Åpenhet
Oslo kommune: Nettsider til besvær

Jeg blogget for noen uker siden om Oslo kommunes nettsider, og avsluttet med: "Jeg har meninger om hvordan dette er blitt, men hva mener brukerne av kommunens nettsted? De ansatte, samarbeidspartnere, innbyggerne, politikere med flere. Det ønsker jeg gjerne å høre, som grunnlag for diskusjon i Rådhuset."
En av de tydelige tilbakemeldingene var at det er helt uakseptabelt at de ikke selv får publisere på sine egne nettsider. Fortsatt er dette et betydelig problem.
Et grunnprinsipp i Oslo kommune er at etatsleder har ansvaret for ekstern informasjon om etatens aktivitet. Det må nødvendigvis innebære at etaten også har kontroll over publiseringsverktøyene. Prosjektet Løft har så langt vært basert på motsatt praksis: Etater, byrådsavdelinger og virksomheter har ikke publiseringsadgang til egne nettsider, men er avhengig av godkjennelse og bistand fra det sentralte Løft-prosjektet.
Hovedperspektivet for mitt politiske virke er delegering av oppgaver og ansvar nedover i organisasjonen, og myndiggjorte medarbeidere. Jeg tror vett og kompetanse er jevnt fordelt i kommunen, både sentralt og lokalt. Den som har skoen på vet best hvor den trykker. Innenfor et tydelig definert struktur og policy mener jeg derfor den enkelte virksomhet selv bør ha publiseringsansvar for sine nettsider.
Jeg har derfor bedt byregjeringen besvare følgende to spørsmål overfor bystyret:
1. Når er det på plass en mulighet for at virksomhetene får publisert aktuelle nyheter på virksomhetens nettsider?
2. Når gis virksomhetene, byrådsavdelingene m.fl full publiseringstilgang (innenfor de overordnede føringer) for egne nettsider?
Kommentarer
De ansatte kan bare defineres som "brukere" av nettstedet hvis de er der som brukere av tjenester.
Web er også et fag.
Fenomenet har fått sitt eget navn:
iallenkelhet.no/.../...
Ideelt sett burde alle ansatte som driver med kommunikasjon visst om symptomene på nyhetssyke og hvordan unngå det. Men siden dette er krever en gigantisk internopplæring , er nødløsningen, å stenge for redigering av sidene for andre enn de som har som vedlikeholder kommunale nettjensester (til forskjell fra nettsider).
Hver enkelt underliggende virksomhet i kommunen har informasjon på nettstedet om kontaktpunkter og åpningstider.
At du trekker parallellen til sykehusene er litt morsomt siden de i disse dager ruller ut helt nye nettsider som er langt mindre fokusert på nyheter og desto mer fokusert på informasjon som retter seg mot brukerne.
Oslo kommunens nettside "eies" ikke av virksomhetene, men av brukerne av de kommunale tjenestene - som de også betaler for over skatteseddelen.
Litt trist at du ikke ser hvem folket er og heller ikke er i stand til å møte den argumentasjonen . Og i stedet bruker energi på å fremstille en hardtarbeidende gjeng som Stasi-agenter.
Innenfra organisasjonen kan endringen virke brutal, men den er altså gjort med Oslos innbyggere i sentrum. Så forstår jeg det slik at webforvaltninge n jobber med en plan om å gi tilbake en del publiseringsret tigheter nettopp med tanke på arrangementer etc som trenger å oppdateres fortløpende.
Som bruker husker jeg de gamle, usystematiske og ofte utdaterte nettsidene med gru og forargelse. Det kan være at det fortsatt mangler viktig informasjon om enkelte etater, men at det plutselig skulle bedre seg ved en desentraliserin g av ansvaret for publisering tviler jeg på.
Etatene har jo fortsatt ansvar for å produsere innhold, og den sentrale kvalitetssikrin gen og systematisering en ser ut til å ha gjort nettstedet godt.
Noen kommentarer fra meg som leder av forvaltningen som jobber med nettsidene til Oslo kommune.
1. Policy på gammelt nettsted var nedfelt i “webinstruksen”.
I den innledende teksten står det: “Byrådslederen vil peke på viktigheten av at brukerne møter en enhetlig, felles og gjenkjennbar nettløsning med likt design og god funksjonalitet uavhengig av hvilke nettsteder man søker seg inn fra eller er på kommunens nettsider. Et overordnet mål må være raskest mulig tilgang til informasjon og raskest mulig oppgaveløsning. ” I byrådssaken (1001/11) forut for instruksen skriver byrådslederen følgende “Den redaksjonelle profilen på alle kommunens nettsider må derfor ta utgangspunkt i hva brukerne opplever som viktig; hva flest er på jakt etter og forventer å finne.”
- Instruks for organisering, roller og ansvar for nettstedet oslo.kommune.no . Byrådssak 1001/11 oslo.kommune.no/.../...
2. Dyktige web- og kommunikasjonsa rbeidere i kommunen har vi mange av, ingen tvil om det! Vi har faktisk hentet inn flere til å arbeide med utviklingen av nytt nettsted. Men det hjelper ikke hvor dyktig du er når du for eksempel skal bruke mindre enn 50% av din stilling til å håndtere kommunikasjon for en hel bydel. Vedlikehold av printeren er også inkludert i de 50%. Det er gjort mange undersøkelser om webredaktøren sin arbeidssituasjo n både utenfor og i Oslo kommune. Fakta er at de har en håpløs oppgave når de blir målt på hvor mange nyhetssaker de publiserer på nettstedet og ikke hvor bra nettstedet faktisk fungerer for brukerne. Og du vil ikke tro hvor mange såkalte “eksperter” som sitter i umiddelbar nærhet til en webredaktør. Så mange faktisk at webredaktøren ikke får anledning til å gjøre det h*n vet er riktig; å jobbe brukerorientert!
Og dette er kanskje kjernen av problemet, Ivar. Du sier det jo selv i en av kommentarene litt tidligere når du ikke kan fatte problemet med at webansvarlige kan få “dytte ut tekster”. Det kan jeg fortelle deg. Når “alle” skal få lov til å dytte ut tekster, slik det var på det gamle nettstedet”, så får vi svært raskt et nytt nettsted med 60.000 sider der folket ikke finner frem til kommunens tjenester i all den informasjonen vi dytter ut i beste hensikt.
Vi har gjentatte ganger i det siste sagt at vi vil jobbe for at mer publiseringsans var legges tilbake til virksomhetene. Men det er en lang reise som det er for tidlig å sette en sluttdato på. Webforvaltninge n jobber nå med kontinuerlig forbedring av nettstedet. Hovedfokus for 2016 er å lage konsepter som bidrar til å løse Oslo kommunes kommunikasjonsb ehov, UTEN at det går på bekostning av folkets behov for tilgang til tjenesteinforma sjon på nettstedet. Tro meg, det er en formidabel oppgave som få har lykkes med tidligere. I dette arbeidet vil vi se på kommunens rolle som samfunnsutvikle r og arena for demokrati. I tillegg jobber vi med å finne ut av hvorfor nærmere 10% av våre besøkende ikke finner frem til innhold vi faktisk har på nettstedet. Er det virkelig nå du mener vi skal fokusere på å legge publiseringsans varet tilbake til virksomhetene?
Våren er i anmars, men jeg vil likevel henvise til fjellvettreglen e som antyder at man skal lytte til erfarne fagfolk og at det er ingen skam å snu. Jeg har bytta fjellfolk med fagfolk og jeg er godt klar over at det er kommet nye regler. Men jeg ber deg om å vurdere å trekke dine spørsmål til byregjeringen og i stedet, på vegne av folket, komme med konkrete innspill til hvordan vi kan gjøre nettstedet bedre.
Jeg har vært opptatt av at en sentral forvaltningen, ikke må gå ut over etater og bydelers engasjement og nærhet til tjenestene på nettstedet. Det blir viktig! Så kunne jeg ta tak i mye mer av det som tas opp her. Nøyer meg med stikkordsform; Unngå likegyldighet fra etater/bydeler, skap engasjement rundt nettstedet sammen med etater/bydeler, definer bedre hvem som er brukerne, utvikle nettstedet visuelt og ikke minst at innholdet vi har på nettstedet påvirker Oslo kommunes omdømme.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.