Barn og Unge

Osloskolen: Tilbake til karakterbasert inntakssystem?

Det gamle inntakssystemet tilbake?Rent karakterbasert inntakssystem skal gjeninnføres i Oslo, foreslår Byrådet.  "Et system som kun er til fordel for de flinkeste elevene, men som straffer de dårlige", sier Elevorganisasjonen i Oslo.
Utdanningsforbundet mener omtrent det samme: "Vi mener at en inntaksordning som utelukkende baserer seg på karakterer vil ha mange negative konsekvenser. Vi mener at den regionbaserte inntaksordningen Oslo har hatt de siste årene virker bedre i forhold til at flere elever får mulighet til å gå på en skole i nærmiljøet dersom de ønsker det, og at sammensetningen av elevmassen blir mer heterogen blant annet ved at de mest skolesvake elevene fordeles bedre på byens skoler, også de mest populære sentrumsskolene," sa forbundet i sin høringsuttallelse.

Bystyrets kultur- og utdanningskomite forbereder nå saken for behandling i bystyret, og jeg oppfordrer alle med interesse for skolen til å engasjere seg.

Det er også naturlig å se diskusjonen om inntakssystemet i sammenheng med stykkprisfinansieringen. La meg bruke Sogn Videregående Skole som eksempel. Bl a fordi Sogn er en ren yrkesfaglig skole, har den dårlig søkning. En stor andel elevene som kommer dit, er lite skolemotiverte, og de er i faresonen for å droppe ut. Skolen har greidd å snu trenden, slik at frafallet har stoppet. Likevel slutter det så mange elever at skolen pga stykkprisfinansieringen blir trukket over 5 mill i løpet av et skoleår. Denne summen utgjør ca 7-10 lærerstillinger. Den eneste måten skolen kan holde budsjettet på, er derfor å sette av penger til frafallet. Det betyr at midler skolen kunne ha benyttet til undervisning, i stedet blir holdt igjen. 
 
Karakterbasert inntakssystem er et inntakssystem for de med gode karakterer. De svake elevene må i tillegg gå på skoler som får store fratrekk pga stykkprisfinansieringen. Tilbudet blir derfor ikke så godt som det burde og som tildelingen til disse skolene tilsier. Verken inntak eller stykkpris - bidrar til å utjevne sosial ulikhet, men snarere videreutvikle. 

Les Elevorganisasjonens syn
Les Utdanningsforbundets syn (Word-dokument)
Les Skolenes Landsforbunds syn, slik det ble framført i 2004 (Word-dokument)
Les byrådets forslag
Les: NIFU-STEPs evaluering: Alle får - men hvem får hva? (pdf)
Les: Marianne Nordli Hansen: Ulikhet i Osloskolen: rekruttering og segregrering (pdf)
Lers rapporten: Fritt skolevalg eller sosial reproduksjon (pdf)