Eldreomsorg

Hjemmetjenester: Skitt au, jeg får håpe ryggen holder

Hjemmetjenester: Skitt au, jeg får håpe ryggen holderUføretrygd og belastningsskader er betydelige innenfor pleie- og omsorgssektoren. Ikke minst er dette en utfordring innenfor sykehjem og hjemmetjenester. Mye er derfor gjort for å legge til rette slik at ansatte skal skjermes for tunge løft, eksempelvis gjennom installering av løfteheis. Men hva gjør man dersom den hjelpetrengende nekter hjemmetjenestens ansatte å bruke heisen? Skal ansatte da si; skitt au, jeg får løfte, og håpe ryggen holder?  Byråd Sylvi Listhaug mener at i slike situasjoner må det være den som mottar hjelp som må få bestemme. Jeg har bedt byråden utdype sine synspunkter med utgangspunkt i en hendelse i bydel Østensjø.


Byråden 
Her

Oslo, 16. oktober 2009 

Forebyggende helsearbeid hos hjemmetjenestens brukere

Vi viser til Dagbladets oppslag 4. august 2009 under overskriften ”MS-syke Bente ble forlatt hjelpeløs”:
http://www.dagbladet.no/2009/08/04/nyheter/innenriks/helse_norge/hjemmesykepleie/7501628/ 

og nyhetsoppslaget påfølgende dag under overskriften ”Nattevaktene bør politianmeldes”.:
http://www.dagbladet.no/2009/08/04/nyheter/innenriks/politikk/helse/hjemmesykepleie/7502054/

Daværende leder av bystyrets helse- og sosialkomité Peter N. Myhre (Frp) uttalte da at saken bør politianmeldes, og byråd Sylvi Listhaug (Frp) uttalte:

 ”Slik skal vi ikke ha det. De som mottar hjelp må få bestemme hvordan de vil ha ting i den grad det er mulig. Dette høres ytterst spesielt ut, og jeg vil be bydelen om en redegjørelse.”

Jeg ber om å få oversendt kopi av den redegjørelse byråden har innhentet.

Jeg ber også å få besvart følgende spørsmål:

1. Byrådsavdelingen har selv initiert, som en konsekvens av Arbeidstilsynets ”Rett-hjem-kampanje”, at det er et viktig forebyggende tiltak mot ryggskader at en forhinder for tunge løft i hjelpesituasjonen, og at heisanordning er egnet i denne forbindelse.  I hvor stor utstrekning brukes dette i dag?

2. Den aktuelle bruker hadde som en konsekvens av dette et vedtak om heis, som var installert i leiligheten. Skal byrådens uttalelse om den ”som mottar hjelp må få bestemme”, bety at brukeren har rett til å utsette hjelperen for potensielt varige rygg- og helseskader?

3. Har bydelens redegjørelse underbygget behovet for politianmeldelse eller personalmessige reaksjoner?

Med hilsen

Ivar Johansen, SV /s/

Medlem finanskomiteen

Les også Dagsavisen

Kommentarer   

#1 Tore G. Bareksten 20-10-2009 10:33
Bruk av løfteheis tar tid.Mange sykehjem har så dårlig bemanning at man ikke rekker å stelle alle pasientene hvis man skal finne fram og innstille hjelpemidler. Oslos største sykehjem, Langerud, har så trange toaletter at det er ikke plass til løfteutstyr. Du må løfte den eldre opp fra rullestollen, vri deg rundt og sette ham ned på setet. Det hender byrådet gir sykehjemmene beskjed om å holde bleiebudsjettet . Da må de gamle på do etter hvert måltid. Du må være under 35 for å klare så mange tunge løft i trange rom som umuliggjør riktig løftestilling eller løfteutstyr.
#2 Thomas F. H. Torjusen 20-10-2009 10:55
men det gjør den jo ikke, og før du vet ordet av det er det DU som blir løftet og lempet rundt omkring, hjulpet av nestemann som håper at ryggen holder .... og slik går nu dagan....
#3 Anne Elisabeth Frogner 20-10-2009 11:26
Ja, det tar tid å vende seg til - og å finne riktig utstyr. Denne anvendte tiden er gull verdt for begge parter! For det finnes et utall forflytningshje lpemidler - også til bruk i trange rom. For den som trenger assistanse, blir forflytningene ofte mer behagelige og forutsigbare med riktig løfteutstyr. I institusjonene er det kommunen som selv må bekoste utstyret, mens de som bor hjemme kan få dette på utlån fra hjelpemiddelsen tralen. Jeg forstår imidlertid at det er en trist virkelighet at mange sykehjem dessverre ikke er tilrettelagt for at det skal bo syke mennesker med behov for forflytningsass istanse der. Det er en annen utfordring. Heldigvis har vi fått diskriminerings og tilgjengelighet sloven nå. Jeg uttaler meg av egen erfaring med eget barn, som nå er voksen. Vi har konsekvent brukt løfteutstyr hjemme, mens det i feks avlastningsboli g tok lang tid å innarbeide dette.. (Dessuten måtte vi selv sende med personløfter osv hjemmefra fordi kommunen ikke hadde budsjett for dette)
#4 Sykepleier 20-10-2009 11:40
Medbestemmelsen til brukere av helsetjenester er viktig, men her tror jeg de ansatte har retten på sin side. I et etisk perspektiv kan ikke den enes rett til autonomi gå på bekostning av skade hos den andre.

Tenker at jusen også er aktuell her. Her har arbeidsgiver plikter ift tilrettelegging . Her vil jeg koble inn fagforeningene og KS. Dette er heller ikke måten å rekruttere helsepersonell på.

Spennende å høre hvor konklusjonen ender.
#5 Svein Bjørnevoll 20-10-2009 13:27
Til og med på min arbeidsplass er det sånn at tekniske hjelpemidler som skal spare ryggen til personalet ikke blir brukt fordi "det tar for mye tid". Det er også slutt på at man får opplæring i riktig løfting, noe som selvsagt har gjort at sykefraværet har skutt i været. Hva jeg gjør? Jeg sorterer post. For oss handler dette bare om at posten skal fram. Jeg har stor forståelse for at det tas enda mer snarveier blant dem som har mennesker som er avhengige av dem for å få tilfredsstilt sine mest basale behov. Det som hadde vært mest nyttig, antar jeg (med begrenset innsikt), er om de hadde vært to som jobbet sammen, men det koster vel i for mye, eller?
#6 Thomas F. H. Torjusen 20-10-2009 13:38
Mye riktig tenkt her Svein Bjørnevoll, og dette med at to gjør jobben sammen er definitivt best OGSÅ om en må bruke heis på pasienten. Problemet er selvsagt bare det at hver av de to pleierne står på hvert sitt rom med hver sin pasient som trenger to pleiere på samme tid, og da er man jo like langt ... eller kort er det vel riktigere å si!
#7 Leif Egil Andreassen 20-10-2009 14:01
Jeg synes dette er en vanskelig sak hvor det ikke er lettvinte løsninger. Hvis pasienten er redd for å bruke slikt utstyr så må jo en slik engstelse være en ting man må ta hensyn til. Jeg mener man skal strekke seg langt for å imøtekomme brukeren. Kanskje løsningen er å sende flere personer inn til denne brukeren. En ting som er helt sikkert. Ingen politikere eller andre ledere i kommunen kan omme med pålegg i denne saken. Her er det arbeidsmiljølov en som styrer. Derfor er dette kanskje en sak som arbeidstilsynet bør vurdere prinsipielt.
#8 Steinar Høiback 20-10-2009 22:31
Her må du stå på - byråden tar grundig feil - såkalt eklatant feil - her kan det lokale verneombudet sette stans, og det burde verneombudet gjøre av hensyn til de ansattes ve og vel. Dette min venn, er arbeidsrett - lykke til
#9 Inger Seim 20-10-2009 22:54
Dette er ikke helt enkelt - det handler bl.a om verdighet og arbeidsmiljø mulig at den eldre opplever det som skremmende at "alle disse ukjente hjelpemidlene" ta`s ibruk - og de ansatte blir stresset for at de ikke kan bruke hjelpemidler - Listhaug mener at brukeren skal bestemme - hm - jeg trur hun mener det vel for brukeren - men så enkelt er det nok ikke - dersom hver bruker skal velge selv - kan det bli vanskelig for de som jobber i hjemmetjenesten . Jeg tror at det eneste som kan hjelpe er god DIALOG mellom hjelperne og brukerne - brukerne må til enhver tid oppleve at hjelperne vil en vel. Mange av brukerne har ikke nær fam. - det viktigste er at brukeren(e) opplever TRYGGHET - det er pokker ikke lett å bli gammel i vårt rike land - mange eldre , særlig her i Oslo mangler nettverk i form av nær fam. som kan tale deres sak.
"Å bli løftet i heis for å gå på do i eget hjem - eller for å legge seg i egen seng - " tar tid å fordøye / venne seg til - ........
+1 #10 Steinar Høiback 21-10-2009 09:14
Nei Inger - jeg har ikke sagt det er enkelt, og dersom en får til en god dialog - kommer en langt med det ofte.
Men i dag ser det ut til at enkelte politikere spiller på de ansattes medfølelse og på en slik måte at det går ut over deres helse, Det er ofte et misforhold mellom ressurser og oppgaver, og i det misforholdet kommer de ansatte i skvis.
Dette er det grundig dokumentasjon på, og her må det settes en stopp for denne kynmismen og forbruk av lojale, til det selvutslettende , arbeidstakere. Når det kommer til sanningen, må vi alle ta ansvar - også de pleietrengende - slik at omsorgen de trenger kan utføres forsvarlig.
Dette er det arbeidsmiljølov en handler om, og det er derfor uverdig dersom politikere setter lov om omsorg og arbeidsmiljø opp mot hverandre - slik jeg ofte har sett de gjør. Men kanskje er det ikke slik her.....
#11 Inger Seim 21-10-2009 11:22
Derfor er det særdeles VIKTIG med god DIALOG !Eldre kan ikke tvinges til å bruke hjelpemidler .
#12 Steinar Høiback 21-10-2009 12:00
Hei igjen - jeg er enig med deg i at eldre ikke kan TVINGES til å bruke hjelpemidler. Likedan håper jeg du er enig i at ansatte ikke kan BEORDRES av sin arbeidsgiver til å utsette seg for fare ved eks tunge løft - og der står ofte dilemaet.
Prinsippet om at eldre skal tas med på råd er opplagt, men det betyr også at dersom de velger å ikke legge tilrette for at arbeidstakerne kan utføre dette på en forsvarlig måte, er de selv ansvarlig for sin egen situasjon, så lenge de er ved sine fulle fem - dvs ikke umyndiggjort.
Dette er den juridiske vurderingen og det betyr også, at de eldre selv er ansvarlige for sine valg og for sine liv.
Jeg vet dette er en vanskelig avveining for de som har dette som sin arbeidsplass, men mitt signal er at ledelsen for de ansatte må og skal også ansvarliggjøre de eldre så lenge disse er ved sine fulle fem
#13 Inger Seim 21-10-2009 17:48
Selvsagt er jeg enig med deg i at ansatte IKKE kan beordres av sin arbeidsgiver til å utsette seg for tunge løft ....
De eldre må få vedtak på denne typen tjenester via lokalt bestillerkontor - så spørs det HVEM som har bestilt denne tjenesten og HVOR involvert den eldre har vært fra dag 1.i denne prosessen - Uansett : Dette er vanskelig - de ansatte har sin fagforening - Verneombud og arbeidsmiljølov en de forholder seg til - Noen eldre har PÅRØRENDE - mange har det IKKE - dette er IKKE noe jeg har SVAR på....
#14 Steinar Høiback 21-10-2009 17:57
Jeg mente ikke å provosere med min bruk av store bokstaver Inger, beklager dersom du oppfattet det slik - min hensikt var bare å understreke mitt poeng.
#15 Bydelsfysioterapeut 26-10-2009 15:07
Takk for mange opplysende mailer over lang tid.

Akkurat denne har jeg lyst til å kommentere.

Jeg så hennes ( S. L) utspill i avisen og tenkte at her snakker du om noe du ikke vet noe om. Jeg jobber som bydelsfysiotera peut og denne utfordringen er ikke uvanlig.
Det er en stor omveltning i et et menneskes liv å få en stor heis inn i huset og mange føler det som uverdig å bli løftet på den måten.

Som fysioterapeut opplever jeg også å være uening med hjemmesykepleie n eller praktisk bistand fordi jeg ser at blir pasienten forflyttet på riktig måte, eller får den riktige instuksjonen, så kan det være at han kan hjelpe til litt selv og bruke de funksjonene han har. da blir også hver forflytning en trening.

men jeg får da som svar at jeg er der kanskje en til to ganger i uken og pleierne har flere forflytninger om dagen,- og jeg ser det. Men for meg kan det være frustrerende at jeg trener pasienter på noe som andre ikke tar i bruk. Mye kunne nok vært gjort med bedre kommunikasjon mellom yrkesgrupper, men det er ikke så lett å få til i en hektisk hverdag og med en mengde aktører i dette som nå er et marked.

Et annet aspekt er at sykepleier eller hj. pleier har et tidsavgrenset vedtak som skal utføres og jeg opplever det som om enkelte da slutter å reflektere over hva de gjør og bare utfører vedtaket de har fått.

Men som fysioterapeut må jeg jo også ta hensyn til pleiernes rygger. Det er et fysisk hardt arbeid de har og det er nesten en forutsetning at de driver styrketrening for å klare denne jobben. Sylvi Listhaug burde heller komme med noen forslag på hvordan dette kunne gjøres,- gratis trening i arbeidstid f.eks. Eller et krav til bydelene at de bruker bedriftshelsetj enesten til forflytningsopplæring.
Konklusjonen min er at dette er et typisk F.rp utspill uten tanke for alle de aspekter som kommer inn i disse vanskelige sakene. Hennes løsning på disse sakene er hvertfall den gale. Skal man ta den enkle løsningen,- uten refleksjon, burde hennes svar vært at alle som får hjelp fra det offentlige må ta i mot de hjelpemidler som trengs for å gjøre en god jobb.
Ha en god dag,
#16 sykepleier 30-10-2009 17:27
i vårt yrke er det ingenting som heter yrkesskade - så bruk hjelpemidler! Du får ingenting igjen for å ødelegge kropp og sjel i arbeidet du gjør.
#17 Hilde 30-10-2009 17:36
Kjære fysioterapeut. Det er nå slik at det er ikke alle brukere som har montert en ribbevegg på soverommet. Enig i at bruker må benytte sine egne ressurser under foflytning. Men noen ganger er det ikke samsvar mellom brukerens tanker om sine evner og faktiske prestasjoner. Skal hjelperen kompensere for dette gapet eller skal vi tilrettelegge med hjelpemidler?
#18 Hjelpepleier 30-10-2009 18:19
Det skal bli spennende å jobbe i helsevesenet fremover,dersom det er brukeren som skal bestemme om det trenge hjelpemidler eller ei......det spørst hvor mange "hender" som blir igjen til slutt.
#19 Isak 16-12-2009 01:09
Dette må være en "ikke-sak" siden all fornuft sier at arbeidsmiljølov en SKAL tillempes, og ikke brukerens egen vilje/motvilje.

Hjelpemiddel bør PÅKREVES dersom situasjonen tilsier at de nødvendige anstrengelser går utover det som personell har avtale om å påta seg.

You have no rights to post comments