Eldreomsorg

Skyv kostnadene over på brukerne..

Skyv kostnadene over på brukerne.."Da jeg var i begynnelsen av min sykdomsperiode og skulle søke hjelp av bydelen til blant annet hjemmesykepleie, forsøkte jeg å spørre om det var noen som kunne hjelpe meg med handling. Fordi vi bor i femte etasje uten heis, er det å handle matvarer til tider praktisk umulig for meg. Jeg fikk et kjapt svar om at det gjorde de ikke, det gikk det altså ikke an å få hjelp til, men at det fantes firmaer som leverte mat jeg kunne kontakte selv.

Problemet med firmaer som Rett Hjem er at de generelt sett har tildels mye høyere priser på varene, slik at totalprisen for en handlepose stiger ganske kraftig. Hva med de eldre og syke som sitter på en liten minstepensjon og ikke har råd til matvarer som kanskje er 20-30% dyrere enn på butikken? Hva med de som ikke har ressurser til å krangle med kommunen til de får tjenester som praktisk bistand? Hva med de som ikke har familie og venner som kan stille opp?

Jeg hadde en sur smak i munnen etter praten med hjemmesykepleieren i dag. Som han sier: Det sitter noen oppe i systemet og bestemmer hvordan vi skal effektivisere og kostnadsredusere ting, men konsekvensene for brukerne ser de ikke. Smart av Oslo kommune, veldig dumt for brukerne," skriver Cathrine Eide Westerby blant annet.


Oslo kommune er smarte... eller utspekulerte?

Av Cathrine Eide Westerby

Da jeg var i begynnelsen av min sykdomsperiode og skulle søke hjelp av bydelen til blant annet hjemmesykepleie, forsøkte jeg å spørre om det var noen som kunne hjelpe meg med handling. Fordi vi bor i femte etasje uten heis, er det å handle matvarer til tider praktisk umulig for meg.

Jeg fikk et kjapt svar om at det gjorde de ikke, det gikk det altså ikke an å få hjelp til, men at det fantes firmaer som leverte mat jeg kunne kontakte selv.

Noen år senere er jeg fornøyd kunde hos Rett Hjem, som jeg har bare godt å si om. De er pålitelige, kjappe og enkle å forholde seg til. Men det er én ting de ikke er – og det er billige.

Jeg begynte å snakke om dette med hjemmesykepleieren som var hos meg i dag, og han fortalte at det var blitt mer og mer slik at de som hadde praktisk bistand til handling før, nå fikk beskjed om å handle hos f.eks. Rett Hjem. Det står riktignok på hjemmesidene til kommunen at de i enkelte tilfeller yter praktisk bistand til bl.a. handling, men det blir visstnok sjeldnere og sjeldnere.

Problemet med firmaer som Rett Hjem er ikke at kunden selv må administrere og bestille, eller at de har høye fraktpriser, for det har de ikke. Problemet er at de generelt sett har tildels mye høyere priser på varene, slik at totalprisen for en handlepose stiger ganske kraftig. (Her skulle jeg helst ha hatt en tabell med prissammenligninger å vise dere, men jeg kommer meg ikke på butikken for å sammenligne...)

Det kommunen altså gjør er at de sier nei til å yte praktisk bistand til syke og andre som ikke selv kan handle, og dermed slipper kommunen å ha kostnader for denne typen bistand. I stedet skyver de kostnadene over på brukerne, og ikke bare det – men brukerne sitter igjen med et stort dilemma i forhold til økte kostnader.

Hva med de eldre og syke som sitter på en liten minstepensjon og ikke har råd til matvarer som kanskje er 20-30% dyrere enn på butikken? Hva med de som ikke har ressurser til å krangle med kommunen til de får tjenester som praktisk bistand? Hva med de som ikke har familie og venner som kan stille opp?

Jeg er selvfølgelig takknemlig for at vi har muligheten til å betale det det koster å få disse matvarene levert, men jeg hadde en sur smak i munnen etter praten med hjemmesykepleieren i dag. Som han sier: Det sitter noen oppe i systemet og bestemmer hvordan vi skal effektivisere og kostnadsredusere ting, men konsekvensene for brukerne ser de ikke.

Smart av Oslo kommune, veldig dumt for brukerne.

Igjen.

Følg Ivar Johansen på Twitter
tilsendt nyhetsbrev