Barn og Unge

Sitere deg på dette? - Nei, må avklare det med min overordnete først

Sitere deg på dette? - Nei, må avklare det med min overordnete først

Ytringskultur er fraværende i Oslo-skolen.

"Det en klar opplevelse hos mange av våre medlemmer at det beste er og ikke ytre seg, og at man ved «å stikke hodet fram» kan risikere å bli kalt inn på teppet av sin overordnete eller av Utdanningsetaten sentralt. Et interessant spørsmål i så måte er; - hvor kommer denne frykten fra? Jeg vil våge påstanden at noe nok skyldes episoder som ligger langt tilbake i tid, men kanskje aller mest en fraværende ytringskultur," skriver påtroppende leder i Utdanningsforbundet i Oslo, Aina Skjefstad Andersen, i dette gjesteblogginnlegget.

Og hun gir denne utfordringen til skolebyråd og utdanningsdirektør: "I 2011 gjennomførte Utdanningsforbundet en undersøkelse blant skoleledere, hvor flere rektorer utrykte at de føler seg presset til taushet. For å bekrefte eller avkrefte at dette fortsatt er et problem, burde det være i skoleeiers interesse å gjennomføre en undersøkelse blant lærere og ledere om ytringsfrihet og ytringskultur i Osloskolen. Jeg er spent på om de tar den utfordringen."

Les hennes innlegg under "les mer."

 

Kan jeg sitere deg på dette?, - Nei, det må jeg avklare med min overordnete først.

Av Aina Skjefstad Andersen,1. nestleder Utdanningsforbundet Oslo

Den pågående debatten om ansatte i Utdanningsetaten har ytringsfrihet, eller snarere blir straffet hvis de benytter seg av sin ytringsfrihet, er stadig tilbakevendende. Det er hevet over en hver tvil at man som borger har ytringsfrihet etter Grunnloven. Sspørsmålet blir derfor om det er slik at enkelte virksomheter går for langt i å forsøke å innskrenke denne retten, eller om det er lærere og ledere som selv pålegger seg «munnkurv» av usikkerhet og frykt for represalier.

Utdanningsforbundet Oslo har de siste 10 årene ikke dokumenterte saker der ledere eller lærere i Utdanningsetaten har blitt utsatt for sanksjoner på grunn av deltagelse i den offentlige debatten. Imidlertid er det en klar opplevelse hos mange av våre medlemmer at det beste er og ikke ytre seg, og at man ved «å stikke hodet fram» kan risikere å bli kalt inn på teppet av sin overordnete eller av Utdanningsetaten sentralt. Et interessant spørsmål i så måte er; - hvor kommer denne frykten fra? Jeg vil våge påstanden at noe nok skyldes episoder som ligger langt tilbake i tid, men kanskje aller mest en fraværende ytringskultur.

For oss profesjonsutøvere står lojalitet sterkt. Vår lojalitet skal og bør ligge hos elevene. Det blir således relevant å trekke begrepet ytringsplikt inn i denne debatten. Dersom politikere eller andre gjør vedtak som går på tvers av vårt profesjonelle skjønn og det mandatet samfunnet har gitt oss har vi en rett, men også en plikt til å melde i fra. At ledere og lærere ikke deltar er i den offentlige debatten kan derfor sies å være et demokratisk problem.

Det kan også hevdes at man i dag har et system som indirekte fører til at man ikke vil uttale seg om forhold knyttet til egen skole. Fritt skolevalg i videregående skole fører til konkurranse om elevene. Et godt omdømme er en viktig faktor i denne konkurransen. Man blir fortalt at det er viktig at man ikke uttaler seg på en måte som vil svekke skolens omdømme, i fare for lavere søkning til skolen. Lav søkning vil igjen medføre dårligere økonomi på grunn av stykkprisfinansiering. Her ser man konturene av en ond sirkel.

Diskusjonen om man har ytringsfrihet eller munnkurv i Osloskolen er enkel og vanskelig. Det opplagte og enkle svaret er at man selvfølgelig kan og bør ytre seg om kritikkverdige forhold. Mer komplisert blir det når man skal forklare hvorfor så mange lærere og ledere allikevel ikke opplever denne friheten reell.

I 2011 gjennomførte Utdanningsforbundet en undersøkelse blant skoleledere, hvor flere rektorer utrykte at de føler seg presset til taushet. For å bekrefte eller avkrefte at dette fortsatt er et problem, burde det være i skoleeiers interesse å gjennomføre en undersøkelse blant lærere og ledere om ytringsfrihet og ytringskultur i Osloskolen. Jeg er spent på om de tar den utfordringen.