Eldreomsorg

Stoppeklokkeomsorgen bør erstattes av en tillitsreform

Stoppeklokkeomsorgen bør erstattes av en tillitsreform

"Vi vil gi lærere, leger, hjelpepleiere og renholdere tiden tilbake. Vi må redusere målstyringen, skjemaveldet og overdreven kontroll som i dag fratar  mange offentlig ansatte muligheten til å skape en bedre skole, helsetjenester og omsorg. Vi må ta et oppgjør med rangering og unødvendig kartlegging av barna våre, og fjerne stoppeklokken som tar friheten vekk fra våre eldre," sier Audun Lysbakken.

Oslos hjemmetjenester er forretningsmessig organisert. Den gir stress og et tungrodd byråkrati for de ansatte, og dermed dårligere tjenester til brukerne. I København er denne målemanien erstattet av en tillitsreform. Istedenfor det stramme minuttyranniet får de eldre nå et fleksibelt besøk morgen, middag eller aften, etter behov. Hjemmehjelperen og fru Jensen finner ut i fellesskap hva det er behov for den dagen. Det stiller krav til medarbeiderne om å ta ansvar. De må bruke sin faglighet og bedømme hva slags hjelp borgerne har behov for. De må også holde orden på tiden og de ulike oppgavene som skal gjennomføres i løpet av dagen.

Oslo har mye å lære fra København.

Kommentarer   

+3 #1 Grethe Karlsen 03-05-2014 17:05
Det bør innføres er lov om plettfri vandelsattest. I tillegg bør bestillerkontor et avskaffes. De fatter vedtak som ikke er reelle hverken på oppdragskvantit et eller varighet. Vær mer kritisk til folk som ansettes og gi sykepleierne tilliten tilbake. Organisering og drifting av hjemmebaserte tjenester er komplisert blandt annet på grunn av samhandlingsref ormen. De gamle, syke og svakeste blir kasteballer i systemet slik det er nå. Sykehusopphold, for tidlig hjemsendte pasienter, reinnleggelser, sykehjem, prøveutskrivels er fra sykehjem til hjemmet, og så videre. Prøv å jobb i hjemmetjenesten med håndterminaler som virker sånn halvveis, biler som må lades, parkeringsprobl emer og dårlig logistikk, ikke minst stoppeklokketje neste, avviksmeldinger en aldri får tid til å skrive og rapportskriving på flere steder. Hver dag er en ren sirkusforestill ing hvis en ser humoristisk på arbeidsituasjon en til de ansatte inkl.ekstravakt er. Det kunne blitt tidenes revyforestillin g....
#2 Heidi Kjelløkken 04-05-2014 09:28
Stoppeklokken har i mine øyne totalt ødelagt hjemmetjenesten . Både hjspl og praktisk bistand. Jeg har 19 år bak meg i den jobben. Husker i starten, den gang vi og brukeren sammen bestemte hva de skulle ha gjort da vi kom. Vi hadde bedre tid og var mer effektive. Brukerene var fornøyde og det var også pårørende. Jeg gledet meg til å gå på jobb.
Etterhvert ble tiden mer og mer strammet inn, og man gruet seg mer og mer for å gå på jobb. Det er ikke noe koselig å gå med konstant dårlig samvittighet ovenfor brukere man mener ikke får skikkelig hjelp. 10 minutter til middag... Hva er det? Man rekker knapt si hei og spørre hvordan det går før man løper ut av døren igjen etter å ha slengt fjordlandmiddag en på en tallerken til bruker. Absolutt alt er beregnet til minste detalj. 10 min til støvtørking, 5 min til vask av toalett/servant , 20 min til gulvvask, 10 til støvsuging og 20 min til dusj/stell feks. 1 time og fem minutter til rengjøring av en leilighet samt å dusje bruker. Når man er ferdig der har man -10 minutter å komme seg til neste bruker. Gangtid eller kjøring er ikke beregnet i listene. Ei heller lunsj.. Det kan man igrunn bare drømme om.
#3 Erna Elisabeth Foss Olsen 04-05-2014 14:30
Alt blir målt i tid og penger i dag . Det som er viktig blir borte i alt dette. Omsorgen blir ikke nummer 1 lenger. Trist, men det er fakta.
#4 Per Johansen 04-05-2014 19:26
Jeg husker at min samboer jobbet i hjemmetjenesten for 10-12 år siden. Hadde kveldsvakt til 23.00, men kan ikke huske at hun kom hjem etter 22.00 en eneste kveld. Når brukere var innlagt på sykehus, på besøk hos slekt eller borte av andre årsaker var skapte dette store huller i besøksplanen=fr itid.

You have no rights to post comments