Åpenhet

Unibuss: Åpenhet som viktig antikorrupsjonstiltak

Unibuss: Åpenhet, som viktig antikorrupsjonstiltak"I løpet av de siste ukene har det dukket opp to ulike korrupsjonssaker i Unibuss. Unibuss er et aksjeselskap eid av Oslo kommune. Korrupsjon trives i hjørnene der lyset ikke rekker inn. De siste årene har vi hatt andre korrupsjonssaker i Oslo kommune. Og nå er det Unibuss.

En forutsetning for demokrati er kunnskap, ikke bare generell kunnskap om demokratiet, men også konkret kunnskap om hva som skjer i den offentlige forvaltningen, hvilke beslutninger de fatter og hvilke grunnlag de fatter beslutninger på. Derfor har vi i Norge lover som gir folket innsyn i den demokratiske prosessen, saksgrunnlaget og korrespondansen som offentlige myndigheter står for.

Det er den politiske ledelsen i Oslo kommune, som har satt manglende innsyn i system ved oppsplitting og omdanning til selskap, uten ordentlig offentlig tilsyn. Internasjonalt er korrupsjon med på å holde land nede, hindre utvikling og rasjonelle beslutninger. Korrupsjon virker som sirup i stedet for olje som smøring i maskineriet. Det må være en sentral oppgave for politikerne å organisere offentlig virksomhet slik at korrupsjon blir så og si umulig, " skriver Torgny Hasås bl.a. i siste nummer av LO-aktuelt.

I bystyrets finanskomite i morgen har jeg derfor tenkt å fremme følgende forslag: "Kollektivselskaper som er hel- eller deleid av Oslo kommune følger offentlighetslovens bestemmelser slik at informasjoner/dokumenter i utgangspunktet er offentlige, unntatt der forretningsmessige forhold krever unntak fra offentlighetens innsyn."


Les artikkel i LO-aktuelt
Les mer om selskapsorganisering i Oslo og hemmelighold
Les også: Ofrer 1900 ansatte


Privatisert korrupsjon 

Av Torgny Hasås, journalist i LO-Aktuelt

I løpet av de siste ukene har det dukket opp to ulike korrupsjonssaker i Unibuss. Unibuss er et aksjeselskap eid av Oslo kommune. 

Kollektivtrafikken i Oslo har historisk sett vært drevet av Oslo Sporveier. I løpet av de siste tiårene har det kommunale selskapet blitt pulverisert og består i dag av ca. 15 ulike aksjeselskap. Unibuss er ett av dem. Det er ikke tilfeldig at dette har skjedd. Det blå-blå byrådet i Oslo har ønsket denne utviklingen og har gjennomført tilsvarende prosesser på alle områder der de har kommet til. 

Oslo kommune eier derfor en rekke aksjeselskap. Årsaken til at de blå politikerne har ønsket denne utviklingen, er håpet om smidigere forvaltning. Høyresida har opplevd den demokratiske prosessen som tungrodd. Dette gir mer makt til styrer og direktører.

En forutsetning for demokrati er kunnskap, ikke bare generell kunnskap om demokratiet, men også konkret kunnskap om hva som skjer i den offentlige forvaltningen, hvilke beslutninger de fatter og hvilke grunnlag de fatter beslutninger på. Derfor har vi i Norge lover som gir folket innsyn i den demokratiske prosessen, saksgrunnlaget og korrespondansen som offentlige myndigheter står for.

Disse loven gjelder ikke for aksjeselskap. Styret og administrasjonen har bare plikt til å informere sine eiere og eventuelt børsen hvis det er et børsnotert selskap. I aksjeselskap er det vanlig at styrebehandlingen er hemmelig og at styremedlemmene er pålagt taushetsplikt.

I tillegg har høyresida i Oslo innført en byrådsmodell som gir enda dårligere innsyn i hva som egentlig skjer i kommunen.

Ved å overføre kommunale oppgaver fra de politiske organene til aksjeselskap skjules beslutningsgrunnlaget og debatten om vedtakene avskjæres.

Men også korrupsjon trives i hjørnene der lyset ikke rekker inn. De siste årene har det vært en rekke korrupsjonssaker i de kommunale selskapene i Oslo. For eksempel har Omsorgsbygg som er et kommunalt foretak, har hatt en rekke korrupte medarbeidere som har blitt dømt til tildels lange fengselsstraffer.

Og nå er det Unibuss.

Sjefen i det tyske busselskapet MAN fikk fengselsstraff og bot for å ha betalt store bestikkelser blant annet til «et kommunalt busselskap» i Oslo i perioden 2003-2006, ifølge ABC Nyheter. Dette førte til at politiet tok saken og nå er til sammen seks siktet for korrupsjon i selskapet. I tillegg til busskjøpet er direktør Helge Leite i Unibuss siktet for å la Unibuss betale regningen for byggearbeider på hans private bolig.

Det kan innvendes at det forekom korrupsjon i Oslo kommune også mens driften var organisert etter forvaltningsprinsipper. Men også da ga manglende innsyn og åpenhet rundt beslutningene at noen som satt i posisjon til å forhandle kontrakter, sørget for å mele sin egen kake.

Det som er spesielt nå, er at det er den politiske ledelsen i Oslo kommune, som har satt manglende innsyn i system ved oppsplitting og omdanning til selskap, uten ordentlig offentlig tilsyn.

Internasjonalt er korrupsjon med på å holde land nede, hindre utvikling og rasjonelle beslutninger. Korrupsjon virker som sirup i stedet for olje som smøring i maskineriet. Det må være en sentral oppgave for politikerne å organisere offentlig virksomhet slik at korrupsjon blir så og si umulig.  

Følg Ivar Johansen på Twitter eller Facebook