Eldreomsorg

Flytting mellom bydeler: Hjelpetrengende må sikres kontinuitet

Flytting mellom bydeler: Hjelpetrengende må sikres kontinuitet

Flytting kan være krevende nok for en enslig 87 år gammel dame. Nye omgivelser, nye naboer og mange av dagliglivets trivaliteter blir annerledes. Mange - selv i en slik alder - kan bo i egen bolig og stort sett selv klare seg selv, forutsatt at de får noe bistand fra det offentlige hjelpeapparat, som hjemmehjelp eller hjemmesykepleie.   Hjelpetrengende, ja det gjelder vel egentlig oss alle, ønsker stabilitet og forutsigbarhet, og det kommunale tjensteapparatet kan bidra til at en slik flytteprosess blir mest mulig smidig. Man bør ikke leve i total uvitenhet og utrygghet, ut fra utsagnet: Du vet hva du har. men ikke hva du får.

En datter har over flere måneder strevd med å få til en forutsigbar flytteprosess for sin 87 år gamle mor, og vedtak om hjemmetjenester i tilflyttingsbydelen. Hun skriver til meg: "Jeg var i møte med søknadskontoret bydel xxx  fredag 10. januar. De hevdet svært bestemt følgende: Når du flytter fra en bydel, avsluttes alle vedtak du har om helse- og omsorgstjenester. Tilflytterbydel må så gjøre nye vurderinger og fatte nye vedtak (med ukjent tidsfrist). Er det slik politikerne har bestemt at det skal være?"

Jeg håper virkelig at dette ikke praktiseres slik. Hjelpebehov vil jo normalt ikke endres ved at man flytter til en annen adresse her i byen. Et vedtak om helse- og omsorgstjenester kan derfor ikke automatisk opphøre ved flytting, men måtte gjelde inntil tilflyttingsbydel har gjennomgått hjelpebehovet. En slik gjennomgang kan være naturlig å foreta ved flytting, eller uansett: når vedtaksperioden går ut. Men det overordnede må være: Den hjelpetrengende må sikres kontinuitet.

Jeg tar saken opp med Byrådet.

Kommentarer   

#1 Tom Evensen 16-01-2014 09:37
Jeg må bare si meg helt enig med deg. Det er jo helt ulogisk at en person ikke skal ha samme behov som tidligere selv om man flytter til en annen bydel. Dessuten, man blir jo ikke friskere med årene, heller tvert imot!
#2 Lill Eikestad 16-01-2014 11:12
Dette høres ut som en merkelig og helt unødvendig praksis. I sykehjem blir pleieplan overført automatisk ved at beboeren flyttes elektronisk fra det sykehjemmet hun/han forlater til det hun/han skal flytte til. Bydelene har jo også Gerica så vidt jeg vet, så dette må da være en enkel sak? Som de andre sier: Hjelpebehovet blir jo ikke borte ved flytting!! Skjerp dere, bydel!
#3 Karin bergvik 16-01-2014 16:39
Karin Bergvik
Det er et rundskriv fra 1998 ? Som skal sikre hjelpetrengende personer som ønsker å flytte mellom kommuner, og det må vel også gjelde mellom bydeler. Er på ferie og får ikke sjekket dette. Fylkesmannen i Oslo og akershus , helseavd. Kan svare deg på dette.
#4 Nanna Due 16-01-2014 22:05
min sønn som har et hjelpebehov flyttet for et par år siden fra en bydel til en annen. Hans vedtak om tjenester ble overført mellom bydelene som også hadde et møte for å drøfte hans behov, som vi foreldre var med på. Så vidt jeg forsto den gangen var dette i hvert fall vanlig praksis.
#5 Håkon 17-01-2014 11:34
Er det ikke kommunen / bydelen en person flytter til som skal ta dem imot?

Eller vil du gjerne gi ansvaret sentralt, du, kanskje, Ivar?

Hvordan bør resten av landet plassere ansvaret?

You have no rights to post comments