Barn og Unge

Økt lærertetthet i Oslo-skolen? Bystyreflertallet avviser forslag

Økt lærertetthet i Oslo kommune? Bystyreflertallet avviser forslag

Bystyreflertallet vil - trolig - onsdag si nei til at Oslo kommune skal innføre krav til hvor mange elever det skal være pr lærer.

Forslaget kommer opp i bystyret på bakgrunn av et innbyggerinitiativ hvor det heter:

"Vi ønsker at i Oslo kommune skal innføre krav til hvor mange elever det skal være pr lærer i hver eneste time. Vi, innbyggerne i Oslo kommune, ønsker at alle barn skal ha en god oppvekst, like muligheter og gode vilkår for å bli sett og fulgt opp av sine lærere. Forskning innenfor flere områder har vist at elever som får undervisning i mindre grupper gjøre det bedre på skolen og senere i livet.

Vi ønsker at skolene i Oslo må ta mål av seg å levere den beste utdanningen mulig for våre barn, og dette gjøres ved å innføre et krav til lærertetthet i alle undervisningssituasjoner i Oslo kommune. Vi ber derfor bystyret om å behandle følgende forslag:

Fra skoleåret 2016/2017 innføres det krav til hvor mange elever det kan være pr lærer i timene i Oslo kommune.

Følgende er krav til maksimalt antall elever pr lærer, under undervisning, fra og med skoleåret 2016/2017:

1 - 4. trinn: 18 elever pr lærer

5 - 7. trinn: 20 elever pr lærer

8 - 10. trinn 22 elever pr lærer

Videregående opplæring: 22 elever pr lærer

I bystyret ser det ut til at Ap, SV og Rødt kan bli stående alene (med forbehold om at noen partier ennå ikke har tatt standpunkt) om å støtte intensjonen i innbyggerforslaget. Hva mener du? Om du vil påvirke; ta kontakt med bystyrepolitikerne i bystyrets kultur- og utdanningskomite.

Kommentarer   

+1 #1 Hans-Johan Karlsen 16-05-2015 06:05
Tenker at det er en unik mulighet til å få bedre resultater i skolen uten fokus på nasjonale prøver og undervisning lagt opp etter det.
#2 Børre St. Børresen 16-05-2015 06:17
Jeg synes det er viktig at intensjonen i den gamle klassedelingsno rmen fortsatt ligger fast. Klasser av samme str. kan være svært forskjellige og det er rektor som bør avgjøre hvilke som skal styrkes utover normen, ikke et politisk vedtatt maxtall. Jeg har to spørsmål til forslaget:

1. Gitt at det foreslåtte maxtallet ble gjeldende i Oslo (og etterhvert alle store byer og tettsteder): hvor mange nye lærerårsverk utgjør dette?

2. Det står i forslaget:"Fors kning innenfor flere områder har vist at elever som får undervisning i mindre grupper gjøre det bedre på skolen og senere i livet." Hvilke forskninger vises det til?

Forøvrig positivt at politikerne engasjerer seg i skolespørsmål! Jeg kunne ønske at det også skjedde når det ikke er valgår, men ved den vanlige budsjettbehandl ingen.
+2 #3 Beate She Klingenberg 16-05-2015 07:00
Dette er bra Et maks antall elever sikrer bedre tilpasset opplæring for den enkelte elev. Som lærer og mor støtter jeg helt klart forslaget
+1 #4 Jon Julius Sandal 16-05-2015 07:09
Miljøpartiet De Grønne sitter i ikke Kultur- og utdanningskomit een og har derfor ikke vært med på behandlingen av saken i komiteen. Derfor blir det merkelig å synse om at «Ap, SV og Rødt blir stående alene om å støtte intensjonen» slik du gjør i dette innlegget. Det skal vi ta stilling til på vårt gruppemøte nå på mandag. Jeg skal ikke forskuttere hva vi lander på før møtet, men Oslo MDG har programfestet av vi vil jobbe for å senke klassestørrelse n til maksimalt 20 i grunnskolen.
+1 #5 Bård Langseth 16-05-2015 07:56
Den familiesituasjo nen som var 20 - 50 år tilbake kan ikke sammenlignes med dagens situasjon. 18 elever i o- 4. trinn bør reduseres til Max 14. Barn i dagens situasjon er eksponert for mye uro som gir store konsentrasjonss vansker. Da tenker jeg på data, brudd mellom foreldre, være på farten mellom foreldrenes bopel, mobbing. Dette skaper uro i klassen. Sosiale tema ,som barn er opptatt av , "stjeler undervisningsti mer". Læring skjer ikke før lærer har hjulpet elevene med at de får snakket om alle disse problemene som hoper seg opp inni hodene deres. Dette er like vanskelig for barn som mobbing er på den voksnes arbeidsplass.
+2 #6 Gulay Kutal 16-05-2015 08:59
Kjære Børre St. Børresen

1) I følge Astrid Søgnens rapport, avhengig av om man utvider eksisterende grupper eller oppretter nye grupper for å implementere normen inbyggerititiat ivet foreslår (dvs. 18 elever per
lærer på 1.-4. trinn, 20 elever per lærer på 5.- 7.trinn, 22 elever per lærer på 8.-10.trinn og 22 elever per lærer i videregående
opplæring), trenger Osloskolen 327-415 nye lærere i Grunnskole og 215-226 nye lærere i Vgs. Dvs. TOTALT RUNDT 600 NYE LÆRERE.

Vi ha altså et gap på rundt 600 lærere og det mener vi er urovekkende, men det virket ikke som om byråden og H, V og KrFs representanter var særlig bekymret eller begeistret for økt lærertetthet på komitemøtet sist. Vi får se hvordan disse, FrP, MDG og ikke minst A stemmer over SVs og Rs forslag i bystyret på onsdag. Vi går nemlig lenger enn innbyggerinitia tivet og foreslår:

"Bystyret ber byrådet utarbeide en opptrappings- og samarbeidsplan med staten for lærertetthet i Osloskolen, med mål om å komme ned på 15 elever per lærer i 1.-4. trinn og 20 elever per lærer i 5.-10. trinn."

2) Det er flere forskninger, både nasjonalt og internasjonalt, som viser at økt lærertetthet hjelper.

Forskerne som har gjennomført ulike studier konkluderer med at "kombinasjonen av små klasser og lærere som benyttet muligheten til å bringe alle elevene i opplæringsposis jon forklarte forskjellene i prestasjoner mellom de små og store klassene, ikke reduksjonen i seg selv. Små klasser er gode forutsetninger for at alle elevene skal lykkes, mens i store klasser unngår de svake, utagerende og innadvendte elevene lærers oppmerksomhet og kom ikke i opplæringsposis jon."

forskning.no/.../...
folkeskolen.dk/.../...
willytoremorch.blogg.no/.../
www.google.no/.../
#7 Simon Malkenes 16-05-2015 14:59
Når stortinget opphevet klassedelingsta llene vedtok de samtidig at ressurstildelin gen til skolene skulle følge de gamle klassedelingsta llene. Hvordan er dette gjort i Oslo? Jeg har sjekket antall elever i 1. Klasse på rundt 10 skoler i Oslo. Alle har 29-30 elever i klassen. Hvordan kan en finne ut at en i Oslo ikke bruker 6-åringer som sparetiltak, mot Stortingets vedtak?
#8 Kåre Elvik 16-05-2015 15:06
Bra at det kommer slike forslag, ikke bare at det er nødvendig med økt lærertetthet, men det vil synliggjøre de borgerliges politikk.
#9 Thomas Tellander 16-05-2015 16:29
Vi får ikke både i pose og sekk - lenge har det vært kjent at en lærer i hovedsak kun kan følge opp (se) 15 elever, gitt at alle skal ha indivduelle opplæringsplane r og god oppfølging (ref. prof. i ped. Tiller). Med de krav, spesialbehov og rettigheter skolen i dag står overfor, kan man ikke late som man både gir god oppfølging og har lav lærertetthet. Regnestykket går ikke opp. Nå må alle honorordene om den gode skole følges opp med konkrete tiltak. Økt lærertetthet er blant de beste tiltakene som finnes. Nok snikksnakk.
-1 #10 Tor Ivan Andersen 16-05-2015 16:31
Forslaget er direkte frekt, fordi dette vil gå ut over distriktene. Det viktigste skolepolitiske tiltaket i dag må være å sikre skikkelig lærerdekning over hele landet. I stedet for å legge ned lokalskoler, burde man arbeide for et samarbid mellom lokalskoler ute i distriktene. Et slikty forslag er bare fornuftig hvis det over hele landet finnes et stort lærer overskudd. Det som er tilfelle i dag er det motsatte. Ønsker man å heve kvaliteten i skolen kan man lære av Finnland, hvor lærer yrket har en høyere status en i Norge. Finnland topper verdensstatisti kken over høyest kvalitet i skolen. De som fremmer et slikt forslag har bare Oslo i tankene. Og det er useriøs politikk.
#11 Thomas Tellander 17-05-2015 09:31
Tor Ivan Andersen har misforstått - lærertettheten i Oslo har ingenting med distriktene å gjøre, fordi skolen er kommunal, ikke statlig. Ta et oppgjør med deres egne lokalpolitikker e, ikke syt og klag om Oslo, slik litt for mange har som vane. Selve kravet om høy lærertetthet kan imidlertid alle sloss for, både i byene og i distriktene.
#12 Sverre Munthe 17-05-2015 13:25
På den ene siden har vi kostnaden, på den andre utdannelse. En kommune må ofte tenke kortsiktig og da er kostnadene det viktigste. Noe annet må vike for å få råd til flere lærere, men hva? Personlig hadde jeg helst sett 12 elever i barneskolen og 16 i ungdomsskolen, flere elever per lærer gir mindre tid til den enkelte og det blir lettere å falle igjennom.
#13 Siv Furunes 17-05-2015 13:29
I vår kommune stemte SV, AP og KrF for, mens H, V, SP fikk flertall mot forslaget. FrP var ikke tilstede. Lykke til i Oslo!
#14 Trygve Roll-Hansen 17-05-2015 18:17
Jo flere privatskoler vi får dessto mer aktuelt med norm for lærertetthet for å hindre at finansnæringen skummer fløte. Selvom det ikke er tillatt, vansklig å hindre store gevinster for privat skoleeiere for eksempl ved å investere i skolebygningen og så siden selge den med gevinst. For å unngå en dårligere skole også viktig å hindre mer midlertidighet som gjør det mindre aktuelt med kompetanseoppby gging. Videre uheldig med bare billige nyutdannede/vik arer og uten erfarne som kan dele sine erfaringer. Enda et moment som fører til at blå politikk gir dårligere skole er den konkuransen en legger opp til mellom lærere om høyere lønn, en konkurranse som tilsier at den enkelte ikke deler kunnskap med andre som da kan få lønnstillegg istedenfor en selv. Fokuset blir tatt bort fra undervisningen over til administrasjon og egen lønn.
#15 Laila Kongerød 19-05-2015 20:06
Forslaget om større lærertetthet er tuftet på godt folkevett, og en av flere viktig variabler for å få til bedre tilpasset opplæring. Derfor håper jeg politikerne nå vil forstå at når de bruker ressurser i starten av skoleløpet, så er det bedre anvente penger - enn når de må trå til når elevene starter på videregående.

You have no rights to post comments