Barn og Unge
Doktorgradsavhandling: Oslos skolesystem gir A- og B-skoler
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Barn og Unge
- Publisert lørdag 21. januar 2017 04:56
Markedsrettingen i Oslo-skolen forsterker sosiale og etniske forskjeller, ifølge fersk doktorgradsavhandling.
"Noen få elever på ett klassetrinn på en av grunnskolene i Oslo, er etnisk norske. Foreldrene til disse barna kontakter skolens rektor og krever at barna plasseres i samme klasse. De gir beskjed om at elevene blir tatt ut av skolen hvis dette ikke skjer. Den aktuelle skolen ligger i et område med relativt høye boligpriser, der få familier er avhengig av sosialhjelp og andre offentlige støtteordninger. Likevel søker de ressurssterke elevene i området seg til naboskoler med færre minoritetsspråklige elever. Både skolens økonomi og omdømme lider under denne elevflukten.Rektor gjør derfor som foreldrene ber om, selv om det strider mot rektors egen overbevisning – og selv om handlingen er en form for ulovlig segregering. Det er nemlig særlig viktig for skolen å holde på de «hvite» og ressurssterke elevene, siden elevgrunnlaget er av betydning for både ressurssituasjonen og ryktet til skolen.
Situasjonen er hentet fra virkeligheten og beskrives i en doktorgradsavhandling om markedsretting i Oslo-skolen, ført i pennen av Ingvil Bjordal ved Fakultet for lærer- og tolkeutdanning ved NTNU. Som en del av avhandlingen har hun intervjuet 15 skoleledere fra 13 ulike grunnskoler i Oslo, for å se hvordan markedsretting innenfor offentlig utdanning påvirker skoletilbudet og rektorenes handlingsrom.
Siden begynnelsen av 1990-tallet har Oslo kommune, i langt større grad enn andre norske kommuner, introdusert politiske virkemidler som stimulerer til konkurranse mellom skolene. Dette har gjort foreldrene til forbrukere som selv kan gå ut på skolemarkedet og velge hvilken skole deres barn skal gå på. Ifølge Bjordal har dette gitt en utvikling med A- og B-skoler, der etnisk norske og faglig sterke elever konsentreres på noen skoler, samtidig som andre skoler har nesten bare minoritetsspråklige elever.
– Dette strider mot tanken om enhetsskolen som en sosial arena der barn fra alle samfunnslag møtes. Vi har fått et skolesystem som bidrar til å forsterke sosiale og etniske forskjeller. Rektorene er ikke syndebukkene, dette er en systemfeil, sier hun" til Gemini.no. Ingen ny kunnskap, men godt igjen å få dokumentasjon og påminnelse om dette. Kunnskap gir muligheter for handling.
Kommentarer
Greit å si at rektorene ikke er syndebukker, men de forholder seg altfor tause til det de opplever og har i stor grad bare godtatt skoleledelsens diktat. Eller sluttet uten å oppgi hvorfor. Oslo har i all tid vært en delt by, men nå er delingen enda mer påfallende. Boligprisene er en viktig grunn til at vi får så store sosioøkonomiske forskjeller generelt, og de blir enda mer påvirket av at enkelte bydeler får mindre og mindre andel av "etnisk norske".
D hjelper ikke å bare trykke på triste fjes. D må handles. Hva gjør rektorer, lærere og foresatte som har skoler med inntil 80% språklige minoriteter? ZIPP. De bare tar imot og uttrykker medfølelse. D er ikke nok. Til tospråklige foresatte: Våkn opp!
Foreldrene har rett til å velge. Dersom de ser at skolen ikke leverer pga høyt antall minoritetsbarn, kan de kreve å bytte klassen eller skolen til barnets beste.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.