Funksjonshemmede

TT: Krevende byråkrati for hjelpetrengende

TT: Krevende byråkrati for hjelpetrengendeHvorfor skal vi byråkratisere hjelpetjenester så mye at det nesten er umulig å nå fram for den som trenger bistand? For eksempel den som trenger transport for å nå fram til behandlende lege. Transporttjenesten for funksjonshemmede, denne gangen den statlige del - finansiert av folketrygden, er eksempel på på tjenester hvor oppfinnsomme byråkrater ikke alltid er opptatt av tjenestene skal være lett tilgjengelige for publikum. Her skal en sannelig være rimelig oppegående og ressurssterk for å nå fram. Les en brukers opplevelser, slik det beskrives i en mail jeg fikk i dag.

Her følger mailen:

"Jeg har i lengre tid (snart fem år) hjulpet min mor med å bestille behandlingsreiser med rekvisisjon. Jeg har kunnet sende en e-post om dette, der jeg har beskrevet hvilke tider og andre behov som gjelder - og bestilt behandlingsreisene for lang tid av gangen. Hun reiser hver uke, to ganger pr uke, samme tur- og returtid begge dager, alle uker.

Raskt etter min e-post har jeg fått en bekreftelse på e-post tilbake om at registreringen er gjort - og ikke behøvd å tenke mer på den saken før neste bestilling blir aktuell.

En meget god og lite arbeidskrevende løsning, for meg som hjelper, for min mor som bruker - og ikke minst, for Oslo Taxi selv, som står for administrering og iverksettelse.

For ca to uker siden var det igjen tid for å sende e-post med nye bestillinger. Denne gangen fikk jeg kun beskjed om at min e-post var mottatt, og at jeg så måtte vente på videre behandling. Og svaret kom - som følger:

"Når det gjelder bestilling av taxi der rekvisisjon skal benyttes, må disse bestilles igjennom kjørekontoret. Dette har åpningstider mandag-fredag, fra kl 07.00 - 17.00.

Beklager ulempene dette måtte medføre.

Med vennlig hilsen

nn
Oslo Taxi AS
Spesialtransport"

Det var med andre ord umulig å formidle en e-post til kjørekontoret, eller få en e-postadresse der jeg selv kunne sende inn mine bestillinger.
Til historien hører at jeg var reist til utlandet da denne e-posten ble sendt. Jeg hadde gitt klar beskjed om at eneste måte å nå meg på var via mobil - noen SMS eller oppringning kom aldri.

Det medførte at ingen taxi kom på forventet tidspunkt for å hente min mor første behandlingsdag - hun fikk selv bestilt en forsinket reise + for påfølgende behandlingsdag via telefon.

Igår, mandag 2. pinsedag, ringte jeg så 05515. Etterat telefonen først hadde blitt tatt og lagt på 7 ganger (jeg overdriver dessverre ikke), kom jeg omsider gjennom til en dame ved 8. gangs oppringning.

"Behandlingsreiser kan bare mottas mellom kl 7 og 17 på hverdager", var beskjeden jeg fikk.

(Dette burde vært klart opplyst, i alle fall på svareren vi kommer til når vi ringer 05515. Her valgte man istedet å bryte oppringningene, og la de som sitter i kø betale for dette).

Så var det "på'n igjen" - idag kl 07:25.

Etter 15 minutter der jeg betalte 39 øre minuttet mens jeg hørte på en automatisk telefonsvarer som ba meg vente på svar, fikk jeg svar - operatør Anna.

Etter en omstendelig prosedyre fikk jeg blant annet vite at "vi bekrefter vanligvis ikke behandlingsreiser for mer enn en uke av gangen, men ettersom dette synes å være stabile forhold skal vi strekke oss til at du får bekreftet reisene til og med uke 21".

Med andre ord:

* Behandlingsreiser kan nå IKKE lenger bestilles for flere uker av gangen
* Behandlingsreiser må i tillegg BEKREFTES (for en -- to uker av gangen)

Dette har antagelig oppstått fordi enkelte brukere lar være å melde fra om reiser de ikke skal ha, eller at pårørende/institusjon ikke melder fra når noe oppstår.

Skal alle vi andre "straffes" for dette?
Jeg synes synd på brukere som må sitte i unødige køer, og på alle pårørende som må gjøre det samme. Det store flertallet skal da vel ikke straffes for hva et lite mindretall gjør?

På forhånd takk for innsatsen for å få til en forenkling av dette systemet.

En e-post framfor å måtte sitte i kø ville i alle fall gjort dette NOE bedre å forholde seg til.

Ideelt sett synes jeg ikke vi som er ryddige og ordentlige skal behøve å ta opp plassen i systemet for de som kanskje TRENGER hjelp og "rettledning" ved bestilling av behandlingsreiser.

NN"

You have no rights to post comments