Eldreomsorg

Når omsorgen svikter

Når omsorgen svikterI KS sitt hovedstyre skal vi tirsdag behandle en viktig dokument om kommunenes eldreomsorg.

Kommunenes omsorgstjenester er livsviktige for mange eldre. Daglig og i meget stort omfang ytes svært gode, trygge og virkningsfulle tjenester til eldre. Brukerne er meget fornøyd og Norge er i verdenstoppen i god eldreomsorg. Samtidig rapporteres det av og til om feil og mangler som kan innebære at omsorgstjenestene svikter. Kommunene driver et utstrakt kvalitets- og forbedringsarbeid og når omsorgstjenesten har sviktet slik at liv og helse står på spill, eller det er fare for alvorlig svikt, er det kommunen som må håndtere situasjonen, lære av det som har skjedd/kunne ha skjedd og iverksette nødvendige tiltak for å redusere risikoen for at lignende situasjoner oppstår på nytt.

Administrasjonen har forberedt et omfattende saksdokument velspekket med dokumentasjon, som jeg gjerne deler her. Nedenfor følger forslaget hovedstyret er invitert til å vedta.

Jeg tar svært gjerne i mot konkrete innspill og kommentarer.

Les hele dokumentet (Word)


Forslaget til vedtak i KS sitt hovedstyre:

Kommunenes omsorgstjenester er livsviktige for mange eldre. Daglig og i meget stort omfang ytes svært gode, trygge og virkningsfulle tjenester til eldre. Brukerne er meget fornøyd og Norge er i verdenstoppen i god eldreomsorg. Samtidig rapporteres det av og til om feil og mangler som kan innebære at omsorgstjenestene svikter. Kommunene driver et utstrakt kvalitets- og forbedringsarbeid og når omsorgstjenesten har sviktet slik at liv og helse står på spill, eller det er fare for alvorlig svikt, er det kommunen som må håndtere situasjonen, lære av det som har skjedd/kunne ha skjedd og iverksette nødvendige tiltak for å redusere risikoen for at lignende situasjoner oppstår på nytt.

Statens ansvar er å legge til rette med rimelige rammebetingelser, både økonomisk, juridisk og teknologisk. Staten må bidra med faglig utvikling, utdanning og forskning. KS ønsker reduksjon i antall hendelser der omsorgen til eldre svikter og gir her noen utfordringer til staten:

·  Sørge for at sykehjemsmedisin blir tellende som spesialisering for leger; for å øke interessen for arbeid på sykehjem.

·  Sørge for økt kapasitet på veiledning i alderspsykiatri, sikringstiltak og støtte ut i kommunen pga. økning i antall demente med voldelig adferd.

·  Standardisere og finansiere laboratorietjenester for de sykeste eldre: Staten bør fortsatt finansiere og sikre standardisering av blodprøvetaking og laboratorievirksomhet for beboere på sykehjem.

·  Sørge for større fleksibilitet i investeringstilskuddet for nye boliger/plasser i eldreomsorgen: Inkludere omsorg Pluss og tilsvarende tilbud i investeringstilskuddsordningen, for å sørge for rett tilbud på rett sted.

· Gjennomgå vederlagsforskriften: Øke muligheten for styrket kapasitet til etablering av flere korttidsplasser, ved å gjennomgå vederlagsforskriften for å øke finansieringsgraden for kommunene.

·  Klargjøre bruk av GPS på sykehjem: Sørge for mulighet for GPS for personer med demens som vandrer, også dersom de bor på sykehjem.

· Sikre mer fleksible arbeidstidsordninger: Sørge for mer fleksible arbeidstidsordninger for å kunne bedre kontinuiteten i tjenestene, færre folk innom hver bruker, mer stabil arbeidskraft, og mindre gjennomtrekk for derved å hindre svikt.

· Sørge for lokal godkjenning av alternative turnusordninger: Staten bør sørge for at ulike turnuser kan avgjøres på kommunenivå.

· Flere lærlinger og økt lærlingtilskudd: Legge til rette for at det blir enklere å ta inn lærlinger gjennom å styrke finansieringen av fagopplæringen med økning av lærlingtilskudd.

· Samordne IKT: Staten bør intensivere arbeidet med å utvikle standarder som bidrar til bedre elektronisk samhandling, og reduserer svikt i overgangene mellom tjenestenivåene.

· Bidra med midler til utviklingsprosjekter: Relevante utviklingsprosjekt som kan støtte gjennomføring av tiltak i denne saken, bør motta økonomisk støtte fra HOD.

· Satse på mer praksisnær forskning, stimulere til kunnskapsbasert praksis.

· Styrke utviklingssentrene for sykehjem og hjemmetjenester: Utviklingssentrene bør ha en spesiell rolle knyttet til læring og formidling ved hendelser med alvorlig svikt.

· Øke andelen faglærte: Staten bør sikre tilstrekkelig utdanningskapasitet og ta i bruk nødvendige virkemidler for å øke tilgangen på helsepersonell.

Hva skal KS gjøre:

KS rolle er å ivareta interessene til kommunene, arbeide for gode rammebetingelser og støtte opp om utviklingsarbeidet i kommunene. KS skal:

· Tilby læringsnettverk for behandling av alvorlig syke og døende: Læringsnettverk kan testes ut med noen pilotkommuner og eventuelt videreføres.

·  Tilby effektiviseringsnettverk for styrket internkontroll i tjenesten: Etablere tilbud om deltakelse i effektiviseringsnettverk for pleie- og omsorgssjefens internkontroll.

·  Som arbeidsgiverorganisasjon:

o  formidle i tarifforhandlinger og i avtaler mellom partene i arbeidslivet at heltid er normalen

o  være pådriver for hensiktsmessige arbeidstidsordninger som ivaretar kontinuitet i tjenesten

o  arbeide for langsiktig skolering og helhetlig utvikling av kommuneledelse

·   Gi tilbud om hjelp ved kriser/mediehåndtering/advokatbistand: I særlig vanskelig saker er det naturlig at KS har tilbud om hjelp til kriser/mediehåndtering og advokatbistand.

·   Øke kunnskapen om alvorlig svikt og tiltak for forbedring: Etablere FoU prosjekt for ytterligere å undersøke årsakene til alvorlig svikt i eldreomsorgen og/ eller evaluere noen av forslagene. Utarbeide et debatt-/veiledningshefte til bruk i kommunene.

·   Formidle, følge opp og støtte opp under tiltakene i denne saken: Blant annet presentere prosjektet «Når omsorgen svikter» på høst-/ strategikonferanser og på egen konferanse for å få debatt og involvering.

Følg meg på Twitter
Få tilsendt temavise nyhetsbrev