Barn og Unge

Utdanningsforbundet bekymret for spesialundervisningen

Utdanningsforbundet bekymret for spesialundervisningen

Det er kjempebra når fagfolk sloss for kvaliteten på tjenestene. Utdanningsforbundet i Oslo har sendt en alvorlig bekymringsmelding til Fylkesmannen i Oslo og Akershus og bedt om at Fylkesmannen foretar tilsyn i Osloskolen.

Utdanningsforbundet er svært bekymret for hvordan elevenes lovfestede rett til spesialundervisning i ordinær klasse ivaretas. De frykter for at det er mange elever som ikke får det tilbud de har krav på etter Opplæringslovens § 5.1.

Bekymringen er basert på innspill fra medlemmer og tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Oslo.

Les hele henvendelsen i vedlagte dokument.

Kommentarer   

#1 Trine Hagen 30-01-2014 08:44
Veldig bra initiativ av Utdanningsforbu ndet, jeg tror dessverre de har helt rett i sin bekymring. Dette kan jeg noe om, av egen (bitter) erfaring.
Det virker på meg som om flere og flere Oslo-foreldre til barn med rett på spesialundervis ning velger spesialtilbud framfor ordinær skole/klasse. Dette fordi rektorene rundt omkring på normalskolene sterkt oppfordrer til det, og fordi man som forelder til slutt ikke orker mer av skolens manglende prioritering av spesialundervis ningstimene.
Dette har jeg ikke tall på, kanskje noen som kjenner til dette?
#2 Siw Bomstad. 31-01-2014 00:34
Det er som å lese om seg selv. Alle klagepunkter hos Utdanningsforbu ndet har vi klaget på til Fylkesmannen i Tromsø gjentatte ganger uten bedring. Vi har ikke fått mindre en 7 medhold runde tap av spesialundervis ningstimer, uklare og mangelfulle vedtak og IOP'er. Det har vært et eneste rot i 8 år nå. Men hva nytter det for oss som vanlige foreldre å klage, de hører knapt på oss, enkeltmenneske har ingen verdi lengre. Håper Utdanningsforbu ndet klarer å få noen til å se på dette, for jeg tror dette er slik det er stort sett over hele Norge. Man finner noen hederlige unntak her og der, men de er nok ikke i flertall. Spesialundervis ningen vår sønn har fått har vært så mangelfull at han til og med har fått dårligere undervisning enn de vanlige elevene i klassen, til tross for mange timer spesialundervis ning i uka der det skulle (liksom etter vedtaket) være ekstra lærer til stede. Egentlig bare veldig trist. Det er eleven som må betale for dette til syvende og sist uansett.
+2 #3 J.M. Rinde 31-01-2014 17:41
Endeleg er Utdanningsforbu ndet, Oslo, i ferd med å vakne opp av "Tornerosesøvnen"!

I dei siste 12 åra etter Søgnenutvalet sin rapport om spesialundervis ninga i Noreg, har neppe osloskolen hatt ei positiv utvikling i relasjon til inkludering og ivaretaking av dei svakare elevgruppene. Difor er det flott
ar fagforeningen slår alarm. men kvar blir det av dei andre fagforeningane i osloskolen?

Leiarkulturen og mellomleiarkult uren er vel lite interessert i pedagogikken, for dei er budsjettbalanse n i fokus. Difor vert overdriven styringsrett, ordre-og instruksetikk viktigaste styringsinstrum enta.

"Smørjekulturen " i arbeidsmiljøet har vokse fram dei siste 12 åra, det er difor ikkje å undrast at det går ut over tilbodet og kvaliteten for dei svakaste gruppene i skolesamfunnet.

Den autoritære styreforma som har utvikla seg over tid, gjer at mange vegrar seg for å vera tydlege overfor mellomleiarane for da kjem "trugsmåla". Slike arbeidsmiljø vert prega av spenningar og katharsis i følge psykologen Arne Sjølund. Tendensane er vel ikkje heilt ukjente i osloskolen heller?

Det undareleg er at denne autoritære fryktkulturen som mange opplever, er svært kostbar for samfunnet. Det er svært dårleg samfunnsøkonomi å presse ut faggrupper til sjukemelding og tidlegpensjon, fordi det ser ut til at loijaliteten er overordna ytringsfridomme n i dette systemet.

Det er elles ein undarleg kultur at mange mellomleiarar får store lønspålegg i den lokale potten ved lønsoppgjera, samtidig som dei driv eigne firma innan t.d. bedriftsrådgjev ing. Dette er sjølvsagt fullt lovleg, men det sender unektlege signal om leiarfunksjonen sin karakter i osloskolen.

Utdanningsforbu ndet, ta tilbake slagordet: "Ein for alle, alle for ein".
Slår solidariteten sprekker, har lærarstanden tapt! Og Margareth Tetschers
metodar innført!
#4 Gry 01-02-2014 07:16
Hei
Kjenner igjen dette. IOP en til min sønn har jeg ikke sett dette året. Han går på videregående, og har rett til spesialundervis ning (har vedtak på det), fungerer særdeles dårlig.

Fikk beskjed om at alle har rett til tilpasset opplæring. Dermed så får han ikke tilrettelagt opplæring.

Læring i videregående skole legger opp til ett stort antall skoletapere!
+1 #5 Anette Beichmann, Dysleksi Osl 10-02-2014 21:41
I Dysleksi Oslo kjenner vi oss godt igjen i Utdanningsforbu ndets beskrivelse av situasjonen i osloskolen. I dag har vi sendt vår støtteerklæring til Fylkesmannen, der vi også ber om tilsyn. Vi tar i tillegg opp at svært mange barn med svake lesekunnskaper ikke får PC og lydbøker fordi skolen "ikke har nok PCer". Det er ikke krav om enkeltvedtak eller diagnose for å krav på PC og lydbok, det er dekket under kravet om "tilpasset arbeidsplass", ref regjeringen.no/.../...

You have no rights to post comments