Åpenhet

To eksperter møtes

To eksperter møtes

Velferdsetaten har opprettet et brukerråd, og har kloke tanker rundt det:

"Brukerne er eksperter på sine liv. Vi er eksperter på våre fag. Hvordan kan vi forene dette og skape god samhandling?

Som rådgivende organ for direktøren er målet at Velferdsetatens sentrale brukerråd skal bidra aktivt på overordnet nivå i saker som angår brukere og pårørende.

Kommunal kjerneverdi

Brukerne skal gjennom medvirkning ha reell innflytelse på utformingen av tjenestene de benytter seg av. Foruten av at medvirkning er lovfestet, er brukerorientering en av Oslo kommunes verdier og bidragene fra brukerne har egenverdi i form av at det forbedrer og kvalitetssikrer tjenestene våre. Det er de som mottar våre tjenester hele vårt virke handler om.

Dere som daglig er i direkte kontakt med brukerne har tanken på brukernes behov i ryggmargen. Tidligere har ikke Velferdsetaten på overordnet nivå samarbeidet systematisk og tilstrekkelig nok med brukerne og deres interesseorganisasjoner. Det er ikke det samme som å si at vi ikke har tatt brukerne med på råd tidligere. De som arbeider med tilrettelagt transport i Velferdsetaten kan fungere som et eksempel på hvordan brukerne har blitt invitert med i arbeidet. I forbindelse med utarbeidelsen av nye krav til TT-tjenesten ble brukernes erfaringer og ønsker tatt på alvor. Det betyr ikke at alt ble fulgt, men brukermedvirkning handler heller ikke om det. Det er samspillet mellom oss, fagpersonene, og dem, brukerne, som er nøkkelen.

Bredt spekter av tjenester skal representeres

Det viste seg krevende å sette sammen et brukerråd som representerer det brede spekteret i våre tjenester. Velferdsetaten leverer tjenester til svært ulike grupper innbyggere i hovedstaden, og vi la derfor vekt på å sikre at bredden i våre tjenester ble gjenspeilet. Samtidig var vi klare på at brukerrådet ikke måtte bli for stort. Representanter fra Norges Handikapforbund, Leieboerforeningen, Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse, Foreningen for human narkotikapolitikk, Norsk forbund for utviklingshemmede, Oslo fylkeslag, Landsforbundet mot stoffmisbruk (LMS), Rusmisbrukernes interesseorganisasjon (RIO) og Mental Helse, Oslo er med i vårt sentrale brukerråd.

Det tar tid og finne formen for samhandling på systematisk, overordnet nivå. Opprettelsen av brukerrådet i Velferdsetaten danner et godt grunnlag for medvirkning og reell innflytelse. Vi er trygge på at det er et riktig grep for å bidra til bedre tjenester i etatens regi."

Hva er brukernes, pårørendes og fagfolks erfaring og synspunkter?

Kommentarer   

+2 #1 Håkon Hartveit 14-01-2016 08:26
Jeg synes denne ekspert-metafor en ikke er særlig opplysende i det hele tatt. God samhandling skapes ikke ved å legge til grunn en falsk forestilling om maktmessig likeverd.
+1 #2 Anna Sigridsdsdatter Heen 14-01-2016 08:47
Forslag: Få inn noen kritikere av Barnevernet i brukerutvalget. Barnevernsbarna e, l
#3 Ivar J 14-01-2016 08:57
Anna; Velferdsetaten jobber ikke med barnevern. Det ligger til Barne- og familieetaten og bydelene
+1 #4 Thom Rune Storsveen 14-01-2016 09:04
Hvor blir det av brukermedvirkni ng og etterspørsel etter folk som er eksperter lært den vanskelige veien og ikke skole - vi har mange bra tanker - så en forbrukerpanel med politikere, Arild Haugen (FHN) og et utvalg av rus avhengige som er litt klare i toppen som kan snakke brukernes stemme!

Det er UMULIG at skolelærte behandlere/kons ulenter tror de har fasiten, dette irriterer meg noe voldsomt - livserfaringen vi besitter er lært som sagt den vanskelige veien, så er det noen eksperter her så er det brukerne.Ikke papirflytterne (sosionomeme) som tror de vet vårt beste. Etter så mange år der det bare er tull, får ikke lov å gå ut av LAR heller av konsulentene, så hjelp derfra er det et mindretall som får.

Nei - Vi må bli hørt og sett i MYE større grad skal dette bli bedre. De er nødt å ta innover seg at det faktisk er vi som vet hva som skjer med kroppen når den blir rusa i stykker i tidlig alder, men når flere av oss har blitt eldre, har henteordning og gjør ALT det LAR sier, så blir vi fortsatt ikke tatt med i brukerutvalg for nye retningslinjer og føringer fra departementet. ...
#5 Jan-Erik Tørres 14-01-2016 10:14
Konkret innspill til innlegget ditt om velferdsetatens brukerråd. Har kjent til dette rådet en god stund og har også vært i møte med Lilleba Fauske her jeg bor. Så til saken : av velferdsetatens blir vi i "brukermedvirkn ingens ånd" tvunget til å fylle ut meningsløse skjemaer som etter sigende skal være til hjelp for oss. Vi har klaget på dette og ingen føler skjemaene har noen hensikt. Dette er såkalt SRS skjemaer. Ett av spørsmålene vi må fylle ut er hvordan vi opplever får hovedkontakt og samarbeidet med denne...som sitter på andre siden av bordet mens vi fyller ut. Skjemaene er ikke til hjelp for oss, det har ingenting med bruker medvirkning å gjøre ! Etaten har brukt en masse penger på å kjøpe skjemaene og vistnok software som skal analysere og systematisere informasjonen som overhodet ikke har noen reell mening eller innhold da ingen ser poenget og bare krysser av for å bli ferdig med tullet. Vi har også fått beskjed om at dersom vi ikke fyller ut skjemaene kan vi bli kastet ut. Dette har ingenting med brukermedvirkni ng å gjøre og virker sikkert som en fillesak for andre som ikke blir tvunget til å fylle det ut og som heller ikke blir hørt når vi forsøker å ha faktisk innflytelse. Dette er et konkret eksempel på hvordan etaten samler inn meningsløs informasjon, bruker masse resurser på å analysere meningsløs info, og samtidig kommer med trusler om utkastelse dersom vi ikke gjør som vi blir fortalt. Og alt i "brukermedvirkn ingens ånd" !
+1 #6 aino lundberg 14-01-2016 18:28
det er da mennesker med brukererfaring i VEL's brukerråd. råd og utvalg kan av og til bli for store. enig i at brukermedvirkni ng kan skap en forventning til lik fordeling av makt. det er nok ikke beskrevet i så mange mandater for brukerråd og -utvalg. som regel vil man tenke at man ønsker bred representasjon for å lytte ut og hente ideer og forankre beslutninger. går man som brukermedvirker e inn i slikt arbeid med et håp om å få være beslutningstake r helt og fullt, da blir man skuffet. trur eg.
+1 #7 Nils K. Rise 15-01-2016 07:44
Hvor er de prostituertes interesseorgani sasjon?
#8 Unni Signy Løkken 16-01-2016 15:32
Hva er velferdsetatens ansvarsområde?
+1 #9 Ivar J 16-01-2016 16:16
#10 Unni Signy Løkken 16-01-2016 22:08
Takk :-)5
#11 Tove Bolstad 17-01-2016 12:43
Samhandling alias samhandlingsref ormen lyder for meg som et skjellsord. Allverdens hjelp i hjemmet kan ikke erstatte en plass på sykehjem. Ensomheten og utryggheten som mange syke og funksjonshemmed e sliter med i sin hverdag, kan ikke erstattes av “sporadiske” besøk av hjemmehjelp/syk epleie. Med ledige sykehjemsplasse r i fleng som ikke benyttes, er grunnen i følge uttalelse fra en ansatt på søknadskontoret i bydelen;”Det er for dyrt for bydelen”
Velferdsetatens kloke tanker skulle jeg gjerne se omsatt i god samhandling.
#12 Solveig Klinkenberg 18-01-2016 08:26
Her må vel Funksjonshemmed es fellesorganisas jon (FFO) være med! Ser at Norsk forbund for utviklingshemme de (NFU) er med, men ikke Landsforbundet for utviklingshemme de (LUPE). Et litt underlig valg av brukerråd!
#13 Tove Bolstad 21-01-2016 14:44
Ad brukerråd- det er ikke noen enkel affære og få folk til å være med i råd og utvalg. Ofte må man ta til takke med " noen" som liker å ha navnet sitt med på slike steder, men allikevel ikke stiller opp. FFO må skjerpe seg og følge opp at de evt. valgte, virkelig gjør det de er satt til.
#14 oddvar mykland 24-01-2016 19:03
hvorfor er ikke wso invetert inn . mvh oddvar mykland nestleder wso

You have no rights to post comments