Eldreomsorg

Åpent brev: Skandaløse forhold ved Hovseterhjemmet i Oslo

Åpent brev: Skandaløse forhold ved Hovseterhjemmet i OsloTore Nyseter, tidligere spesialrådgiver i KS, reagerer sterkt på tilstanden ved det anbudsutsatte Hovseterhjemmet, og har sendt et åpent brev til eldrebyråden i Oslo og direktøren for Statens Helsetilsyn.

Av eksemplene han tar opp er denne: "En tidligere kollega besøkte forleden min venn. Han trengte en urinflaske og dro i ringeklokken. Det tok 20 minutter før en pleier kom, som sa: "Din urinflaske er til vask så den kan du ikke få før om et par timer". Kollegaen utbrøt: "Har dere ikke flere?" Svaret var: "Nei, kun en til hver klient. Og når den tømmes og vaskes tar det et par timer". Min venns kollega utbrøt: "Dette går ikke an! Dere må da ha flere?". Svaret var fortsatt nei, med tilføyelse om at man bare fikk klage til styrelsen.

Dette var en nedverdigende og meningsløs situasjon. Jeg vet ikke om ansvarlige for eldreomsorgen i Oslo har hørt om verdighetsgarantien. Den synes i hver fall ukjent for Hovseterhjemmet."

De ansatte gjør en prisverdig jobb, som best de kan, men kan hende Attendo-konsernet leverte et for lavt anbud som ikke er forenlig med konsernets krav til økonomisk avkastning, og som nå sykehjemsbeboerne lider under?

Jeg har bedt Byrådet orientere bystyret om hvilke initiativ opplysningene i brevet foranlediger fra Byrådets side.

Les det åpne brevet nedenfor
Les svaret fra ledelsen ved Hovseterhjemmet i kommentarfeltet
Les Byrådets svar overfor bystyret på mitt spørsmål


Tore Nyseter
Tårnveien 1 E
0369 Oslo

Tlf. 22 56 99 47

e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Oslo, 21. juni 2012


Åpent brev til:                       

Eldrebyråden i Oslo, Aud Kvalbein (KrF)
Statens Helsetilsyn ved direktør Lars E. Hanssen

Skandaløse forhold ved Hovseterhjemmet i Oslo

En nær venn ble for en tid tilbake lagt inn på Hovseterhjemmet i bydel Vestre Aker i Oslo.

Ved mitt første besøk i denne kasserneliknende, ukoselige og lite hjemmelige aldersinstitusjonen, hvor det luktet dårlig renhold, var min første refleksjon: Ønsker jeg å tilbringe siste del av mitt liv på et slikt sted? Svaret var et rungende nei! Min venn sa det litt mer forsiktig: Vi fortjener ikke å ha det sånn.

En ting er den bygningsmessige utformingen som er stikk i strid med de retningslinjer for sykehjem som Stortinget vedtok allerede i 1985. En annen ting er at institusjonen bærer preg av underbemanning, lav kompetanse og dårlig ledelse. Her er tre eksempler.

Under et besøk en ettermiddag fikk min venn, som var sengeliggende, servert middag på rommet kl. 1600. Det var en liten pannekake med litt syltetøy på. Da han spurte om han kunne få en porsjon til var svaret nei. Betjeningen måtte undersøke på kjøkkenet.

En tilsvarende episode utspant seg i spisesalen. Det ble servert suppe. Min venn syntes den var god og spurte om å få mer. Svaret var nei. Det var ikke mer på kjøkkenet. Da protesterte alle beboerne rundt bordet, og det ble servert mere suppe.

Det tredje eksemplet er meget graverende. En tidligere kollega besøkte forleden min venn. Han trengte en urinflaske og dro i ringeklokken. Det tok 20 minutter før en pleier kom, som sa: "Din urinflaske er til vask så den kan du ikke få før om et par timer". Kollegaen utbrøt: "Har dere ikke flere?" Svaret var: "Nei, kun en til hver klient. Og når den tømmes og vaskes tar det et par timer". Min venns kollega utbrøt: "Dette går ikke an! Dere må da ha flere?". Svaret var fortsatt nei, med tilføyelse om at man bare fikk klage til styrelsen.

Dette var en nedverdigende og meningsløs situasjon. Jeg vet ikke om ansvarlige for eldreomsorgen i Oslo har hørt om verdighetsgarantien. Den synes i hver fall ukjent for Hovseterhjemmet. Hoveseterhjemmet drives av et nordisk konsern "Attendo". Ved inngangen til institusjonen ligger en rekke brosjyrer som beskriver hvor fantastisk Attendos eldreomsorg er, og at det er kvalitet som gir livsglede og trygghet. Adm. dir. Ammy Wehlin og regionsjef Kari Tøsse innleder en av brosjyrene med: Det er i møtet mellom enkeltindividet og oss i Attendo at det avgjøres om vi lykkes i å gi god omsorg eller ikke. Derfor er begrepet kvalitet for oss i bunn og grunn et spørsmål om imøtekommenhet. De vi gir pleie og omsorg skal oppleve at vi møter dem med engasjement, kompetanse og hjelpsomhet.

Brosjyrematerialet beskriver også et kvalitetstermometer som skal måle kvaliteten. Dette er et teoretisk dokument som ikke evner å se hva kvalitet og god eldreomsorg er. Min venn opplever hverken livsglede, trygghet eller god omsorg.

For å komme denne dårlige eldreomsorgen til livs, må den synliggjøres. Attendos ledelse og Oslo kommunes ledelse bør også stille seg spørsmålet: Vil jeg tilbringe mitt liv på Hovseterhjemmet? De som har laget brosjyrene burde vært tvangsinnlagt med bleie for en kortere periode. Realitetene er langt fra i samsvar med glansbildet i brosjyrene.

Eldrebyråden må omgående endre disse forholdene, og Helsetilsynet må ilegge bøter dersom kritikkverdige forhold ikke rettes. Det må være nulltoleranse for å behandle eldre med slik arroganse og manglende verdighet. Vi vil ikke ha slik eldreomsorg i Norge. Hovseterhjemmet driver verken pleie eller omsorg. Dette må være kontraktbrudd med Oslo kommune, og må få konsekvenser. Hvis ikke må eldrebyråden påta seg ansvaret og fratre sin stilling.

Gjenpart av dette brevet er sendt til:

Hovseterhjemmets ledelse, Attendos ledelse, Helsetilsynet i Oslo og Akershus, Kommuneoverlegen i Oslo, bydelslederen i Vestre Aker og ordføreren i Oslo.

Med hilsen

Tore Nyseter

e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.