Eldreomsorg

Hovseterhjemmet får toppkarakter, men .....

90 prosent av beboerne på Hovseterhjemmet er fornøyde, mot under 70 prosent for ett år siden. - Resulatet av den siste brukerundersøkelsen på Hovseterhjemmet er meget gledelig, sier administrerende direktør Petter Furulund i Servicebedriftenes Landsforening.

Men så viste det seg i etterkant; - Såvidt jeg kan forstå, var det ansatte ved institusjonen som plukket ut beboerne som skulle intervjues. Utvelgelsen bør selvsagt gi et tifeldig gjennomsnitt av beboerne, plukket ut av nøytrale personer. For det annet ble undersøkelsene varslet god tid i forveien. Slike undersøkelser bør naturlig nok komme overraskende, uten at institusjonsledelsen skal få anledning til å foreta forberedelser i forkant, sier sivilingeniør Øivind Lorentsen. Lorentsen er daglig leder i Rehab-Nor AS. Selskapet har erfaring fra en rekke brukerundersøkelser og samarbeider i dag med flere kommuner i Norge for å utvikle tjenestene ved offentlige institusjoner for eldre.


Les oppslag med Øivind Lorentsen i Aftenposten