Barn og Unge
Viktig å redusere frafall i videregående skole
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Barn og Unge
- Publisert onsdag 04. september 2019 03:18
Hvert skoleår begynner det mange elever på videregående skole i Oslo med mye fravær og lave grunnskolepoeng fra ungdomsskolen. Skoleåret 2017/2018 var det rundt 15 %, eller i overkant av 800 elever, som begynte i Vg1 med 30 eller færre grunnskolepoeng (gjennomsnittskarakterer på 3). Denne gruppen har statistisk sett under 50 % sannsynlighet for å gjennomføre videregående opplæring.
Byrådet har nå lagt fram en strategi for hvordan man kan få til økt gjennomføring i videregående opplæring.
Følgende innsatsområder ligger til grunn for byrådets strategi:
1. Videreutvikle og utvide tilbudene med alternative og tilrettelagte opplæringsarenaer og læringsformer.
2. Ta tak i årsakene til fravær og legge bedre til rette for elevene.
3. Skolen og hjelpeapparatet skal arbeide traumeinformert.
4. Bedre opplæringstilbud og støtte til elever med kort botid i Norge, og styrke språkopplæringen for flerspråklige elever.
En god sak kan sikkert gjøres ennå bedre. Har du innspill på saksområdet? Bystyret begynner behandling av saken nå.
Kommentarer
Slutt med karakterbasert inntak i VGS.
Hva er det som gjør at de aller fleste fullfører hos oss? Fagtilbud kan være en ting, og at folk havner på den studieretningen som best passer dem, er en ting. Hos oss har selv de teoretiske studieforberede nde retningene andre faglige innslag; også de som studerer humanistiske og samfunnsvitensk apelige fag har feks. kunst (og bevegelsesfaget eurytmi). Vi mener at variasjon og allsidighet gavner ethvert studieløp fordi det er stimulerende for alle elever. En helhetlig skolehverdag gir motivasjon og trivsel. At man har mer praktiske fag på slutten av dagen og de mer teoretiske tidligere på dagen, kan også dra i samme retning.
Noe som kanskje er vel så viktig er det som i dag kalles relasjonspedago gikk. Vi har alltid lagt vekt på gode, tette relasjoner til våre elever. En sterk relasjon kan både forplikte og ikke minst motivere. På begynnelsen av dagen håndhilser vi på elevene våre og ser dem inn i øynene - som om de var barneskoleeleve r (de har altså noen av de samme behovene). Det gjør at alle føler seg sett. Vi har også mye muntlig undervisning, som gir en direkte kontakt mellom lærer og elev; av og til kan ulike medier komme i mellom (medier betyr jo det som ligger mellom) lærer og elev og om ikke forstyrre, så i alle fall endre relasjonen. Dess flere medier og tekniske hjelpemidler, jo svakere risikerer man at de sosiale relasjonene blir. Vi bruker også bøker og pc-er, men i mindre utstrekning enn andre skoler. Dette styrker relasjonene, som igjen legger til rette for god læring og ikke minst individuell motivasjon.
Forklaringen på hvorfor folk fullfører eller ikke, er selvsagt mer sammensatt. Jeg tror likevel disse momentene er en del av forklaringen.
Vi møter ofte ungdom som har så store faglige hull, særlig i matte, at de ikke på noen måte kan følge klassens oppgaver. De kan for eksempel ikke regne med brøk, prosent, enkle ligninger, de kan ikke divisjon og multiplikasjon, de har ikke forståelse for tiersystemet, eller mangler forståelse av desimaltall i forhold til hele tall.
Noen av oss på leksehjelpen prøver å hjelpe til å tette disse faglige hullene, men de svakeste elevene kommer ikke inn på leksehjelpen en gang.
Min mening er at skolene MÅ gi kurs/individuel l trening når elever har slike hull, selv om det gjelder fagstoff fra barneskolen/ungdomsskolen.
Store faglige hull kan også være i norsk, naturfag og engelsk.
Jeg ville heller ikke fortsatt på en skole der jeg flere ganger daglig følte meg som en taper, evt ville jeg prøvd å bli en mester i det skolen ikke verdsetter, skulk, frekkhet, mobbing osv.
På leksehjelpen har jeg også ofte opplevd at elevene kommer og skal gjøre lekser eller lage presentasjoner om fagstoff de ikke har mulighet for å skjønne ved å lese på nett eller i skolebøkene, fordi de mangler den nødvendige forforståelsen til å oppfatte det de leser. Etter min mening er det dårlig undervisning!
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.