Eldreomsorg
Kutter 104 sykehjemsplasser for Oslos pleietrengende
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Eldreomsorg
- Publisert torsdag 05. februar 2009 05:54
Les mer i Dagsavisen: Kutter 104 plasser for Oslos pleietrengende
Les Dagsavisen: Eldreopprør i Oslo
Kommentarer
Nylig brant en alvorlig dement som gjentatte ganger hadde søkt om sykehjemsplass men fått avslag, til døde i sitt eget hjem.
I Oslo bærer syke- og eldretjenesten seg økonomisk; i Trondheim går den med dundrende underskudd og har ført til at byen økonomisk sett er konkurs (men kommuner kan som kjent ikke settes i konkurs).
Oslo har et antall ledige sykehjemsplasse r. Problemet er at bydelene som er enerådende når det gjelder å avgjøre om man får sykehjemsplass eller ikke, konsekvent gir avslag og bruker pengene på andre formål.
dødeligheten er lavere enn antatt. Vi regner med 8 mill mer på slike plasser enn forutsatt i år.
Bydelene har også vekst i aldersgruppen 90+, og derfor fått mere penger via kriteriesysteme t. Det er også klart at med økningen på ca 100 000 kr pr plass etter vi ble påtvunget Sykehjemsetaten , er det blitt vanskligere og vanskeligere å gi våre gamle og syke det vi ønsker innenfor rammene. Og vi er ikke fullkompensert for denne formidable prisstigningen - selv om noen hevder det!
Bare den forskjellen i krav som at Sykehjemsetaten får 0,2% effektivisering og vi 0,6%, og det skal vi ta også innen bestillerenhete n, (ender vi med å måtte effektivisere bort selv de som skal bestille disse plassene?)viser hvor spesielt den etaten behandles. Og ikke ser vi noen merkbar hevet kvalitet fra da vi hadde ansvaret, noe som faktisk er det verste! Hadde det kunne vært påvist en økt kvalitet tilsvarende prisøkningen var prisstigningen nesten unskyldbar,for vi alle ønsker det beste for våre eldre! Men nå har Sykehjemsetaten mærmest fri tilgang med sugerør ned i både Bykassen og bydelenes budsjetter, en ulikebehandling samtlige bydeler reagerer på - og antagelig også de andre etatene. Man fristes til å undres over hvor lenge de kan holde på slik uten at "hoder ruller", for andre slike overskridelser har medført at mangt "et hode har rullet".
Det største problemet for vår bydel i 2009 er imidlertid den rå praksisen vi opplever at Diakonhjemmet har i sin utskrivning. Årsprognosen for Funksjonsområde III viser allerede en formidabel økning på ca 24 mill kr. utover budsjettet, penger vi ikke har. Økningen er hovedsakelig relatert til de såkalte UK (utskrivningskl are) pasientene og dette til tross for at vi ikke erfarer noen lengre gjennomsnitlig liggetid enn før = pasientene anses bare friskere fortere enn tidligere! Hvem tror på det? I hvert fall ikke vi med ansvar i Vestre Aker bydel, og meg bekjent heller ikke de andre bydelene som hører til i Diakonhjemmets sektor!
Bydelsdirektøre n har derfor allerede nå vedtatt kraftige tak som blant annet ansettelsesstop p i alle funksjonsområde ne, dvs der det er mulig uten at det går ut over helse og sikkerhet. Diakonhjemmet har hittil ikke vist noen særlig vilje til å bidra til snarlig løsning av denne problematikken og derfor må vi gjøre hva vi kan for at ikke dette skal bli årsresultatet, for da kan vi bare "legge ned bydelen" med de kuttene i tjenestene et slikt underskudd vil medføre.Ingen bydeler kan bare kreve og kreve uten hensyn til de andre oppgavene kommunen har, og vi skal selvfølgelig drive så effektivt som mulig, for det er folks skattepenger vi forvalter, men jeg føler det er bittert at Sykehjemsetaten skal få påføre oss slike høye økte utgifter, penger vi så mye bedre kunne forvaltet selv. Vi kunne tidligere også foreta endringer og vært aktive i forhold til finne bedre løsninger, men nå må vi stort sett ta til takke med det vi tilbys. Det blir som å skulle betale skreddersømpris for varer fra Hennes og Mauritz!!
Omleggingen av Altmuligmannstj enesten til en sentral enhet, som IKT og de andre nylig sentraliserte tjenestene, kommer også til å bli slik = dyrt, byråkratisk, ineffektivt og uhensiktsmessig .
Dette medfører at vi for 2009 kjøper 14 færre sykehjemsplasse r – (fra 416 til 402 plasser).
Rett og slett for det vi har fått mye mindre penger i tildelt ramme. Vi kutter på alle områder i bydelen for 2009. Kuttet er på ca. 39 millioner kr. og det inkluderer vel 15 årsverk som er kuttet. Vi må også for 2010 kutte nye 40 millioner.
Dette skyldes at bydel Alna har tap mye på de 2 siste store omlegginger av kriteriesysteme t. Pluss at bydelen årlig pålegges krav til effektiviser tilsvarende 0,6 % årlig. Her kan nevnes det noen underlige at sentrale etater som f. eks. Sykehjemsetaten har bare krav på 0,2 % i effektivisering .
Stadig større andel av bydelenes budsjett går nå til kjøp av andre kommunale tjenester som prismessig øker mer enn den vanlige prisstigning, noe som igjen gjør den delen av bydelens budsjett som kan effektivisere, blir stadig mindre.
Bydel Alna ble også i Dagsavisen urettmessig hengt ut for å bruke mye penger på kultur. Der driver Kallmyr, og strør om seg med tall han ikke har greie på. Han glemmer litt lett at bydel Alna får øremerkede midler til våre 2 stor gårder, ved særskilt tildeling fra bystyret. Og det må da ikke blandes inn i et slikt regnestykke.
Når du skal referere saker fra andre kommuner bør du holde deg til fakta. Den gamle damen du skriver venta på sjukeheimsplass . Kommunaldirektø ren for helse og velferd har beklaga at man ikke reagerte raskt nok i denne saka og det jobbes for å bedre rutinene slike at man ikke opplever noe lignedne igjen.
Ang økonomi. Jeg vil gjerne ha dolumenter påstanden om at helse og velferd i Bergn og Olso går med overskudd. Det vil jo være oppsiktsvekkend e om en kommune tjener penger på disse tjenestene.
Trondheim kommune har stått for bygginga av en tredjedel av alle sjukeheimsplass er som har blitt bygd i Norge de siste år. (Det var dårlig med bygging mens Høyre styrte byen. Dårlig med vedlikehold også).
For 2008 fikk Trondheim kommune et driftsmessige underskudd på ca 205 mill kr. Det er ikke en enkeltstående årsåk til det. Lønnsoppgjøret blei 90 mill kr dyrer enn forusatt (Man baserte seg på beregningene fra KS og staten).
Kommunen har hatt høyere utgifter til oppreisningsord ninga for tidligere barnevernsbarn enn forventa.
De kommunale enhetene hadde 105 mill kr i meirforbruk. Noe av det var sikkert planlagt (Trondheim kommune har en ordning hvor enhetene kan styre mot 3% +/-, mindreforbruk opp til 3% får man beholde i neste års budsjett og vice versa). Mens andre enheter har hatt for høyt aktivitetsnivå ift budsjettet sitt.
Også har vi finanskrisa da. Som treffer Trondheim idt i solar plexus. Hvorfor? Fordi Høyre solgte e-verket og oppretta et kraftfond (eller velferdsfond som de foretrekker å kalle det). Fondet gikk med ca 180 mill kr i minus i 2008. Samtidig gikk Trondheim Energi med 450 mill kr i overskudd.
Til slutt må jeg minne om at Trondheim kommune hadde et oversforbruk på ca 130 mill kr i 2003 (da Høyre minsta makta), men det året gikk kraftfondet med overskudd så man kom ut i balanse.
”Sykehjemsetatens resultat, eksklusive prosjekter med overførbare midler, viser et merforbruk på 60,0 mill. Etatens negative resultat i 2008 skyldes i sin helhet lavere inntekter for salg av sykehjemsplasse r enn budsjettert. Sum for brutto driftsinntekter består av alle interne inntekter, refusjon av moms, refusjon av sykepenger og salg av sykehjemsplasse r. Isolert sett viser salg av sykehjemsplasse r et negativt avvik mot budsjett på 87,6 mill. Samlede driftsutgifter i 2008 er 27,6 mill lavere enn budsjett. Ved årets slutt ble etaten tilført en husleiekompensa sjon fra Husbanken på 15,5 mill. Dette var ikke budsjettert. Reelt sett har etaten spart inn 12,1 mill på det totale kostnadsbudsjet tet. Rammen for 2008 ble belastet med underskudd fra 2007 på 18,4 mill som ble innarbeidet i budsjettet. Økonomisk vurdert har Sykehjemsetaten i 2008 gjennomført innsparingstilt ak på 30,5 mill kroner for å møte de sviktende inntektene.”
60 millioner i underskudd betyr vel ikke akkurat virksomheten "bærer seg økonomisk"?
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.