Åpenhet

Deichman som informasjonsformidler

Deichman som informasjonsformidlerJeg fikk i samband med bystyrets behandling av kommunens informasjonspolitikk en enstemmig finanskomite til bl.a. å uttale: "Betydningen av at kommunen har en god utnyttelse av de samlede informasjonsressurser må understrekes. Det kan være fornuftig å se på om den informasjonskompetanse og det apparat som Deichmanske hibliotek og dets filialer representerer kan integreres og brukes bedre i kommunens informasjonspolitikk"."

I forbindelse med planleggingen av nye Deichmann var det naturlig for meg å be Byrådet avklare overfor bystyret: "Er dette perspektivet ivaretatt ved planlegging av innhold og rammer for det nye Deichmanske bibliotek i Bjørvika?"

I sitt notat til bystyrets finanskomite skriver Byrådet bl.a: "Byrådet har i sin byrådserklæring lagt vekt på at det vil utvikle flere og bedre elektroniske tjenester, herunder fornye lokalbibliotekene ved å utvide de digitale tilbudene. Byrådet har igangsatt et prosjekt med å etablere en egen selvbetjeningsportal der digitale tjenester er samlet for innbyggerne. Deichmanske bibliotek vil som bydelene og andre virksomheter være en naturlig ressurs i dette arbeidet.

Byrådet vil også vurdere en sterkere grad av samplanlegging og samordning av offentlige tjenester som ønsket fremtidig modell for opprettholdelse og utvikling av lokale bibliotekavdelinger etter modell av Idea-store konseptet. Idea-store konseptet er i prinsippet et kombinert bibliotek, voksenopplæringssenter og servicesenter for innbyggerne mht bedret grensesnitt mot offentlige tjenester og er godt utviklet i bydeler i London. Kulturetaten v/Deichman og bydel Alna samarbeider innenfor Groruddalssatsingen om utformingen av dette konseptet."

Er dette godt nok? Hvordan ser du på dette? Er Idea-store et bra konsept?

Les Byrådets svar