Brukervalg og valgfrihet
Anbudspraksis som sikrer kontinuitet og valgfrihet
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Brukervalg og valgfrihet
- Publisert mandag 12. april 2010 01:42

"Innen for rammen av de nasjonale lover og forskrifter skal kommunen ved anbud- og konkurranseutsetting legge til grunn at:
1. Den som er inne i et behandlings- eller rehabiliteringsopplegg skal ikke som en konsekvens av anbud måtte flytte, avbryte eller endre et pågående opplegg mot sin vilje.
2. Hjelpetrengende har samme rett som andre innbyggere til å etablere et langsiktig/varig privat hjem, og ingen skal som en konsekvens av anbud tvangsflyttes til annen bolig.
3. Ved anbud av pleie- og omsorgstjenester skal de som berøres, både beboere og pårørende, ha innflytelse på valg av leverandør og hvilken anbyder som kan levere den beste kvalitet."
Les mer under
Oslo Bystyre
v/ ordføreren
Oslo, 7. april 2010
Privat forslag fra Ivar Johansen på vegne av SV:
Anbudspraksis som sikrer kontinuitet og valgfrihet
Det vises til bystyrereglementets § 36, hvor det bl.a. heter:”Medlem av bystyret kan fremsette private forslag til bystyret. Forslaget må bare omhandle en sak og gjelde saker som naturlig hører inn under bystyrets virkeområde. Forslag kan ikke stilles til saker som ligger til behandling i bystyrets organer, har samme innhold som et forslag som ennå ikke er behandlet eller som tidligere er behandlet i en av bystyrets komiteer i samme bystyreperiode uten å ha fått nødvendig tilslutning. I tvilstilfelle treffer forretningsutvalget avgjørelsen.”
På bakgrunn av dette fremmes et privat forslag som følger:
Bakgrunn:
Oslo kommune skal følge nasjonale lover og regelverk for innkjøp og konkurranse. Det finnes imidlertid flere eksempler hvor kommunen praktiserer disse regelverk på en uheldig måte, som står i motstrid til behovet for stabile og trygge pleie- og omsorgstjenester. Dette kan gi store konsekvenser for de som berøres, og SV mener at en slik praksis er uakseptabel.
Eksempel 1:
bolig- og omsorgstilbud i bydel FrognerI fjor satte bydel Frogner ut på anbud bolig- og omsorgstilbudet til 5 sterkt funksjonshemmede. En av de pårørende skrev følgende til meg:
”Jeg har en sterkt funksjonshemmet bror som i sommer ble lagt ut på anbud av Bydel Frogner. Resultatet ble at leverandøren som leverte det rimeligste tilbudet vant konkurransen (!) og resultatet var at min bror ble igjen pålagt å bytte hjem (for 8. eller 9. gang på 8 år). Bydelen gikk bak pårørendes rygg og startet anbudsinnhenting uten noen form for brukermedvirkning.”
Bydelen sier at de som vant anbudet var best både på pris og kvalitet. 3 av beboerne er uenige i forvaltningens syn på kvalitet. De mener deres nåværende botilbud har best kvalitet, og nekter å tvangsflyttes.De fleste av oss andre ønsker en stabilt og relativt varig bosituasjon. Eksempelet her viser at samfunnets mest sårbare altså må risikere å bli flyttet rundt som pakker ved hver anbudsutsettelse.
Eksempel 2: Rusmiddeletaten
I løpet av våren skal Rusmiddeletaten igjen legge ut på anbud omkring 200 bo- og rehabiliteringsplasser for rusmiddelmisbrukere. Flere rusmiddelmisbrukere kan risikere å måtte flytte, til tross for at de etter års innsats er i ferd med å etablere rusfrihet, eller tilnærmet rusfrihet, nettopp fordi de har funnet et sted med passende driftskonseptet og et unikt personale.Som en konsekvens av anbudsregimet kan det hende de må bryte opp og flytte fordi en aktør i markedet har levert et anbud som tilsynelatende er billigere og bedre, med de alvorlige følger dette kan få for disses livssituasjon.
Eksempel 3: person med psykisk lidelse i bydel Søndre Nordstrand
Følgende anbud ligger p.t. ute på Doffin:
Oslo kommune v/ Søknadskontoret i bydel Søndre Nordstrand, heretter kalt oppdragsgiver, innbyr til konkurranse med forhandling i forbindelse med anskaffelse av:
”Bolig med heldøgns bemanning for en yngre mann med psykisk lidelse.
Bydelen ønsker å prekvalifisere leverandører som kan levere et boligtilbud med heldøgns bemanning. Personalet må inneha kompetanse innen psykisk helse. Det er ønskelig at boligtilbudet ligger utenfor Oslo i Østlandsområdet med landlige omgivelser. Det kan gjerne være et botilbud hvor det bor flere personer. Det er viktig at de som bor der, er vurdert til å passe sammen.
Bruker er en mann i begynnelsen av 20-årene. Han er utskrivningsklar fra spesialisthelsetjenesten, er nå stabil og motivert for å flytte i egen bolig. Behandling skal ikke inngå i boligtilbudet.
Bruker har behov for bistand til å skape struktur og innhold i hverdagen. Det er en viktig målsetting at bruker skal ha en så normal tilværelse som mulig. ”
Som en følge av anbudsrunden tar det minst et halvt år ekstra før han kommer ut i egnet botilbud.SV vil fremheve hvordan konkurranse og anbud slik det praktiseres i dag i Oslo, kommer i motstrid til behovet for stabile og trygge pleie- og omsorgstjenester.
Forslag til vedtak:
Innen for rammen av de nasjonale lover og forskrifter skal kommunen ved anbud- og konkurranseutsetting legge til grunn at:
1. Den som er inne i et behandlings- eller rehabiliteringsopplegg skal ikke som en konsekvens av anbud måtte flytte, avbryte eller endre et pågående opplegg mot sin vilje.
2. Hjelpetrengende har samme rett som andre innbyggere til å etablere et langsiktig/varig privat hjem, og ingen skal som en konsekvens av anbud tvangsflyttes til annen bolig.
3. Ved anbud av pleie- og omsorgstjenester skal de som berøres, både beboere og pårørende, ha innflytelse på valg av leverandør og hvilken anbyder som kan levere den beste kvalitet.
Ivar Johansen, /s/
Sosialistisk Venstreparti
Kommentarer
Skal du RESPEKTERE brukeren som person og individ må du være anstendigt å legge til enda et krav på din liste:
5.Brukeren av kommunale tjenester har på eget grunnlag en egen selvstendig rett til å be om en avvikling av det kommunale tjenestetilbude t innen en akseptabel tidsperiode for partene og SELV kunne be om at kommunen betaler for et tjenestilbud hos private tiltak som tjenestebrukere n har tillit til, så lenge dette faller inn under de utgiftene som kommunen bruker på den samme tjenesten.
Men jeg må si at jeg tviler sterkt på at en representant for SV respekterer brukerne i den grad som jeg ønsker. Dere er jo MYE mere fokusert på den kommunale tjenesteyter enn den funksjonshemmed e tjenestemottake r!
Dette handler vel så mye om "brukere" som i dag er på en privat institusjon (etter anbud), og det er en ny anbudsrunde. En ny - fortsatt privat - leverandør vinner anbudet, men jeg er fornøyd må å bli boende der jeg er, ikke minst fordi jeg er inne i en god progresjon på behandlingen. Skal jeg da få bli boende, eller vil jeg tvangsflyttes til nytt sted?
Forslaget går da helt ensidig på å gi "BRUKEREN" en ekslusiv rett til å bestemme, uavhengig av hva et kommunalt fagmenneske måtte mene. Og denne retten skal han/hun ha, helt uavhengig av hvorvidt dette dreier seg om tjenestetilbude t ytes av en kommunal eller privat leverandør.
Jeg trodde da snarere at du skulle juble. I våre interne diskusjoner har enkelte innvendinger snarere vært det motsatte: er dette å gi "brukerne" av tjenestene for store rettigheter, på bekostning av fagfolk.
Jeg mener ikke det. Hvem har de beste forutsetninger for å definere hva som er kvalitet for meg, en konsulent på et offentlig kontor eller meg selv? Svaret er enkelt.
dette bryter opp eksisterende og gode behandlingsrela sjoner som er etablert.
jeg jobber derfor for endring av lovgivningen (fordi den går lenger enn EUs regler krever), og jeg ønsker at vi skal praktisere gjeldende lovgivning maksimalt på det som er de hjelpetrengende s interesser og ikke det som i et kortsiktig perspektiv gir best bunnlinje, sånn i blårussperspekt iv.
Jeg kan ikke forstå at det kan være samfunnsøkonomi sk med anbudsrunder der det berører menneskers liv, integritet og verdighet.
Jeg mener at dette er helt nødvendig nettopp i lys av flere eksempler vi har vært vitne til det siste året, hvor enkelte beboere blir flyttet på svært kort varsel uten mulighet for forberedelse hverken for den som flyttes, eller for de som bor i samme bolig. Det er skremmende hvor lite hensyn som tas til at folk som kanskje ikke kan uttrykke sine reaksjoner direkte, har et normalt følelsesliv som er overfylt av tapserfaringer.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.