Voksensamfunnets tagging
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Byestetikk
- Publisert torsdag 20. mars 2008 14:36
Det er særs mange i bydelene som er mektig indignert over de reklametårn, boards og annen reklame som dynger ned lokalmiljøet deres. I det spørsmålet gis ikke bydelsutvalgene engang uttalerett. Bydelene kan altså si ja, men like gjerne nei, til graffiti, men den kommersielle grafitten får de ikke lov å mene noe som helst om. Den gir kommunens fagetat og Byrådet tillatelse til uten skrupler. For ”når pengene i kisten klinger, straks sjelen ut av skjærsilden springer", skriver Ivar Johansen i Klassekampen.
Det er egentlig umulig å argumentere mot tagging og graffiti i et bysentrum som er overgrodd av ulovlig reklameskilting, skriver Jan E. Hanssen i en artikkel i Aftenposten.
Les Jan E. Hansens kommentarartikkel
Oslo har fått reklameplakater med lyd. Reklameselskapet JCDecaux har satt opp reklameplakatene blant annet på Stortorget, og lyden slås på og av med jevne mellomrom. SVs Ivar Johansen mener dette er lydforurensing og forsøpling av byrommet.
- Jeg synes det er en grotesk invadering av det offentlige rom. Hele krigen om forbrukernes oppmerksomhet har antatt bulemiske former. Mer og mer. Råere og råere, sier Kjell Terje Ringdal, seniorrådgiver i Dinamo PR.
Les på NRK Østlandsendingens nettsider
Les på NRK Kulturnytts nettsider
Les mer i VG
Les mer i Aftenposten
Les lederartikkel i Aftenposten
Det foregår en kolonialisering av det offentlige rom. Franskmenn og amerikanere har i all hemmelighet invadert 22 byer og kommuner. Hvem tror politikerne egentlig det er som eier byen? spør Unn Conradi Andersen i Dagbladet.
Mandag diskuterer Bergens-politikerne om de skal tillate reklamefinansierte bysykler, toaletter og leskur. Nå kommer det en kraftig advarsel - fra Oslo. En så særpreget by som Bergen må holde seg unna byreklamen, mener Høyre-politiker i Oslo, Torill Fiskerstrand. Hun sitter i bystyret og byutviklingskomiteen og er svært lite fornøyd med hvordan hovedstaden ser ut i reklamejungelen.
Meir reklame i gatene er prisen 21 norske kommunar betalar for å sleppe vedlikehaldsutgifter. Oslo er overbelasta med reklame, seier Peter Butenschøn, som sjølv var med på å innføre ordninga. I desse dagar er Bergen og Drammen kommune i ferd med å bestemme seg for om dei skal signere kontrakt eller ikkje med reklameselskapa.
Ivar Johansen, bystyremedlem i Oslo for SV, har eit klart råd å gje politikarane i Bergen og Drammen: – Ein må alvorleg vurdere om ein skal seie ja i det heile tatt. Dersom ein skal seie ja, må ein setje grenser på volumet på reklamen, og på kor reklamen skal stå, seier Johansen til avisa Dag og Tid.
Politikerne måtte tåle mest kritikk på Norsk Forms debattmøte om reklameflommen i Oslo. Også fra de to store reklamefirmaene. Det manglet ikke kritikk mot hverken reklamemengden eller selve prinsippet om å bruke det offentlige rom som betalingsmiddel - "det kommersielle kvelertaket på byen", kalte fagdirektør Iacob Heiberg i Norsk Form fenomenet. Til og med byråd Grete Horntvedt (h) innrømmet at politikerne ikke var helt klar over hva de sa ja til da de vedtok å bytte sykler og leskur mot reklame på kommunal grunn.