Funksjonshemmede

Igjen omlegging for TT-tjenesten

Igjen omlegging for TT-tjenestenFor mange år siden jobbet jeg som miljøarbeider ved et behandlingshjem for psykotiske barn. Det har lært meg at for mange tar det måneder å bygge opp et tillitsfullt til medmennesker, og mange er svært sårbare for selv de minste endringer i hverdagen. Stabilitet er da helt grunnleggende. Dersom kvalitet derfor er det viktigste, og viktigere enn om en kan spare noen kroner, kan byens politiske ledelse (Høyre og Fr.P) vektlegge stabilitet framfor å spare noen få kroner.

Men de funksjonshemmede som ikke kan benytte ordinær kollektivtrafikk og er avhengig av TT-transport skal stadig oppleve nye driftsoperatører (med de overgangsproblemer det skaper), og nye sjåfører. Etter en anbudsrunde har Go'e Bussa tapt anbudet og Oslo Taxi overtar hele avtalen fra 1. januar 2009. På en 1-årskontrakt: neste nyttår kan det bli ny driftsoperatør og nye sjåfører. På mitt initiativ har bystyret vedtatt både evaluering og en mulig omlegging av TT-tjenesten, men i påvente av denne ville jeg sett det som naturlig at nåværende driftsavtaler hadde blitt forlenget ytterligere et år, - om kvalitet og brukerhensyn hadde stått i sentrum.

Les mer hos Helse- og velferdsetaten

Kommentarer   

#1 W 31-12-2008 14:21
Ja huff jeg (vi) gruer meg (oss) på dagsenterbruker nes vegne, på jobb. alle omlegginger er slitsomme. Det tar mye tid og energi les frykt før ting går på skinner igjen. Det er de som vi har opplevd som mest stabile som nå ikke får kjøre TT (Goe'bussa). Godt nytt år! Stå på videre.
#2 Anne Røsholm 02-01-2009 11:46
Det er fryktelig trist at Go'e Bussa tapte i anbudsrunden. Det var bestandig hyggelig å bli hentet av dem og det har faktisk utrolig mye å si for mange av TT-brukerne. Sjåførene var veldig hyggelige. Det er slett ikke tilfelle i Oslo Taxi. soeth
#3 RuneG 04-01-2009 19:25
Det er riktig med stabilitet, samtidig er det viktig at kostnader er på et riktig nivå. Dessverre blir det lett til at firmaer "kjøper" seg inn på et anbud ved å dumpe prisen.
Derfor er kvalitetssikrin g av tilbudet viktig. Firmaer som har vært inne , tør ikke gi et like lavt anbud neste runde og ender ofte opp med å tape anbudsrunden.
MEN det blir for enkelt slå politisk mynt på dette. Dette er IKKE noe som kan lastes den politiske ledelse men mindre man mener at TT tjenesten skulle vært offentlig drevet. Det blir en annen diskusjon.
#4 Ivar J 04-01-2009 23:10
Min kritikk går ikke på anbud eller ei, eller inviterer til en diskusjon om offentlig eller privat drift. I denne sammenheng argumenterer jeg for lengest mulig anbudsperioder, av to grunner: Det gjør mest mulig stabilitet for brukerne og det kan også gi anbyder mulighet til å gi en bedre pris; et anbud en anbuder er garantert å ha i f.eks. 6 eller 8 år gir større mulighet for å gi lavere priser enn at en bare har anbudet i et år. Bare tenk på investeringskos tnadene på bilene.

I den konkrete situasjonen mener jeg det riktigste hadde vært at de nåværende hadde fått forlenget perioden med et år, da det uansett blir endrede driftsvilkår om et års tid, etter at bystyret har behandlet evalueringen og de nye forslag som blir fremmet på grunnlag av denne.

You have no rights to post comments