Barn og Unge

Oslo: Barnehage-ansatte kan ikke norsk

Barnehage-ansatte kan ikke norskEn del ansatte greier ikke å kommunisere med barn, foreldre eller kolleger. - At ansatte i barnehager ikke behersker norsk, er i utgangspunktet en tragedie. Det er for dårlig, sier barneombudet. I Oslo kommune snakker syv av ti minoritetsspråklige barn i Oslo så dårlig norsk at de får særskilt norskopplæring på skolen.

Kamil Øzerk, professor ved Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo, deler bekymringen. -  Vi må se på hvem som jobber i barnehager med tilbud om gratis kjernetid. En god del av de ansatte behersker ikke norsk selv. Det er uheldig. Hvis vi vil at barna skal lære norsk, må de møte norsktalende, sier Øzerk.

Jeg er enig med statsråd Inga Marte Thorkildsen som uttaler: - Det er et felles ansvar for stat og kommune at barna lærer norsk før de begynner på skolen. Prio én er å satse videre på barnehage, og ikke kontantstøtte. Det er ikke nok å gå i barnehage, man må ha gode kompetente voksne som kan lære barna språket. - Og så må vi sørge for at innvandrerkvinner får mulighet til å jobbe. Nøkkelen til å lære barna norsk, er å ta tak i mødrene. Når de blir gående år etter år på kontantstøtte forsinker det integreringen, sier hun.

Jeg er overrasket over hvor passiv skolebyråd Ødegaard (H) er når han kommenterer dette i Aftenposten. Bydelene har rapportert at totalt 259 barnehageansatte trenger grunnleggende norskopplæring, norsk for viderekomne eller arbeidsnorsk. Men Byrådet har bare innvilget kurs til 196 ansatte, stort sett i bydeler som tilbyr gratis kjernetid i barnehage.

Les mer i Aftenposten, og legg gjerne inn egne synspunkter i kommentarfeltet nedenfor.

Kommentarer   

#1 Bjarne Kristoffersen 10-02-2013 21:20
Man må ganske enkelt kunne norsk før man kan få jobb i barnehage. For de som er ansatt bør kommunen sørge for norskopplæring dersom det trengs. Dette er så viktig at byrådet er nødt til å gjøre noe. Det er tross alt fremtiden til disse ungene det er snakk om.
#2 Anders Heber 10-02-2013 21:21
For det første burde vi kreve at norskopplæring for asylsøkere som ennå ikke har fått vedtak om innvilgelse og sitter på asylmottak blir en rettighet . Jo fortere man lærer et språk, jo lettere er det å bidra til sin egen integrering.
#3 Maria Kechagia 10-02-2013 21:22
Så lenge har yrket så lavt status, kommer vi ikke til å få bare kvalifiserte ansatte i barnehagene. Det virker som regjeringen ikke anerkjenner barnehagens viktige rolle. Barnas dannelseprosess skal sikre fremtidige selvstendige "sunne" voksne, og kan ikke komme i gang når hvem som helst kan få jobb i en barnehage. Med å gi høyere status til yrket skal regjeringen gi høyere status til barna.
#4 Anne K Fuglem 10-02-2013 21:49
Mine barn har norsk som morsmål, men har gått i barnehager og på SFO der mange av de ansatte ikke har behersket norsk i særlig grad. Dette har gått greit for mine barn, men for flertallet av de barna de har gått sammen med som ikke har norsk som morsmål er jo ikke noen god løsning. Det hjelper i liten grad på norskopplæring når det store flertallet av barna ikke har norsk som morsmål og mange av personalet mangler det også, og dette er et voksende problem. Det er ikke sånn at det blir mindre av det om en generasjon. Det skjer stadig innflytting og dersom det ikke skjer noe radikalt vil det bli stadig flere i Norge som kan dårlig norsk, tror jeg. Et tiltak er å opprette andeler av norsk og minoritetsspråk lige på videregående skoler i Oslo, der busser jo de fra før, og det er noe. Det andre er at i barnhager med mange barn med flerspråklig bakgrunn, bør det være et krav at de ansatte behersker norsk meget godt. Så får de som ikke behersker norsk så godt heller jobbe i barnehager der det store flertallet har norsk som morsmål.
#5 Astri Lindholm 10-02-2013 22:02
Detter jo aldeles forferdelig. Hvorfor er de ansatt? Hvem har ansvaret for dette? Hvem har ansettelsesmynd igheten i de kommunale barnehagene? Er det så vanskelig å få søkere til disse stillingene? Er det noen som vet noe om dette?

Jeg er helt enig med Bjarne Kristoffersen: man må kunne norsk før man kan få jobb i barnehage!
#6 Eivor K Evenrud 10-02-2013 23:02
Språk- og arbeidspraksis via NAV med egen pedagog som har ansvar for veiledning og oppfølging.
#7 Gulay Kutal 10-02-2013 23:05
Oslos bydeler må kutte 177 millioner neste år. Hundrevis av ansatte og foreldre fra Oslos barnehager stilte opp utenfor Rådhuset for å markere sin motstand mot budsjettkutt.

Ødegaard sier at han er bekymret for språkutviklinge n til barn og ønsker kartlegging i barnehager. Alle fagfolk er enig i at det ikke er kartlegging som er problemet. Det må være flere kompetente barnehagefolk og gode språklige miljøer i barnehagen.
Det betyr bl.a. midler for
- flere førskolelærere
- nok vikarer
- videre- og etterutdanning av assistenter
- norskopplæring av ansatte
- gratis kjernetid i barnehage

Alt dette krever budsjett. Men byrådet ha kuttet 177 millioner i bydelenes budsjett. Samtidig har byråden sagt opp bemanningsavtal en som sikrer nok voksne per barn. Når man både reduserer penger til barnehager og sier opp bemanningsavtal er, kan man ikke gå rundt og bekymre seg for dårlig språkutvikling hos barn.

SV har lagt inn 150 millioner ekstra til barnehager i sitt bydelsbudsjett, 5 millioner til ABF (arbeidsplassba sert førskolelærerut danning), 3 millioner språksatsing og 3 millioner for kurs for ansatte. Vi vil lovfeste grunnbemanning i barnehager. Vi vil utvide gratiskjernetid ordningen. Byrådet er mot alt dette. At byrådens eneste svar til dette er språkkartleggin g av barn, er tragisk. Kartlegg så mye du vil, hva hjelper det hvis man ikke kan følge opp barna og deres språkutvikling på grunn av dårlig økonomi i barnehagen?
#8 Susan Lyden 11-02-2013 00:01
jeg vil heller si at ansatte i Oslo barnehagene med et annet morsmål en norsk gjør en uvurderlig jobb. De får stillinger fordi barnehagen trenger deres kompetanse i andre språk - kompetanse i norsk er det andre som ivaretar.... Forskning på flerspåklighet og norsk som andre språk viser at det beste er å gi barn støtte på både morsmål og norsk. Det skjer ikke i dagens Oslo. All den tiden barns morsmål er oversett og underkommuniser t er det helt feil å sette fokus på norsk kompetanse til ansatte. Det er heller viktigst å kreve at flerspråklige barn blir annerkjent som nettopp det... mer morsmål i barnehage og skole!!
#9 Kristin Gjekstad 11-02-2013 09:41
Kvalitet i barnehagen handler om likeverdig kompetanse, muligheter for opprettholdelse av kompetanse, og rom for nok bemanning og MANGFOLD, uavhengig av kjønn, etnisitet og alder. Uavhengig av etnisitet skal barnehagen være en grunnpilar i utdanningsløpet , med ansatte dedikert for oppgaven. Morsmålslærere er en forutsetning for å ivareta nødvendig språkstimulerin g i norske barnehager.
#10 Tom Rellsve 11-02-2013 11:09
Dette henger jo ikke sammen med tanken om barnehage som kunnskapssted
#11 Helene Valvatne 11-02-2013 14:32
Barnehageansatt e trenger å kunne mer enn norsk. Rapporten fra utvalget som vurderte verktøy for språkkartleggin g i norske barnehager, har et underkapitel som inneholder mye av interesse for diskusjonen om barnehageansatt es norskferdighete r: "Språkutvikling når morsmålet er minoritetsspråk " på s. 62 – 72. Rapporten er å finne her: regjeringen.no/.../Rapporter og planer/Ekspertg ruppe/Vurdering _av_verktoy_201 1.pdf jeg siterer fra underkapitlet:

Minoritetsspråk lige barns morsmål er under press, og det er ikke uvanlig at barna bytter språk i stedet for å bli tospråklige (Wong Fillmore 1991a, 1991b, Zentella 1997, Chang m.fl. 2007, Paradis m.fl. 2011). Språkkunnskaper som det burde være i samfunnets interesse å bevare (NOU 2007:10), går dermed tapt. I kartleggingssam menheng er det imidlertid konsekvensene av et språkbytte for barna som er viktigst. I det følgende belyses og diskutere morsmålets betydning for kommunikasjon mellom barn og foreldre, for barns utfoldelse og læring mens de holder på å lære seg andrespråket, og for deres andrespråkslæring.

(…)
Mange ser årsakene til barnas skoleproblemer i manglende språk- og erfaringsbakgru nn, og løsningen blir å lære barna majoritetsspråk et og sørge for at de lærer seg det de ikke har lært i familie og nærmiljø. Wong Filllmore mener at pedagogiske tilbud ikke i tilstrekkelig grad baseres på kunnskap om hvordan barn sosialiseres til å lære i ulike befolkningsgrup per. Hun advarer mot en utdanningspolit ikk som kan bidra til å redusere den rollen familiene må spille i i sosialiseringen og opplæringen av barn, og til å bryte ned familiesamhold. Foreldrene er ansvarlige for å forberede barna sine på det de trenger å lære utenfor hjemmet, og de gjør det vanligvis. Problemet er, hevder Wong Fillimore, at det de gjør, ikke anerkjennes eller verdsettes av mange av dem som er ansvarlige for pedagogiske tibud til barna. Wong Fillmore viser i den sammenhengen til etnografisk forskning som har funnet store forskjeller mellom ulike grupper i USA når det gjelder språklig kommunikasjon med barn. Hun trekker fram Shirley Brice Heaths studie av kommunikasjon i ulike etniske og sosiale grupper (Heath 1983), og også undersøkelser av barneoppdragels e i urbefolkningsgr upper og innvandrergrupp er i USA (meksikansk-ame rikanske og kinesisk-amerik anske). Studiene har vist at det verbalspråklige ikke spiller samme rolle i alle miljøer som i såkalte ”mainstream”-mi ljøer. Hun konkluderer med at forskjeller i sosialiseringsp raksis kan føre til svært ulike tilnærminger til læring, men at barn fra ulike miljøer er klare for ny læring, om de kommer i et miljø som er åpent for deres tilnærminger. Pedagogiske tilbud må, mener hun, bygge på kunnskap om og positive holdninger til barnas morsmål og kulturelle erfaringer, ikke på forestillinger om at barn mangler noe når de ikke kan det ”mainstream-bar na” kan. Det må gis rom for barnas språklige og kulturelle kompetanse og satses på samarbeid med foreldre." (s. 63-64 i rapporten)

I disse dager, når også forslag om språkkartleggin g i barnehagene skal behandles i Oslo, er det dessuten verd å merke seg at kartleggingsutv algets flertall fant seks av de åtte vurderte verktøyene uegnet for minoritetsspråk lige barn. To av dem ble vurdert som mulig supplement til barnehagens øvrige språkobservasjo n, men det anbefales ikke at utenforstående fatter vedtak om hvilke verktøy som skal brukes. Det er pedagoger som kjenner barna og deres bakgrunn som best kan vurdere om et verktøy er et egnet hjelpemiddel ved vurderingen av et barns språk.
#12 Unni Bleken 26-02-2013 15:50
Hei Ivar Johansen!
Bra at disse sakene begynner å få oppmerksomhet, og at barneombudet er så rask til å fange dem opp. Jeg har hele livet interessert meg spesielt for barn i barnehager og språkutvikling, og har arbeidet spesielt med minoritetsspråk lige barn, også i England, med dette feltet. Om dette i Oslo tenker jeg: Barnehagen er i utgangspunktet en glimrende anledning til å styrke minoritetsbarna s utvikling av et bærekraftig norsk talespråk før skolestart.Men ett år i barnehage er for lite til å kunne gjøre en merkbar forskjell for dem på utviklingen av norsk språk. De burde være i barnehager i all fall fra 3 -4-årsalderenhv or det NB også er norsktalende barn, og selvfølgelig voksne som har norsk som morsmål, med supplement av voksne som er minoritetsspråk lige. I tillegg bør Oslo kommune søke kontakt med spesialister på barns språkutvikling i førskolealderen for å bygge opp barnehagetilbud som tar i bruk den kunnskapen som er der om dette. Og ikke falle for raske undervisnings-/ treningstilbud med tilhørende resultatmålinge r. Førskolebarn lærer språk ved å bruke det som kommunikasjonsm iddel i sosiale sammenhenger sammen med andre barn og voksne.

Vennlig hilsen

Unni Bleken

You have no rights to post comments