Åpenhet

Finanskomiteen: Ja til mitt forslag om døgnåpen, helautomatisk, digital forvaltning

Finanskomiteen: Ja til mitt forslag om døgnåpen, helautomatisk, digital forvaltningStockholm kan vise til 70 tjenester i en døgnåpen, helautomatisk, digital forvaltning, mens København tilbyr mer enn 50 heldigitale tilbud til innbyggerne. Oslo kommune ligger i bakleksa og kaster bort enorme summer på gammeldagse løsninger. Oslos tilbud til innbyggerne preges av et skjemavelde og papirer som må sendes frem og tilbake med treg og dyr post.

Jeg sloss for en effektiv og framtidsrettet kommune, til beste for byens innbyggere. Jeg fremmet derfor  forslag om at Oslo kommune etablerer en døgnåpen, helautomatisk, digital innbyggertjeneste, etter mønster av blant annet Stockholm og København.

I gårsdagens møte i bystyrets finanskomite anbefalte en enstemmig komite mitt initiativ. Forslaget skal nå sluttbehandles i bystyret, og hvor det sikkert også får enstemmig tilslutning. Dette kan bli bra for byens innbyggere!

Les nyhetsoppslag hos Digi.no
Les om bakgrunnen her
Les også hos Digi.no


Dette er finanskomiteens merknader:

Komiteen er positiv til intensjonen i forslaget. Disse medlemmer merker seg at forslaget er sammenfallende med budskapet i en presentasjon IKT-Norge ga finanskomiten under komiteens seminar i januar.

Komiteen viser videre til at forslaget i hovedsak er i tråd med byrådets tiltredelseserklæring der det fremgår at byrådet vil:

- utvikle flere og bedre elektroniske tjenester

- etablere en egen selvbetjeningsportal der alle digitale tjenester for innbyggerne er samlet

- innføre elektronisk saksbehandling og kommunikasjon mellom borger og kommunen som hovedprinsipp, men samtidig ivareta og legge til rette for de som ikke bruker digitale løsninger

- begrense skjemavelde, byråkratiske prosesser

Komiteen konstaterer videre at byrådet ved behandlingen av tilleggsinnstillingen for 2012 fikk gjennomslag for å avsette midler til et forprosjekt for utvikling av nye digitale tjenester og anskaffelse av ny internettløsning. Dette skal legge grunnlaget for utvikling av elektroniske tjenester som skal gi byens innbyggere og næringsliv en enklere hverdag.

Komiteen ser også positivt på etableringen av et samarbeid mellom staten og de største kommunene for å samordne utviklingen av kommunale og statlige digitale løsninger.

Komiteen mener det er fornuftig å hente erfaringer fra det arbeidet som er gjort i de andre nordiske hovedstedene, men også erfaringene fra andre byer eksempelvis i Storbritannia kan være nyttige for Oslo kommune.

Komiteen vil påpeke at Oslo kommune på flere områder henger etter i utvikling av elektroniske tjenester. Det er derfor viktig at dette arbeidet prioriteres høyt.