Barn og Unge

Grunnskolen i Oslo kommune: Omdisponere timer mellom fagene?

Grunnskolen: Oslo kommune omdisponere timer mellom fagene?

Utdanningsforbundet mener det undergraver målet om et likeverdig skoletilbud.

Opplærlingsloven gir nå kommunene adgang til å omdisponere inntil 5 prosent av timene i fagene i grunnskolen til andre fag. I morgen vedtar byrådet at de vil anbefale bystyret å vedta at Oslo kommune skal benytte seg av denne muligheten. Utdanningsforbundet er særs kritisk, og skriver blant annet:

"Utdanningsforbundet er tilhenger av en fellesskole som gir alle elever et likeverdig skoletilbud. Vi mener at et likeverdig skoletilbud forutsetter nasjonal og kommunal styring av skolens innhold gjennom nasjonale læreplaner og fag- og timefordeling. Utdanningsforbundet Oslo går derfor sterkt imot forslaget til forskrift om omdisponering av inntil 5 prosent av timene i fagene til andre fag i Oslo kommunes grunnskoler. 

Departementet uttaler i ungdomstrinnsmeldinga (Meld. St. 22 (2010-2011) Motivasjon – mestring – muligheter) at nasjonale myndigheter har vært opptatt av å sikre et minimum av tid til hvert fag. Utdanningsforbundet Oslo mener at det viktige prinsippet om en nasjonal fordeling av timer til fagene, må følges i Oslo selv om det åpnes for muligheter til omdisponering i den nye § 1-1, andre ledd i forskrift til opplæringsloven. 

Nasjonal fag- og timefordeling sikrer et mest mulig likeverdig skoletilbud til elevene, og det sikrer et best mulig samsvar mellom timetallet i fagene og det arbeidsomfanget fagene er gitt i læreplanene for det enkelte fag. En flytting av timer vil gjøre det vanskeligere å nå kompetansemålene i de læreplanene som rammes av redusert timetall," skriver Utdanningsforbundet i Oslo blant annet.

Saken skal nå behandles i bystyret. Hva mener du? Benytt gjerne kommentarfeltet nedenfor, og/eller henvend deg til politikerne i bystyrets kultur- og utdanningskomite.

Kommentarer   

#1 Alexander Christian Adrian 22-04-2015 06:43
Dette er ender opp som organisert galskap. Elevene blir allerede kvelt med teoritunge løsninger på mange av Oslo-skolene p.g.a. manglende ressurser og fordi det skal "leses i alle fag". Resultatene ser vi allerede i form av rundt 30% frafall på VGS på landsbasis (foreløpig lavere i Oslo) og sisteplass for estetiske fag på PISA-testene. Med nasjonale prøver og Oslo-prøver som tilsynelatende mål i seg selv så fortsetter man å overkjøre pedagoger og elever. Dette er det stor fare for at man nå åpner opp for enda mere av. De skolene som har dyktige rektorer som lytter til sine ansatte kan kanskje takle dette. Men der hvor det allerede er skakkjørt kan det bli enda verre. Selv om Jesus aldri opplevde norske folkevalgte er det lett å sitere ham her: "Tilgi dem, far, fordi de vet ikke hva de gjør".
#2 Lars Ole Goffeng 22-04-2015 09:01
Det blir lett de praktisk-esteti ske fagene som lider ved en slik ordning. Litt pussig forslag egentlig, for arbeidslivet er ofte veldig eksplisitte på at de søker egenskaper som "kreativitet", "selvstendighet ", "initiativrikhe t", etc.. Og det er kanskje primært i de praktisk-esteti ske fag slike egenskaper får utløp og kan utvikles. I de såkalte basisfagene handler det ofte mer om kunnskapstilegn else enn om personlig uttrykk (unnskyld alle norsklærere!). Overdreven vekt på opplæring i basisfagene på bekostning av praktisk-esteti ske fag kan derfor begrense skolens mulighet til å oppmuntre til egenskaper som i hvert fall i teorien, er etterspurt i arbeidslivet. -Og lydhørhet for arbeidslivets behov er jo noe vårt nåværende byråd gjerne vil smykke seg med, eller...?
#3 Simon Malkenes 22-04-2015 09:10
Er dette en "satsing på basisfag"? Eller skal elevene ha mer gym, k&h, rle osv?
#4 Kaja Walløe 22-04-2015 09:11
Jeg er for mer K&H! Tror man indirekte lærer utrolig mye norsk og matte i de timene, og det er mye mer gøy på den måten! ....men jeg er redd det ikke er det som er intensjonen. Hverken å omdisponere timer den veien, eller at noe skal være gøy i skolen.
#5 Haavard Fonneland Pettersen 22-04-2015 09:12
Det virker som en del barneskoler har et veldig omtrentlig forhold til årstimetall i fag. Jeg har hørt fra mine elever om elever som i praksis ikke har hatt RLE, som kjørte mer matte i engelsktimer, som hadde bittesmå tullekurs ("smakebit") i flere ulike språk under navnet "fokusfag" osv. osv. Det virker som noen barneskoler lar lærere undervise mer i det de liker å undervise og mindre i det de misliker.

Det blir jo ikke riktig. Jeg er vant til (på ungdomsskole) at man forholder seg veldig firkantet til årstimetall, og jeg synes det er slik det skal være - at slike endringer skal vedtas nasjonalt og politisk. At Oslo Kommune skal ha egne ordninger synes jeg også er feil.
#6 Geir Hongrø 22-04-2015 11:10
Høyre tror jo at de eneste fagene man trenger er norsk og matte. Ja også matte og matte og matte og kanskje litt bedøk.
+1 #7 Mette Andersen 22-04-2015 15:53
Hva med å først se til at elevene får d timetallet de skal ha i de ulike fagene... Mange timer blir borte gjennom et skoleår pga helligdager/akt ivitetsdsger etc. Er mange skoler som ikke pårullerer disse timene. Til selve spørsmålet så stiller jeg meg positiv til dette, tenker at med en god dialog med involverte lærere som kjenner sine elever kan dette gi positive resultater.
#8 Eva Celine Jørgensen 03-05-2015 09:23
Viktig sak, sjekk både timer og hvordan delingstimer blir brukt. Går delingstimer i praktisk-esteti ske fag til matematikk?
#9 Laila Kongerød 03-05-2015 09:43
Jeg tenker at dette ikke er lurt å gjennomføre, og speaielt ikke om dette skal gå ut over praktisk-esteti ske fag!

I tillegg så aner det meg at den 5% i noen år nå har blitt brukt til å øve på prøver som skal øves på før nasjonale prøver, for alle disse øvingene må jo ta tid fra "andre fag"?

You have no rights to post comments