Åpenhet
Fra neste helg: Kontaktinformasjon til ansatte på kommunens nettsider

Fra 27. juni skal det være på plass en løsning hvor publikum via et enkelt oppslag på kommunens internettsider skal kunne søke opp direkte kontaktinformasjon til alle ansatte i Oslo kommune.
Som byrådet skriver: "Med det tilbudet som kommunen nå etablerer for publikum, legges det til rette for at publikum enklere og rimeligere kan komme i direkte kontakt med ansatte i virksomhetene. Kontaktinformasjon på nett vil være et supplement til informasjon som allerede finnes på etablerte nettsider og i andre telefonkatalogløsninger. Det gir publikum også en mulighet til å ringe direkte uten å måtte ta kontakt via "Oslo kommune 02 180."
Sånt som dette heier jeg på, åpenhetsforkjemper som jeg er. Men kan det være at man her er for absolutt? Det finnes kanskje ansatte som må skjermes for direkte henvendelser fra publikum, særlig innenfor barnevern og sosialtjenesten. Hva tenker ansatte? Og hva tenker kommunens innbyggere?
Kommentarer
Jeg har som helsesøster i skolehelsetjene sten oppgitt jobbmailadresse e, og jobbmobilnummer til alle elever og foresatte.
Det står på «fronter», visittkort og plakater. Dette tilbudet har jeg hatt over noen år nå.
Erfaringer:
- Det jeg ser er at det tar en del «usynlig tid» - mobil og mail kontakter må dokumenteres i journal og er tidkrevende.
- Ikke fått noen eller spurt brukere om hva de synes om tilbudet. Men ser at sms kontakt brukes en del mellom elever og meg. Både til avtaler og «behandlingsspø rsmål»
- Det har så langt ikke vært flere henvendelser en at det er håndterbart. Men noe mer stressende da de kommer oppå og innimellom den ordinære åpningstiden.
Ellers så reagerer jeg på at dette er noe vi blir informert om dagen før det skjer – dette burde ansatte ha vært informert om på et tidligere tidspunkt og vi burde hatt mulighet til å komme med innspill.
Lurer også på hvordan dette samspiller med kommunens ønske om at mest mulig post skal gå via postmottak og ikke enkeltpersoners mailadresser for å sikre at mest mulig post arkivføres og dermed blir tilgjengelig for offentligheten?
Jeg vil også tro, som du skriver, at enkelte ansattgrupper vil ha et behov for mer skjerming som f.eks barnevern, sosialkontor, saksbehandlere i bygg/plan etc.
Ser også at dette øker publikums muligheter til å påvirke offentlig ansatte i forhold til bestikkelser, trusler etc.
Selvfølgelig er det enkelte ansatte som må skjermes, og noen burde kanskje ikke ha kontaktinfo liggende ute,
Men alle brukere av velferdstjenest er burde ha i hvertfall én person de kan kontakte direkte.
Jeg har møtt motstand både med å få oppgitt direktenummer til folk som har med min sak å gjør. For ikke å snakke om e-postadresser. ..
Så jeg hilser ordningen velkommen, og tror at de aller fleste klarer å oppføre seg skikkelig og holde kontakten på et nivå som er relevant. Synes det fokuseres litt mye på de brukerne som IKKE oppfører seg, men det kan da ikke være majoriteten?
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.