Eldreomsorg

Byrådet må svare overfor finanskomiteen om ASOR

Norske kommuner, med Oslo i spissen, kjøper utenlandsk helsepersonell på slavekontrakter for å spare penger og skaffe folk. I løpet av det siste året har Oslo kommune utbetalt over 20 millioner kroner til vikarbyrået ASOR – som kommunen ble advart om at drev useriøst allerede i 2004, het det i noen grundige oppslag i Dagsavisen. ASOR er av de største private leverandøren innenfor brukervalgordningen i hjemmetjenesten.

Jeg ba byråd Jøran Kallmyr om å stille opp i bystyrets finanskomite for å svare på spørsmål om saken. Byråden var svært unnvikende og ga ikke den ønskede avklaring. Jeg har derfor sendt fram 22 spørsmål som han må besvare overfor finanskomiteen.


Dette er spørsmålene byrådet må besvare overfor finanskomiteen:

Oslo kommune har når det gjelder vikartjenester samkjøpsavtale med 6 firmaer, hvorav 4 når det gjelder helsepersonell
I den sammenheng spør jeg:

1. Hva er totalutbetaling for de 6 firmaene innenfor henholdsvis Oslo kommune totalt, og bydelenes hjemmetjenester for siste 12 måneder?

2. Hvor mange andre firmaer leverer vikartjenester innenfor henholdsvis Oslo kommune totalt, og bydelenes hjemmetjenester?

3. Hva er totalutbetaling for de 4 vikarfirmaer som er godkjent for helsepersonell innenfor henholdsvis Oslo kommune totalt, og bydelenes hjemmetjenester for siste 12 måneder?

4. Det bes også opplyst hvor mye den samlede utbetaling de siste 12 måneder er for de firmaer som er med på hjemmetjenestens brukervalgordning.

5. I byrådsvedtak om avtalene leser jeg at ”Oslo kommune er forpliktet til å benytte de valgte leverandører”. Hvordan ser byrådet på den situasjon at firmaer som er med på de sentrale innkjøpsavtaler for vikartjenester i så begrenset grad kan dekke det samlede behov for vikartjenester?

6. Alle bydeler og Sykehjemsetaten er helt avhengig av betydelig bruk av vikarbyråer for å dekke opp nødvendig bemanningsbehov. Vikarer bidrar ikke i samme grad med stabilitet og ro for brukerne. Bør ikke virksomhetene sørge for tilstrekkelig grunnbemanning, framfor i så stor grad å basere seg på vikarer? Vil byrådet sette inn tiltak i denne sammenheng?

Innenfor brukervalgordningen i bydel Nordstrand trakk en rekke firmaer seg underveis, og en leverandør som Kirkens Bymisjon fant ikke kunne delta for en ny avtaleperiode.
Innenfor prøveordning for brukervalg innen hjemmesykepleien i bydel Vestre Aker har 2 av 4 leverandører trukket seg.
I den sammenheng spør jeg:

1. Felles for alle som trekker seg er at de understreker at den pris kommunen er villig til å betale ikke gir grunnlag for å levere tilstrekkelig kvalitet.  Dersom byrådet sitter med informasjon som avkrefter leverandørenes opplysninger bes denne framlagt.

2. Den samme pris benyttes for de kommunale hjemmetjenester. Siste tertialrapport for bydelene viser at hjemmetjenesten i de fleste bydeler har betydelig merforbruk i forhold til tildelt budsjett. Flere bydeler begrunner dette i at det ikke er mulig å levere hjemmetjenester innenfor rammen av bestillerkontorets vedtak til den pris som er definert.  Dersom byrådet sitter med informasjon som avkrefter hjemmetjenestens erfaringer bes denne framlagt.

I byrådssak 1268/05 er det forutsatt at følgende kontraktsklausul skal legges inn i kontraktene: ”Leverandøren skal sørge for at alle tilsatte i egen organisasjon og tilsatte hos eventuell(e) underleverandør(er) ikke har dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av tariffavtaler, regulativ eller det som er normalt innen Oslo-området”.
I den sammenheng spør jeg:

1. Er denne klausul innarbeidet i alle kontrakter i brukervalgsordningen?

2. Er denne klausul innarbeidet i kontraktene til alle de vikarbyråer som benyttes av Oslo kommune?

3. Hvem har ansvaret for å forsikre seg om/etterkontrollere at kontrakten blir oppfylt på dette punktet?

4. Hvordan kontrolleres dette?

I desember 2007 foretok Helse- og velferdsetaten ”kvalitetsrevisjon innen hjemmehjelptjenesten” av de firmaer som er leverandører i brukervalgordningen.
I den sammenheng spør jeg:

1. Skal denne type revisjon også være kontroll i forhold til at kontraktenes formulering om lønns- og arbeidsvilkår er oppfylt?

2. I rapportene står det formuleringer av typen ”Leverandøren bekrefter at laveste timebetaling for ansatte er kr. 118,-, dette tilsvarer ltr. 11 i Oslo kommunes lønnstabell”.  Kontraktklausulen bruker begrepet ”alle tilsatte”, og jeg spør derfor om denne formuleringen er en forsikring/kontroll på at dette er oppfylt?

3. Er det tilfredsstillende nok at firmaene, som her, bekrefter eller opplyser eller tilligger det kommunens kontroll også gjennom for eksempel lønnsslipper m.v.  sannsynliggjør at så er riktig?

4. Kontraktsklausulen omtaler ikke bare lønnsvilkår, men også ”arbeidsvilkår”. Jeg kan ikke se at kvalitetsrevisjonsrapportene berører dette forhold. Hvordan blir da dette kontrollert?

5. De ble avdekket betydelig mangel hos alle leverandører, og ble gitt en relativ kort frist på å bedre kvalitet på tjenesten. Ble de konkrete pålegg tilfredsstillende korrigert innen pålagt tid, og anses det derfor at alle leverandører nå har tilstrekkelig kvalitet på den tjeneste som leveres?

Det verserer informasjon om at Oslo kommune tidligere har fått veldig konkret informasjon om kritikkverdige forhold hos leverandøren ASOR.
I den sammenheng spør jeg:

1. Er det riktig at ledelsen i Byrådavd for velferd og sosiale tjenester i september 2004 var innkalt til møte med Sosial- og helsedirektoratet om forholdene i ASOR? Hvilken informasjon ble gitt, hvordan ble denne formidlet videre i kommunen og hvilke tiltak ble satt i gang?

2. Er det riktig at Oslo kommune i januar 2005 fikk oversendt en henvendelse på 26 sider som beskrev kritikkverdige forhold i ASOR.  Hvordan ble denne formidlet videre i kommunen og hvilke tiltak ble satt i gang?

3. Ut fra foranstående: hva er grunnlaget for at byråden 28. november 2008 på spm om hvorfor kommunen først nå i november sjekker ASOR svarer følgende: ”Vi har hittil ikke hatt indikasjoner på at det har vært noe galt”?

4. Er det riktig at Norsk Sykepleierforbund fra 2005 til i dag i gjentatte møter med den politiske ledelse i Byrådsavd for velferd og sosiale tjenester har beskrevet kritikkverdige forhold hos ASOR og andre leverandører til hjemmetjenestene? Hvilke tiltak er iverksatt fra byrådets side på grunnlag av dette?

Byrådet har forutsatt at det skal innføres fritt brukervalg i hjemmesykepleien fra 1. september neste år.  De undersøkelser som Price WaterhouseCoopers og Kommunerevisjonen nå gjennomfører vil kunne avdekke større svakheter i kommunens avtaler, tilsynsfunksjoner m.v., og som kan være viktige å ha på plass av hensyn til den kvalitet leverandører i brukervalgsordningen leverer.
I den sammenheng spør jeg:

1. Vil byrådet sikre at de to rapportene foreligger, og ferdigbehandlet av bystyret før det inngås avtaler med firmaer for brukervalgsordningen i hjemmesykepleien?
 

You have no rights to post comments