Barn og Unge
Kan dere være så snill å slutte å bruke møkkaprogrammet Fronter?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Barn og Unge
- Publisert søndag 22. september 2013 23:34
"Kjære Oslo kommune. Kan dere være så snill å slutte å bruke møkkaprogrammet Fronter?" var Ragnhild Aasen Jacobsen - med barn i Osloskolen - sitt utbrudd på Facebook forleden dag. Og hun utdypet: "Det er bare et ufattlige ulogisk grensesnitt som over hodet ikke er intiuitvt, så de fleste orker ikke bruke det selv om vi egentlig bør for å følge med på barnas skolehverdag."
Og en lærer responderte "Som Fronterbrukende lærer er det bare en ting å si: ENIG!"
Elevorganisasjonen i Oslo har gående en kampanje med beskjeden "Fronter må på skraphaugen, eller få en real oppussing."
Fronter er en portal. Der skal hver elev kunne levere oppgaver, lærer kan sende beskjeder, foreldre få tilbakemeldinger på lekser, fravær osv. Problemet, sies det, er manglende brukervennlighet: "Det er ikke noe som er intuitivt. Rett og slett dårlig laget. Skolen er selvsagt fortvila for at foreldre bruker det for lite, men man blir jo helt svett bare av å ta en titt."
Jeg har aldri brukt Fronter, men er svært nysjerrig på hva som er foreldre, elever og læreres synspunkter.
Kommentarer
For meg, som er over gjennomsnittet digitalt kompetent, har dette ført til at jeg bruker fronter minimalt, mest bare som et sted hvor jeg legger lenker ut til andre (gratis) nettressurser som fungerer bedre. For lærere som ikke klarer dette, mener jeg Fronter er å anse som et arbeidsmiljøpro blem.
Det er fristende å bli litt ideologisk på tampen her og: Med et borgerlig byråd kjøp av en privat tjeneste skulle det vel være en markedsmekanism e i sving her? De negative tilbakemeldinge ne fra brukerne har vært kjent i årevis. Hvorfor skifter de ikke bare tilbyder?
Vi fulgte opp pliktskyldigst Fronter i 2 år, men sluttet for noen år tilbake, og klarer utmerket godt å følge opp barnas skolegang i hverdagen, i samarbeid med flotte lærere via e-post og samtaler. Lærerne gjør et fenomenalt stykke arbeid med konkrete ukeplaner som kommer hjem i barnas ryggsekk. Slik "ranselpost" er Fronter overlegen.
Problemet er også at hele strukturen i fronter er toppstyrt, i hvert fall i Oslo skolen. Hvilket innebærer at admin jobben sammelignet med admin jobben i it´s er en fulltidsstillin g...
Den nye versjonen medførte blant annet at alle de interne lenkene jeg hadde lagd i elevenes ulike fagrom bare virket på min maskin, ikke elevenes. Hvorfor har jeg og it-ansvarlig brukt måneder på ikke å finne svar på.
Fronters utgangspunkt er nok at alle lærere skal bruke programmet på samme måte i alle fag, men i virkeligheten er både fag, lærere og elever forskjellige. Det ideelle ville nok være at fronter forsøkte å tilpasse seg virkelige læreres reelle behov framfor å kreve at lærere skal tilpasse seg den måten dataprogrammern e vil man skal underbise på.
Spesielt er epostfunksjonen i fronter uforståelig, både for meg som har vært IT ansvarlig og den nåværende. I gamle dager når jeg skrev epost til elever, brukte jeg min online adresse fra telenor. telenor lot deg kjapt gjøre om eposter til utskrifter du kunne lagre i elevens mappe. I fronter må du først kopiere tekst over i word, deretter avsender, så mottaker, deretter forandre formattering slik at det ser ryddig ut og til slutt kan du skrive ut. De som lager fronter vet tydeligvis ingenting om kravene til dokumentasjon i dagens skole.
Både foreldre og lærere vil gjerne ha et stabilt program som virker på samme vis over lengre perioder. Men det er mulig at de som lager fronter må forandre på ting hele tiden for å kunne sende nye faktuarer til skolevesenet.
De ideelle ville være at man tok hensyn til lærere og elevers reelle behov for man endret noe i fronter og at man ga skolene god dokumentasjon om hvilke forandringer som var underveis rimelig tid i forveien slik at lærere slapp å bli ydmyket foran nye klasser fordi at de funksjonene de brukte i hele fjor, denne høsten er flyttet til et nytt ulogisk sted.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.