Brukervalg og konkurranseutsetting i hjemmetjenestene
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Brukervalg og valgfrihet
- Publisert mandag 17. mars 2008 08:12
Tenk dere dette tilfellet: En bruker har fått ny reseptsalve av sin primærlege som skal smøres på beina. Dette kan ikke utføres med mindre vedtaket er fattet. Det kan går dager før dette blir effektuert ! Hva med brukeren ? Vi kan se at vedtakene ofte er for ”smale” og omsorgsaspektet er borte! Et annet aspekt er byråkratiet som er blitt formidabelt og vi har fått god vekst av ansatte innenfor ”papirflytting”. Samtidig som vi skjærer ned på antall stillinger i utførerenheten. Faktureringen er blitt betydelig større grunnet at eksempelvis hjemmesykepleien må kjøpe tjenester av hjemmehjelpstjenesten hvis de trenger hjelp. Det koster kr. 360,00 i timen.
Før gjaldt glidelåssystemet, nå er det kork. Brukeren kan risikere at det er opptil tre som er innom på samme tid. En kommer med varmmat – en skal utføre hjemmehjelpsoppgaver – en fra hjemmesykepleien ivaretar sårstell og medisiner.Skal en bruker ha tre hjemmebesøk av hjemmesykepleien pr.dag, praktisk bistand og varmmat risikerer han at det kommer 5 –6 personer samme dag. Ofte er det nye utførere og mange ukjente, disse skal kanskje hjelpe brukeren med intime ting.Hvem ivaretar den enkeltes integritet, og hva med det økonomiske aspektet ?