Åpenhet

Ansatte i Oslo kommune: Forbud mot kontroversielle meningsytringer?

Ansatte i Oslo kommune: Forbud mot kontroversielle meningsytringer?Byrådsleder Stian Berger Røsland har sendt fram et notat til finanskomiteen som sår tvil om ansatte i Oslo kommune i den offentlige debatt kan fremme "kontroversielle personlige meningsytringer". Det gjør at jeg har bedt byrådslederen klargjøre dette overfor bystyrets finanskomite:

"Jeg viser til byrådslederens svar av 15. juni vedrørerende spm stilt av Carl I Hagen og meg vedr ansattes ytringsfrihet. Byrådslederen legger ved, og viser til, en kommentar fra bydelsdirektør Heidi Larssen. I og med at byrådslederen gjør dette uten å reservere seg vedrørende noen av formuleringene i bydelsdirektørens Aftenposten-artikkel antar jeg han deler synspunktene.

Jeg vil da henlede oppmerksomheten på de avsluttende ord i bydelsdirektørens kommentar:

"De eneste de ansatte i EMI ikke kan gjøre er å skrive kontroversielle personlige meningsytringer som kan stille EMI og Oslo kommune i miskreditt hos de mennesker og organisasjoner som er målgrupper for integreringsarbeidet i landets hovedstad." Jeg ber byrådslederen utdype denne formuleringen.

Ytringsfrihetens reelle innhold settes nettopp på prøve når det gjelder de "kontroversielle personlige meningsytringer", og særlig der disse meningsytringer kan utløse harme, sinne og engasjement blant enkeltpersoner eller grupper.

Noen vil sikkert si at en ansatt i Sykehjemsetaten som i varsler-form ytrer seg om svakheter ved Oslos eldreomsorg bringer kommunen i miskreditt overfor eldreomsorgens målgruppe, en annen vil si at en ansatt som påpeker uheldige sider ved kommunens integreringsarbeid bringer kommunen i miskreditt overfor målgrupper kommunen arbeider med, og en tredje vil kanskje si at en ansatt en i fagetat som uttaler seg kritisk om Byrådets budsjettrammer på feltet bringer kommunen i miskreditt. I det hele tatt vil jeg tro at enhver kritisk ytring fra ansatte i Oslo kommune vil kunne stille Oslo kommune i miskreditt overfor noen grupper.

Jeg vil derfor be byrådslederen utdype hvilke "kontroversielle personlige meningsytringer" (ut over straffelovens begrensninger) han mener er akseptable for ansatte i Oslo kommune, og hvilke som ikke er det."

(redigert versjon trykket i Dagsavisen 5. juli 2012)

Dette er bakgrunnen for saken
Og les gjerne dette rundskrivet. Som jeg har sagt, teorien er bra, det er praksis som svikter

Kommentarer   

#1 Lars Toft-Eriksen 03-07-2012 12:19
Det er jo en selvmotsigelse i Larsens kommentar. Først kan man i henhold til teori uttale seg fritt, dernest kan man avslutningsvis i hennes kommentar ikke det. Dette er jo skillet mellom teori og praksis. Siden dette av O.K. kokes ned til et spørsmål om hvordan man har titulert seg selv, kunne det kanskje utarbeides klare maler for hvordan man gjør dette. Slik ville man kunne unngå problemet, men er Oslo Kommune interessert i det?

Hilsen Lars Toft-Eriksen
Hovedtillitsvalgt, Forskerforbunde t ved Munchmuseet

You have no rights to post comments