Åpenhet
Bystyreflertallet: Nei til åpenhet om kollektivtrafikk
I bystyret i går foreslo jeg derfor at "Offentlig eide kollektivselskaper som er hel- eller deleid av Oslo kommune følger offentlighetslovens bestemmelser slik at informasjoner/dokumenter er offentlige, unntatt der forretningsmessige forhold krever unntak fra offentlighetens innsyn."
Bystyrets borgerlige flertall (Høyre, Fr.P, Venstre og Kr.F) stemte ned forslaget og på den måten hindrer de at Oslo kommune får på plass et viktig tiltak som kan forebygge eller avdekke korrupsjon.
Oslo bystyre 16. november 2011
Ivar Johansen, SV
Sak Privat forslag fra Ingrid Baltzersen og Erling Folkvord – Kommunerevisjonen må lede granskningen av mulig busskorrupsjon
Ordfører,
Det er bra initiativ Rødt her har tatt.
Det er selvsagt helt nødvendig at kommunens øverste ledelse og Kommunerevisjonen engasjerer seg i den trolig omfattende korrupsjon i et eller flere av kommunens kollektivselskaper.
SV kan imidlertid ikke støtte Rødts forslag.
Det er viktig at vi ikke undergraver etater og virksomheter ansvar for internkontroll i egen virksomhet. Ved mistanke om uregelmessigheter er det selvsagt ledelsens plikt straks å gjøre nødvendige undersøkelser, om nødvendig med ekstern bistand. Dette ansvar påhviler også ledelsen i kommunens kollektivselskaper.
Fra SV side støtter vi derfor den enstemmige innstillingen fra finanskomiteen om at Kontrollutvalget og Kommunerevisjonen gjør egne undersøkelser – i tillegg - om den mulige korrupsjon i Unibuss, og for øvrig samtidig ser på hele Kollektivtransportproduksjon AS, med underliggende selskaper. Det er mye personfellesskap mellom de ulike selskaper, og derfor må hele KTP-systemet granskes. Denne granskningen kommer da i tillegg til det styret i Unibuss og ledelsen i KTP selv har igangsatt.
Rødts forslag nr. 2 anses overflødig. Finanskomiteen har fått forsikringer om at de involverte allerede er suspendert fra sine stillinger.
Rødts forslag om at kommunale enheter skal bidra til informasjon overfor Kommunerevisjonen i deres granskning er en plikt alle kommunale virksomheter og kommunalt ansatte har, i denne, som i alle andre saker.
Så har vi fra SVs side, og med støtte fra Ap, reist et tilleggsforslag om at alle offentlig eide kollektivselskaper som er hel- eller delvis eid av Oslo kommune skal følge offentlighetslovens bestemmelser, slik at informasjoner/dokumenter som hovedregel er offentlige. Paradoksalt nok er Unibuss og Sporveisannonsene i dag de eneste av kollektivselskapene i Ruter og KTP-systemet som ikke anser seg omfattet av offentlighetsloven.
Å praktisere åpenhet, med de begrensninger taushetsplikt- og forretningshemmeligheter krever, er et særs viktig antikorrupsjonstiltak. Svært mange av de store korrupsjonssakene i offentlig sektor er avdekket av pressen og utenforstående og ikke av forvaltningens egne kontrollorganer. Tilgang til dokumenter har vært helt avgjørende. Det var for eksempel Aftenpostens dyktige journalistiske arbeid, og tilgang til dokumenter, som avslørte Vannverkssaken i Akershus.
De partier som stemmer i mot dette forslaget om åpenhet, innenfor noen avgrensninger, hindrer at vi får på plass et viktig tiltak som kan hindre eller avdekke korrupsjon.
Følg meg på Twitter eller Facebook
Kommentarer
Burde ikke Oslo kommune kreve at alle selskap som konkurrerer om kontrakter følger Offentleglova? Eventuelt kunne deler av deres virksomhet følge offentleglova, slik tilfellet er med Kollektivtransp ortproduksjon AS.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.