Barn og Unge

Tilsyn med fosterhjem: Særs viktig for sårbare barnevernsbarn

Tilsyn med fosterhjem: Særs viktig for sårbare barnevernsbarn

Flere hundre fosterbarn Oslo kommune har ansvaret for får ikke de tilsynsbesøkene de etter loven har krav på. Etter loven skal tilsynsfører oppnevnt av barnevernet besøke fosterbarna minst fire ganger i året, for å få barnas versjon av hvordan fosterhjemmet fungerer. Hele 367 av 834 fosterhjemsbarn under 18 år Oslo kommune har ansvar for fikk ikke de lovpålagte 4 tilsynsbesøk i fjor,og 81 av dem fikk ikke noe tilsyn i det hele tatt.

Jeg har derfor bedt Byrådet besvare følgende spørsmål overfor bystyret:

1. Deler Byrådet bekymringen for at fosterhjemsbarn ikke får de lovpålagte tilsynsbesøk?

2. Vil Byrådet sette inn tiltak for å sikre at loven følges?

Jeg synes Byrådets svar er for slapt: Byråden sier vel i praksis at kommunen selv ikke klarer å gjøre dette bedre, og anbefaler derfor at Staten (ved Fylkesmannen) tar over tilsynsansvaret.Dette synes jeg er altfor svakt. Ja, det er vanskelig å rekruttere frivillige, til en dårlig honorert ordning. Men svaret er jo da at man må profesjonalisere. Barns rettsikkerhet tilsier at tilsynsarbeidet tas svært alvorlig. Oslo kommune bør opprette egne, barnevernsfagligutdannede, stillinger som har ansvar for å føre tilsyn.   Jeg er enig med departementet, som mener at kommunene selv fortsatt bør ha tilsynsansvaret for egen virksomhet. Og da er det jo bare å sette i gang!

Rektorlederkontrakter til bystyrebehandling

Rektorlederkontrakter til bystyrebehandling

"Alle ledere må finne seg i å bli evaluert. Det er etter vårt syn riktig og viktig at Oslo kommune som skoleeier følger rektorene tett, som de nøkkelpersonene de er.

Samtidig er vi opptatt av å se helheten i denne saken. Rektorrollen har endret seg og er blitt fylt opp av administrasjon og rapportskriving på bekostning av både personalledelse og faglig ledelse, viser skoleundersøkelsen TALIS. Fra å være en slags opphøyd førstelærer som var ansvarlig for det praktiske undervisningsopplegget og sto kollegiet nær, er rektorene blitt politikerne og skoleeiernes forlengede arm.

I Oslo mener nesten to av tre rektorer at deres arbeidssituasjon har forverret seg de siste to årene, ifølge en undersøkelse i regi av Skolelederforbundet. Hver fjerde Oslo-rektor svarer at de bare får benyttet inntil 15 prosent av arbeidsdagen til pedagogisk ledelse, som burde være en rektors aller viktigste oppgave.

Oslo-skolen kan ha havnet i den paradoksale situasjon at et stort antall rektorer får svak faglig karakter av Utdanningsetaten nettopp på grunn av de økende krav til dokumentasjon, rapportskriving og administrasjon som den samme Utdanningsetaten har pålagt dem," skrev Aftenposten på lederplass i går.

Sammen med Gulay Kutal har jeg sendt fram følgende forslag til behandling i bystyret:

1. Byrådet legger fram sak for bystyret om lederkontrakter og lederevalueringer i Utdanningsetaten.

2. I påvente av en bystyrebehandling stilles systemet med lederkontrakter og lederevalueringer i Utdanningsetaten i bero.

Bystyreforslag med tiltak mot barnefattigdom

Bystyreforslag med tiltak mot barnefattigdom

Sammen med Marianne Borgen har jeg sendt fram forslag til bystyret for en tiltaksplan mot barnefattigdom:

- Bystyret  ber byrådet trappe opp tilskudd til frivillige organisasjoner som yter fritidstilbud til vanskeligstilte barn.

- Bystyret ber byrådet sikre at alle barn fra økonomisk vanskeligstilte familier har tilgang på lån av utstyr og andre ordninger som sikrer alle like muligheter til å drive med fritidsaktiviteter.

- Bystyret ber byrådet  styrke inkluderingstiltak i egen regi og i regi av frivillige organisasjoner i kommunen.

- Bystyret  ber byrådet sikre gratis barnehageplass til alle barn av flyktninger hvor begge foreldrene deltar i introduksjonsprogrammet.

- Bystyret ber byrådet styrke og forbedre tilbudet til barn og unge rammet av fattigdom og vanskelige oppvekst- og levekår.

- Bystyret ber byrådet, i langt større grad, ta i bruk sosialt entreprenørskap i bekjempelsen av barnefattigdom.

- Bystyret ber byrådet styrke koordineringen mellom barnevernet og NAV for å sikre at barnevernsbarn ikke faller utenfor arbeidslivet i overgangen til voksen alder.

- Bystyret ber byrådet styrke kommunens tilbud om råd og veiledning til personer med økonomiske problemer.

- Bystyret ber byrådet igangsette et treårig «sommerjobbprosjekt», etter modell fra Kristiansand kommune, målrettet mot ungdom mellom 16–22 år med behov for spesiell oppfølging, og hvor ungdommene enten har falt ut av videregående skole og/eller vært i kontakt med barnevernet eller sosialtjenesten.»

Les hele forslaget nedenfor.

Offentlige karakterer for rektorer

Offentlige karakter for rektorer

Under overskriften "Sjekk karakteren til 123 Oslo-rektorer" offentliggjør Aftenposten "karakterene" til Osloskolens rektorer.

Sånn er altså Høyres Osloskole: Rektorer som blir vurdert på en skala fra en til fem på 42 ulike punkter. Som det heter i oppsummeringen for en av rektorene: «Resultatene svarer ikke til forventningene, og resultater på mange eksamener er langt under det man kunne forvente basert på inntak (...). Spesielt er resultatet i eksamen hovedmål skriftlig kritisk. Elevene har også altfor stort fravær».

Om en skole har mange syke elever er det altså rektor som straffes, og om elevene ikke er på karaktertoppen i testregimet, er det topplederen som får stryk. Høyres skole er altså en skole som premierer enerne og ikke åpner for at elevers læringsevne f.eks. kan være forskjellig og ha et klasseperspektiv.

Men jeg undres jo også på det pressetiske ved at Aftenposten offentliggjør hva slags karakter den enkelte rektor får ved å koble karakter til skole. Hvem er det som vil jobbe i et slikt system? Hva gjør dette med rektors autoritet?

Sommerjobbprosjekt for ungdom, i samarbeid med Rusken

En av de gode vedtakene vi får i bystyret onsdag ved  behandling av revidert budsjett, er at en enstemmig finanskomite anbefaler følgende vedtak:  "Byrådet bes etablere et sommerjobbprosjekt for ungdom i samarbeid med Rusken. Jobben består i ulike renholds- og vedlikeholdsoppgaver, og skal organiseres av Rusken. Ungdom mellom 15 og 19 år kan søke sommerjobb."  Bystyret bevilger 2 millioner i årets budsjett, og dermed har Byrådet fått marsjordren. Dette må jo skje i sommer.

En av de gode vedtakene vi får i bystyret onsdag ved  behandling av revidert budsjett, er at en enstemmig finanskomite anbefaler følgende vedtak:

"Byrådet bes etablere et sommerjobbprosjekt for ungdom i samarbeid med Rusken. Jobben består i ulike renholds- og vedlikeholdsoppgaver, og skal organiseres av Rusken. Ungdom mellom 15 og 19 år kan søke sommerjobb."

Bystyret bevilger 2 millioner i årets budsjett, og dermed har Byrådet fått marsjordren. Dette må jo skje i sommer.

Oslo: Fosterhjemsbarn får ikke tilstrekkelig tilsyn

Oslo: Fosterhjemsbarn får ikke tilstrekkelig tilsyn

Flere hundre fosterhjemsbarn Oslo kommune har ansvaret for får ikke de tilsynsbesøkene de etter loven har krav på. Etter loven skal tilsynsfører oppnevnt av barnevernet besøke fosterbarna minst fire ganger i året, for å få barnas versjon av hvordan fosterhjemmet fungerer. Hele 367 av 834 fosterhjemsbarn under 18 år Oslo kommune har ansvar for fikk ikke de lovpålagte 4 tilsynsbesøk i fjor, og 81 av dem fikk ikke noe tilsyn i det hele tatt.

Aftenposten skriver fredag om søstrene Eva (21) og Sigrun (22) som var to og fire år gamle da de ble tatt fra moren og tvangsplassert hos et foreldrepar i Sør-Odal kommune. Der ble de utsatt for seksuelle overgrep av mannen de omtaler som "far".  Fosterfaren ble i 2002 dømt til to år og fire måneder i fengsel.

- Vi snakker om de aller mest sårbare, barn som er fjernet fra sine foreldre og plassert hos andre. Det må innføres en klageordning med lav terskel, der disse barna kan si fra om tilsynet svikter og gjøre oppmerksom på at deres rettigheter blir brutt, sier Linda C. Hofstad Helleland, stortingsrepresentant for Høyre til Aftenposten.

Stortinget behandlet i går barnevernsmeldingen, og da la Helleland frem sviket mot søstrene som et eksempel på et barnevern som bryter loven. - For det er lovbrudd vi snakker om her. Kommunene er pålagt å sørge for at fosterhjemsbarn får egen tilsynsfører og at det gjennomføres tilsynsbesøk. Når kommunene ikke gjør jobben sin, bør de fratas ansvaret for barnevernet, sier hun.

Det er et viktig tema Høyres stortingsrepresentant fokuserer på, og jeg sender derfor fram et spørsmål om hvilke initiativ Byrådet vil ta for at fosterhjemsbarn i Oslo skal få de lovpålagte tilsyn, en kommune hvor Høyre har det politiske ansvar for barnevernet.

Utdanningsforbundets blad: Bemanningsnormen for barnehager en viktig seier

Utdanningsforbundets blad: Bemanningsnormen for barnehager en viktig seier

Vi satt mye inn på å få reaktivert grunnbemanningsavtalen for barnehagene da vi over sene kvelder og nattetimer forhandlet om Munchmuseet-/Tøyenavtalen. Hyggelig derfor å se at mange grupper jubler over resultatet, som her Utdanningsforbundet:

"Avtalen mellom de borgerlige byrådspartiene og SV i Oslo om bygging av et nytt Munch-museum i Bjørvika, innebærer også at bemanningsnormen i hovedstadens barnehager blir gjeninnført. Det lyder kanskje merkelig, men SV passet på å få med mye i den historiske pakken som ble forhandlet fram – til stor ergrelse for Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet. En gjeninnføring av bemanningsnormen i barnehagene er en viktig seier for alle dem som har stått på og kjempet for denne saken det siste året, både ansatte og foresatte," heter det blant annet på lederplass i Utdanning, Utdanningsforbundets tidsskrift.

Bemanningsnorm i barnehagene gjeninnføres

Bemanningsnorm i barnehagene gjeninnføres

De siste dagene har jeg brukt mye tid på å forhandle med byrådspartiene i Oslo bystyre. Et av resultatene er at barnehageforeldre i Oslo har grunn til å juble: SV har sikret flertall i Oslo bystyre for at bemanningsnormen for Oslo-barnehagene gjeninnføres fra 1. januar 2014.

Som TV2 skrev i fjor. "Foreldre i Oslo gjør nå opprør mot byrådet, som vil kutte i antallet ansatte i barnehagene. For nå er avtalen som har sikret antallet ansatte, blitt sagt opp. – Det er så viktig med nok bemanning, Derfor har jeg valgt å gå til kamp for det, sier Annette T. Kristensen, som har dratt i gang Oslo-foreldrenes kamp mot byrådet. Grunnen er at byrådet i sommer sa opp avtalen om minstebemanning i barnehagene.  – Det vil si færre ansatte per barn. Og det er ikke mer å kutte!"

Gruppelederne for SV, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti har underskrevet på følgende politiske avtale: "Bemanningsnormen gjeninnføres i barnehagene fra 1. januar 2014 ved avtale med de ansattes organisasjoner."

Betydelig kapasitetsøkning i musikk- og kulturskolen

Betydelig kapasitetsøkning i musikk- og kulturskolen

Oslobarn har grunn til å glede seg: Fra neste år blir det en betydelig kapasitetsøkning i musikk- og kulturskolen.

Dette er et resultat av forhandlinger jeg/SV de siste dagene har ført med byrådspartiene. Som en konsekvens av dette har bystyregruppene i SV, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti inngått følgende avtale:

"Oslo musikk- og kulturskole gis i løpet ac 2014 og 2015 en økt kapasitet med minst 700 nye plasser i 2014, bl.a. gjennom etablering av en ny kulturstasjon på Tøyen."

Oslo Musikk- og Kulturskole har rundt 7200 elever, og ventelistene for å komme inn er lange. Men denne økte satsingen, særlig konsentrert på Tøyen skole, innebærer et betydelig innhogg i ventelista. At 700 flere barn får muligheter for mange spennende aktiviteter innen musikk, dans, teater, visuell kunst og skapende skriving er bra!

Departementskorreks til Byrådet: Dere har tilsynsansvar for barnevernet

Departementskorreks til Byrådet: Dere har tilsynsansvar for barnevernet

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet er krystallklare, og støtter - slik Helsetilsynet og Fylkesmannen tidligere har gjort - at Byrådet etter Kommuneloven har det overordnede tilsynsansvar for den kommunale forvaltning, og som en konsekvens av dette har det også (forvaltningslovens § 13, 4. ledd) tilgang til taushetsbelagte opplysninger.

Men på spørsmål fra meg, og i notat til bystyrets finanskomite, fraskrev Byrådet seg tilsynsansvaret på barnevernsområdet og begrunnet dette med "at ansvarlig byråd ikke har tilgang til dokumentene i enkeltsaker på barnevernsområdet." Og så sa Byrådet: "At dette er utgangspunktet i disse sakene skyldes blant annet at det er Fylkesmannen, og ikke byråden, som har ansvaret for å føre et slikt tilsyn med barnevernet."

Det er alvorlig når Byrådet slik fraskriver seg ansvaret for en særs sårbar gruppe. Selvsagt er det kommunens øverste ledelse som har det overordnede tilsynsansvar for hele den kommunale forvaltning, inklusive barnevernet. Jeg tok saken opp i bystyrets finanskomite, og også Fylkesmannen for Oslo og Akershus engasjerte seg. Nå foreligger departementets uttalelse, og den er en klar korreks til Byrådets syn.

Fylkesmannen, Helsetilsynet og departementet har gitt en klar beskjed til Oslo kommune: Dere har selvsagt tilsynsansvaret for barnevernet. Det er særs viktig beskjed for barn som blir utsatt for mishandling eller alvorlig omsorgssvikt.

Bystyret: Stemmerett for 16-åringer i 2015

Bystyret: Stemmerett for 16-åringer i 2013

Sammen med mine bystyrekollegaer Marianne Borgen, Ingvild Reymert og Gulay Kutal sendte vi fram følgende forslag til behandling i Oslo bystyre: "Oslo bystyre ber Byrådet søke staten om å få kunne gi 16-åringer stemmerett ved neste kommunestyrevalg i 2015."

I går behandlet bystyret forslaget, og et klart flertall (Ap, SV, Venstre, Rødt og Miljøpartiet De Grønne) støttet i prinsippet forslaget, som til slutt fikk denne teksten: "Oslo Bystyre er positive til å senke stemmerettsalderen ved lokalvalg til 16 år. Dersom Stortinget, etter at forsøksordningen fra 2011 er evaluert, åpner for det, settes stemmerettsalderen i Oslo til 16 år ved kommunevalget 2015."

Så får vi leve med at Høyre og Fremskrittspartiet henger etter. Det har vi opplevd før, f.eks. ved at Høyre i sin tid (1898) stemte mot allmenn stemmerett for menn. Høyres begrunnelse dreide seg blant annet om økonomi. Partiet mente at fordi mindretallet (de rikeste) var de som betalte mest i skatt, var det ikke riktig at flertallet skulle kunne bestemme størrelsen på skattene. Det var også mange som mente at arbeidere og kvinner ikke var kunnskapsrike nok til å delta i valg; de ville følge følelser og instinkter istedenfor forstand!