Funksjonshemmede

Flexus: Neglisjeres bystyrets forutsetning om tilgjengelighet for funksjonshemmede?

Flexus: Neglisjeres bystyrets forutsetning om tilgjengelighet for funksjonshemmede?Sporveiens/Ruters nye billett og betalingssystem er ikke bare helt på trynet når det gjelder budsjettoverskridelser, framdrift og gjennomføringsevne. Det er også helt på trynet når det gjelder selskapets vilje og evne til å gjennomføre de klare forutsetninger Oslo bystyre stilte for å garantere for låneopptak. Ikke minst gjelder dette at systemet skal være tilpasset funksjonshemmede. Jeg har derfor nå bedt byrådet skriftlig klargjøre overfor bystyrets finanskomite:

1. Vil byrådet fremme sak for bystyret om at bystyret endrer/fraviker/frafaller kravene for kommunens lånegaranti?

2. Eller alternativt: Vil byrådet sikre at Ruter AS/Oslo Sporveier AS oppfyller de krav kommunen her stilte som forutsetning for lånegarantien, og som senere også er blitt et krav i den nye diskriminerings- og tilgjengelighetsloven?


Flexussystemet har kostet 600 mill. kroner. Men det har ikke gjort det enklere for blinde Hanne Beate Mysund å reise kollektivt. Flexusautomaten på Nationaltheatret er splitter ny, men det eneste blinde Hanne Beate Mysund kan identifisere, er femtallet for inntasting av kortkode.

- Denne automaten er det umulig for meg å bruke, sier hun hoderystende til Aften.

- Det handler om å få muligheten til å være så selvstendig som mulig. Skal man unngå å bli sittende hjemme eller få dårlig samvittighet fordi man spør andre, må systemet ligge til rette for det, legger Mysund til.

Hun hadde håpet at det elektroniske billettsystemet skulle gjøre det enklere for henne å reise kollektivt.

- Det er utrolig at de ikke har benyttet sjansen til å gjøre systemet bedre når de har brukt så mye tid og penger på å fornye seg, sier Mysund.

- Touchscreen er håpløst. Hvorfor kan ikke automatene ha talefunksjon, spør hun på vegne av både blinde og dyslektikere. Aften skriver at hun savner muligheten til å plugge inn et headset for å bli veiledet i billettkjøpet.

Generalsekretær Gunnar Haugsveen i Blindeforbundet klager til Likestillings- og diskrimineringsombudet fordi han mener Flexus er et lovstridig system som ikke tilfredsstiller kravene i den nue diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.

Oslo bystyre har behandlet  Flexus-systemet en gang - 27. aug. 2003 - i samband med hvorvidt Oslo kommune skulle garantere for et lån på inntil 195,6 millioner. Ved behandlingen i finanskomiteen fikk Ann-Marit Sæbønes og jeg en enstemmig finanskomite med på at en forutsetning for å stille lånegaranti var:

"Finanskomiteen forutsetter at det nye billett- og betalingssystemet bl.a.

- bygger på kjente datateknologiske løsninger
- er moderne og framdriftsrettet
- er utprøvd med gode erfaringer andre steder
- har tilstrekkelig fleksibilitet for framtidige endringer i billett- og betalingsstruktur, både lokalt og i samarbeid med andre transportselskaper
- passer til Sporveiens organisasjon
- er tilpasset funksjonshemmede."

Jeg har derfor nå sendt fram følgende spørsmål som Byrådet skriftlig må besvare overfor bystyrets finanskomite

"Byrådet
Her

Flexus

I Aften 2. juni 2009 beskrives Flexussystemets manglende tilgjengelighet for funksjonshemmede.

Bystyret, ved finanskomiteen, stilte som forutsetning for lånegarantien bl.a. at ”det nye billett- og betalingssystemet er tilpasset funksjonshemmede.”

1. Vil byrådet fremme sak for bystyret om at bystyret endrer/fraviker/frafaller kravene for kommunens lånegaranti?

2. Eller alternativt: Vil byrådet sikre at Ruter AS/Oslo Sporveier AS oppfyller de krav kommunen her stilte som forutsetning for lånegarantien, og som senere også er blitt et krav i den nye diskriminerings- og tilgjengelighetsloven?

Med hilsen

Ivar Johansen, SV /s/

Medlem finanskomiteen

You have no rights to post comments