Barn og Unge

Kan dere være så snill å slutte å bruke møkkaprogrammet Fronter?

Kan dere være så snill å slutte å bruke møkkaprogrammet Fronter?

"Kjære Oslo kommune. Kan dere være så snill å slutte å bruke møkkaprogrammet Fronter?" var Ragnhild Aasen Jacobsen  - med barn i Osloskolen - sitt utbrudd på Facebook forleden dag. Og hun utdypet: "Det er bare et ufattlige ulogisk grensesnitt som over hodet ikke er intiuitvt, så de fleste orker ikke bruke det selv om vi egentlig bør for å følge med på barnas skolehverdag."

Og en lærer responderte "Som Fronterbrukende lærer er det bare en ting å si: ENIG!"

Elevorganisasjonen i Oslo har gående en kampanje med beskjeden "Fronter må på skraphaugen, eller få en real oppussing."

Fronter er en portal. Der skal hver elev kunne levere oppgaver, lærer kan sende beskjeder, foreldre få tilbakemeldinger på lekser, fravær osv. Problemet, sies det, er manglende brukervennlighet: "Det er ikke noe som er intuitivt. Rett og slett dårlig laget. Skolen er selvsagt fortvila for at foreldre bruker det for lite, men man blir jo helt svett bare av å ta en titt."

Jeg har aldri brukt Fronter, men er svært nysjerrig på hva som er foreldre, elever og læreres synspunkter.

Kommentarer   

+2 #1 Ørskog 23-09-2013 04:55
Flertallet i osloskolen har vært enig om dette i mange år. Fronter er en fryktelig dårlig e-portal som sliter ofte med nedetid som ødelegger for avvikling av prøver i osloskolene.
+2 #2 Magnus Henrik Sandberg 23-09-2013 05:38
Godt du tar dette opp. Jeg er lærer i videregående og opplever fronter som et tungvint system fullt av småfeil, og hvor enkle operasjoner krever mange klikk og kjennskap til systemets luner. De fleste elever og mange foreldre gir uttrykk for det samme.

For meg, som er over gjennomsnittet digitalt kompetent, har dette ført til at jeg bruker fronter minimalt, mest bare som et sted hvor jeg legger lenker ut til andre (gratis) nettressurser som fungerer bedre. For lærere som ikke klarer dette, mener jeg Fronter er å anse som et arbeidsmiljøpro blem.

Det er fristende å bli litt ideologisk på tampen her og: Med et borgerlig byråd kjøp av en privat tjeneste skulle det vel være en markedsmekanism e i sving her? De negative tilbakemeldinge ne fra brukerne har vært kjent i årevis. Hvorfor skifter de ikke bare tilbyder?
+1 #3 Kevin Boodhun 23-09-2013 06:23
Jeg er også lærer i Osloskolen og, i likhet med mange andre her, er kjempe misfornøyd med Fronter. Mange tungvindte løsninger som er brukt, veldig ulogisk oppbyggning, for lite e-post kapasitet, og generelt dårlige på stort sett alt, sammenlignet med andre lærings platformer som Its Learning, for eksempel. Det er et mysterie til meg hvordan Oslo kommune har bestemt seg å fortsette med et så manglende platform når de har som målsetning å være best i landet. Dersom det er en rammeavtale bør de betaler seg ut så fort som mulig
+1 #4 Joe Siri Ekgren 23-09-2013 06:45
Flott at lærere tar bladet fra munnen. Som foreldre til to barn i grunnskolen har vi erfart at Fronter er tungrodd og neglisjerer e-post, den viktigste kommunikasjonen mellom foreldre og skolen skjer via e-post og "ranselpost". Foreldre kan ikke få varsling, men forventes "å sjekke innom". Det er lite brukervennlig og urimelig.

Vi fulgte opp pliktskyldigst Fronter i 2 år, men sluttet for noen år tilbake, og klarer utmerket godt å følge opp barnas skolegang i hverdagen, i samarbeid med flotte lærere via e-post og samtaler. Lærerne gjør et fenomenalt stykke arbeid med konkrete ukeplaner som kommer hjem i barnas ryggsekk. Slik "ranselpost" er Fronter overlegen.
#5 Joe Siri Ekgren 23-09-2013 06:49
Dessuten er det urimelig å forvente at alle familier har PC og internett-tilga ng. Ny teknologi skal bidra til et inkluderende samfunn. Fronter er ekskluderende.
#6 Åshild Olaussen 23-09-2013 08:22
Jeg er mor til to barn i Oslo-skolen og jeg er helt enig i kritikken mot Fronter. Det er helt umulig å forstå hvor du skal finne ting, det har en helt ulogisk oppbygning og man må gjette og prøve seg fram, noe som er tidkrevende og irriterende. I tillegg tar det veldig lang tid å laste opp (og ned) dokumenter. Ideen med Fronter er god, men når systemet er så lite brukervennlig, blir det ikke det gode verktøyet som det skulle være.
#7 Fronter admin 23-09-2013 09:03
Jeg er fornteradmin og helt enig i kritikken. Brukergrenssnit et er helt krise! i tilegg så driftsikkerhete n og de pedagogiske funksjonene år etter andre lærignsplattfor mer som f.eks it´s.

Problemet er også at hele strukturen i fronter er toppstyrt, i hvert fall i Oslo skolen. Hvilket innebærer at admin jobben sammelignet med admin jobben i it´s er en fulltidsstillin g...
#8 Richtje Wester 23-09-2013 09:40
I Trondheim kommune har de brukt Its Learning lenge, og i fjor gikk også Sør-Tr Fylke bort fra fronter. Vi lærere er overlykkelige! (det var en stor kostnad forbundet med å gå over til ITL, men vi måtte i den tida forholde oss til TO program, Skolearena i tillegg til Fronter, og talløse problem ifm med de to...
#9 Tore Bareksten del 1 23-09-2013 16:39
Fronter forandrer regelmessig på programmet og endringene skjer ofte i sommerferien. Det vil si at når lærere kommer på jobb og vil bruke fronter slik de gjorde i løpet av våren, så er funksjoner flyttet eller forandret. DEn pedagogiske bruken fra forrige semester er ikke lenger mulig. Man hører lærere si, glad jeg snart går av med pensjon slik at jeg slipper å lære fronter på nytt enda en gang.

Den nye versjonen medførte blant annet at alle de interne lenkene jeg hadde lagd i elevenes ulike fagrom bare virket på min maskin, ikke elevenes. Hvorfor har jeg og it-ansvarlig brukt måneder på ikke å finne svar på.

Fronters utgangspunkt er nok at alle lærere skal bruke programmet på samme måte i alle fag, men i virkeligheten er både fag, lærere og elever forskjellige. Det ideelle ville nok være at fronter forsøkte å tilpasse seg virkelige læreres reelle behov framfor å kreve at lærere skal tilpasse seg den måten dataprogrammern e vil man skal underbise på.

Spesielt er epostfunksjonen i fronter uforståelig, både for meg som har vært IT ansvarlig og den nåværende. I gamle dager når jeg skrev epost til elever, brukte jeg min online adresse fra telenor. telenor lot deg kjapt gjøre om eposter til utskrifter du kunne lagre i elevens mappe. I fronter må du først kopiere tekst over i word, deretter avsender, så mottaker, deretter forandre formattering slik at det ser ryddig ut og til slutt kan du skrive ut. De som lager fronter vet tydeligvis ingenting om kravene til dokumentasjon i dagens skole.
#10 Tore Bareksten del 2 23-09-2013 16:40
Jeg har også erfaringer med fronter som forelder. Jeg fikk inntrykk at hver tredje måned la programmet av en eller annen merkelig grunn inn nye versjoner av java. Dermed slapp ikke foreldre som ikke hele tiden lastet inn nyeste versjonen av java inn i programmet. I stedet fikk de en kryptisk feilmelding som gjorde at mange foreldre i den klassen ga opp å følge med i fronter. Det virker urimelig å nekte foreldre som ikke vil laste ned nye versjoner av java flere ganger i året å følge med på elevens faglige utvikling.

Både foreldre og lærere vil gjerne ha et stabilt program som virker på samme vis over lengre perioder. Men det er mulig at de som lager fronter må forandre på ting hele tiden for å kunne sende nye faktuarer til skolevesenet.
De ideelle ville være at man tok hensyn til lærere og elevers reelle behov for man endret noe i fronter og at man ga skolene god dokumentasjon om hvilke forandringer som var underveis rimelig tid i forveien slik at lærere slapp å bli ydmyket foran nye klasser fordi at de funksjonene de brukte i hele fjor, denne høsten er flyttet til et nytt ulogisk sted.
#11 Tore Bareksten 25-09-2013 08:33
Da jeg begynte å bruke fronter, irriterte jeg meg over den svake rapportfunksjon en, man brukte her sine egne fronterbegreper i stedet for banlig norsk og delte inn fravær i ikketellende og tellende, mens tellende igjen ble delt inn i udokumentert. dokumentert og og total. Men det var heldigvis mulig å lempe tallene inn i excel og lage sektordiagram av dem. Men dette var to versjoner siden. Nå samarbeider fronter ikke lenger med osloskolens standardregnear k excel. Jeg har forlengt gitt opp å bruke rapportfunksjon en i fronter og tar i stedet og teller fravær i notatboka mi. Oslo kommune er med andre ord villig til å betale for nye versjoner som gjør programmet stadig mindre kompatibelt med de andre programmene osloskolen bruker. Epostprogrammet til fronter samarbeider dårlig med word. Rapportfunksjon en samarbeider ikke med excel. Og når elevene leverer oppgaver i fronter får ikke lærere automatisk beskjed om dette. De nye versjonene er også i pakt med New Public Management ledelesesteorie ne for Osloskolen mer autirtære enn enn de første. Før kunne lærere selv la elever bli medlem i fagrommene sine. I de siste versjonene er dette overlatt til rektor. I pakt med den svekkelsen av bedriftsdemokra tiet i skolen som etaten ønsker virker det som om folka bak fronter verken er interessert i de reelle behovene til foreldre, elever og lærere eller interessert i at andre enn rektor skal bestemme over den daglige bruken.

You have no rights to post comments