Eldreomsorg

Stoppeklokke og rapporter

Stoppeklokke og rapporter

Hjemmesykepleiernes arbeid veies opp i minutter og sekunder. Fem minutter til å dele ut medisiner. Femten minutter til å dusje pasienten. Tyve minutter til morgenstell og frokost. Sånn ser jobbhverdagen ut for en hjemmesykepleier.

Anne Helene Hansen (29) er hjemmesykepleier hos hjemmetjenesten på Kjelsås i bydel Nordre Aker i Oslo. Hun har hovedansvaret for 21 hjemmeboende eldre med pleiebehov.

Hver morgen får hun utdelt en arbeidsliste med info: Hvem hun skal besøke, hva de trenger og hvor mye av tiden hennes hver enkelt oppgave er tildelt.

Inn i mellom morgenstell og søppeltømming skal Hansen også følge med på brukernes matvaner. Har de spist nok? Spiser de riktig? Har de god nok matlyst? Har de gått opp eller ned i vekt? Det må hun gjøre fordi hjemmeboende eldre er i risikogruppa for underernæring.

Hjemmetjenesten er en livsviktig tjeneste for mange eldre, men presset på de ansatte senker kvalitetsinntrykket på tjenesten. På Grefsen, i en blokk med boliger tilpasset funksjonshemmede, bor 85 år gamle Gerd Ingrid Lundstadsveen. Hun fikk en alvorlig form for leddgikt allerede som barn og har vært avhengig av hjelp store deler av livet. –  Det er en overraskelse hver dag, fem ganger om dagen, og jeg må ofte forklare hvordan ting skal gjøres på dagtid, da det er så mange forskjellige pleiere innom, forteller hun. Men Lundstadsveen stoler på alle som kommer, og mener selv det er det aller viktigste.

Les fra hjemmetjenesten i bydelene Nordre Aker, Sagene og Bjerke hos Journalen.