Funksjonshemmede

TT-transporten: De funksjonshemmede ut på prøve

TT-transporten: De funksjonshemmede ut på prøveUnder sterke protester fra brukerorganisasjonene innfører bystyreflertallet et prøveprosjekt med såkalt "samordning av bestillingstransport av TT-fritidsreiser" i noen bydeler.

Som Norges Blindeforbund har uttalt: "Vi mener at dette vil bety en kraftig innskrenkning av transporttilbudet for funksjonshemmede. Forslaget skaper allerede stor utrygghet blant blinde og svaksynte som er helt avhengige av dør til dør transport. En bestillingsordning vil komplisere hverdagen dramatisk for de TT-brukerne som ordningen opprinnelig var ment for. Kollektivtilbudet i Oslo i dag innebærer en fleksibilitet som også TT- brukere har behov for. Norges Blindeforbund Oslo kan ikke gå med på at funksjonshemmede skal måtte vente en halvtime eller mer på transport, mens alle andre forventer avganger så ofte som hvert femte minutt. En slik inngripen i folks hverdag ville aldri blitt tolerert av befolkningen for øvrig., sier Blindeforbundet.

Bystyreflertallet er ikke villig til å gjøre noen umiddelbare forbedringer av tjenesten, men utreder videre.....
Se innstillingen fra bystyrets samferdsels- og miljøkomite under. Saken sluttebehandles i bystyret onsdag førstkommende.



Protokoll fra behandlingen i Bystyrets samferdsels- og miljøkomite.
Saken sluttbehandles i bystyret  10. juni 2009

Sak 49 Evaluering av TT-ordningen i Oslo - Forslag til gjennomføring av et prøveprosjekt med samordning av bestillingstransport av TT fritidsreiser -
Byrådssak 24 av 12.02.2009

Sendt til bystyret.

Samferdsels- og miljøkomiteen har behandlet saken i møtet 03.06.2009 sak 49

Følgende representanter deltok under behandlingen av saken:

Rune Gerhardsen (A), Mazyar Keshvari (F), Rina Mariann Hansen (A), Yasmin Mujahid (A), Annelise Høegh (H), Eivind Heløe (H), Øystein Sundelin (H), Heidi Rømming (SV), Jan-Vidar Hansen (F), Audun Rødningsby (V), Hans Petter de Fine (R).

Arbeidsgruppe:

Ingrid Baltzersen (R) leder, Jack Grimsrud (A), Mazyar Keshvari (F), Morten Bakke (H), Heidi Rømming (SV), Guro Fjellanger (V).

Møte 06.05.2009:

Norges Handikapforbund, Norges Blindeforbund, FFO Oslo, Rådet for funksjonshemmede, Norsk Forbund for Utviklingshemmede, Det sentrale eldreråd, Eldreombudet, Bydel Alna, Oslo Taxi, Oslo Taxibuss, Go’e Bussa a.s., Ruter AS, Helse- og velferdsetaten, Samferdselsetaten.

Dokumenter innkommet:

- 05.03.2009 fra Norges Taxiforbund - Høringsuttalelse fra Norges Taxiforbund vedrørende TT-transport i Oslo (09/00333-4).
- 05.03.2009 fra Sylvi Listhaug - Notat /2009 - Svar på spørsmål fra Trond Jensrud (A) - Angående tilleggsreiser TT (09/00333-5).
- 20.03.2009 fra Transportbedriftenes Landsforening - Høring - Evaluering av TT-ordningen i Oslo - Forslag til gjennomføring av et prøveprosjekt med samordning av bestillingstransport av TT fritidreiser (09/00333-7).
- 27.04.2009 fra Byråd for velferd og sosiale tjenester Sylvi Listhaug - Notat /2009 - Svar på  spørsmål fra Roar Ellingsvåg (R) vedrørende TT-ordningen (09/00333-10).
- 28.04.2009 fra Byråd for velferd og sosiale tjenester Sylvi Listhaug - Notat/2009 - Oversendelse av resolusjon om bedring av TT-tjenester (09/00333-11).
- 05.05.2009 fra Norges Handikapforbund Oslo - Kommentarer til byrådssak 24/9 - Evaluering av TT-ordningen i Oslo (09/00333-14).
- 05.05.2009 fra Oslo Taxi - Kommentarer til byrådssak 24/9 - Evaluering av TT-ordningen i Oslo (09/00333-13).
- 06.05.2009 fra Go`e Bussa - Kommentarer til byrådssak 24/9 - Evaluering av TT-ordningen i Oslo (09/00333-12).
- 07.05.2009 fra Rådet for funksjonshemmede i Oslo - Kommentarer til byrådssak 24/9 - Evaluering av TT-ordningen i Oslo (09/00333-15).
- 08.05.2009 til Byråd for velferd og sosiale tjenester Sylvi Listhaug - Spørsmål om TTordningen fra samferdsels- og miljøkomiteens arbeidsgruppe (09/00333-16).
- 11.05.2009 fra Norges Blindeforbund - Notat vedrørende forsøksordningen med bestillingstransport knyttet til transporttjenesten i Oslo (09/00333-17).
- 14.05.2009 fra Byråd for velferd og sosiale tjenester Sylvi Listhaug - Notat /2009 - Svar på spørsmål fra Samferdsels- og miljøkomiteens arbeidsgruppe om TT-ordningen. (09/00333-318).
- 02.06.2009 fra Handikappede Barns Foreldreforening Oslo - TT-transport til og fra avlastning må innvilges automatisk (09/00333-20).
- 03.06.2009 fra Norges Blindeforbund - Vi vil ikke ut på prøve - Uttalelse om TT-ordningen i Oslo (09/00333-21).

MERKNADER:

Generelt

Komiteen vektlegger at formålet med TT-ordningen (transporttjenesten for funksjonshemmede) er at mennesker med nedsatt funksjonsevne skal gis muligheten til fullverdig deltakelse i samfunnet, samt å legge til rette for størst mulig grad av daglig frihet og selvstendighet for den enkelte.

Komiteen viser til at en rapport fra Rambøll Management konkluderer med at Oslo kommune har en god TT-ordning, og at brukerne i stor grad er tilfreds med tilbudet.

Komiteen er opptatt av at TT-ordningen alltid skal ha brukernes behov som hovedfokus. Hensikten med evalueringssaken og endringene som følger av denne saken må være å rette opp de deler av ordningen som ikke fungerer optimalt, og bidra til å gjøre et godt TT-tilbud enda bedre.

Komiteen viser til at Oslo kommune bruker mer midler på tilskudd til reiser for forflytningshemmede enn andre fylker, og at ingen andre fylkeskommuner er i nærheten av å gi et så godt tilbud på TT-kjøring som Oslo kommune.

Komiteens flertall, medlemmene fra A, SV, V og R, viser til den delen av evalueringsrapporten fra Rambøll som har tatt for seg organisering og omfang. Rapporten peker på store mangler ved dagens IT-systemløsninger, administrative rutiner og ikke minst samhandlingen mellom de tre aktørene: bydelene, Helse- og velferdsetaten (HEV) og Byrådsavdeling for velferd og sosiale tjenester (VST). Disse medlemmer forutsetter at byrådet følger opp de anbefalingene som er gitt for å forbedre organiseringen knyttet til tildelingen av TT-kort slik at det kommer brukerne til gode.

Flertallet vil peke på at spørsmålet om organisatorisk plassering i svært liten grad er berørt i byrådssaken, til tross for at samferdsels- og miljøkomiteen i budsjettmerknad for 2008 uttrykkelig ba byrådet fremlegge sak som vurderer den organisatoriske plasseringen av TTordningen.

Flertallet anser at byrådssaken i liten grad går i dybden på de problemstillinger som har vært tatt opp fra brukere, pårørende, leverandører av transporttjenestene og bystyrets medlemmer knyttet til TT.

Komiteens medlemmer fra A, SV og R vil påpeke at byrådssaken ikke belyser, drøfter og legger frem forslag til konklusjon for flere problemstillinger innenfor TT. Dette gjelder:

• Økt tildelingen av TT-fritidsreiser til de som er over 67 år.
• Sikre opprettholdelse av tilfredsstillende TT-tilbud til funksjonshemmede etter at de er passert 67 år.
• Hvorfor det ikke tildeles TT-fritidsreiser til de som er under 7 år.
• Hvorfor ordinære TT-brukere - ”rødt kort brukere” - ikke kan kjøre med eller delta på spesialbiltransporter.
• Hvorfor TT-brukere med offentlige verv må bruke av fritidskvoten for å skjøtte offentlig møtevirksomhet.
• Hvorfor det fra bydel til bydel er ulik praksis for tildeling av tilleggsreiser.
• Hvorfor det i forskrift om TT for Oslo sies at det er rullestolbrukere og blinde/svaksynte som er primærbrukere av TT. Dette er med på å usynliggjøre andre personer med behov for TT, for eksempel utviklingshemmede, mennesker med psykiske lidelser og allergikere.
• Om egenandelen bør settes tilsvarende forhåndskjøpt kollektivtransportbillett.
• Hvorfor saksbehandlingstiden ved anke ikke er tilfredsstillende.
• Hvorfor endringer av spesialtransporter ikke kan skje raskere – for eksempel innenfor to
timer samme dagen som reisen skal finne sted.

TT som kollektivtilbud – organisatorisk plassering

Komiteen viser til at kollektivselskapet Ruter etter 01.01.2008 har ansvaret for å planlegge og bestille de ordinære kollektivtransporttjenestene i Oslo og Akershus.

Komiteen vil videre peke på at i Akershus har Ruter AS konsesjon og ansvaret for å samordne skole- og spesialtransport med det ordinære kollektivtilbudet. Det er blant annet etablert et eget heleid datterselskap – Konsentra AS – som har fått ansvaret for organiseringen av
tilrettelagt transport. Formålet er bl.a. å koordinere, planlegge og formidle persontransport samt drifting av callsenter.

Komiteens flertall, medlemmene fra A, H, SV, V og R viser til at bystyret i Oslo gjennom opprettelsen av Ruter har fått et bestillerselskap hvor en av de viktigste oppgavene består i å arbeide for et helhetlig, rasjonelt og tilpasset kollektivtransportsystem i Oslo og Akershus. Dersom TT-ordningen skal betraktes som kollektivtransport, og ikke som en sosial ordning, bør det vurderes om ansvaret for inngåelse av rammeavtaler med transportører m.v. bør
overføres fra Helse- og velferdsetaten til Ruter AS.

Et annet flertall, medlemmene fra A, SV, V og R har registrert at flere brukerorganisasjoner på prinsipielt grunnlag mener at TT-ordningen skal defineres som et kollektivtransporttilbud og ikke som en sosial ordning. I tråd med brukerorganisasjonenes syn mener disse medlemmer at  ordningen også bør organiseres som en del av Oslos kollektivtransporttilbud.

Komiteens medlemmer fra A og R mener at TT-ordningen bør flyttes fra bydelene og Helse og velferdsetaten til en byomfattende enhet.

Godkjenning av TT-brukere

Komiteens flertall, medlemmene fra A, H, SV, V og R vil minne om at flere brukerorganisasjoner påpeker at det forekommer tildels urimelig forskjellsbehandling i og mellom bydeler, og at det er ulik praksis i bydelene med hensyn til innvilgelse av TT-kort m.v. Disse medlemmer ber om at forskriften utformes slik at den i størst mulig grad sikrer likebehandling over hele byen.

Flertallet er opptatt av å begrense byråkratiet knyttet til administreringen av TT-ordningen. Dette innebærer blant annet at mennesker med livsvarige funksjonshemminger skal slippe belastningen med å måtte søke om TT-kort på nytt, når det er åpenbart at det ikke vil inntre en vesentlig endring i livssituasjonen når det gjelder funksjonsevne. Byrådet bes sikre at dette hensynet blir ivaretatt i forbindelse med arbeidet med endringer i TT-forskriften.

Et annet flertall, medlemmene fra A, SV, V og R viser til at myndighetsutøvelsen i forhold til den enkelte bruker av TT-spesialtransport ligger i bydelene. Dette ansvaret omfatter bl.a. tildeling av retten til å bruke TT-spesialtransport. Disse medlemmer vil understreke at dersom det foreligger entydig dokumentasjon og/eller uttalelse fra behandlende lege om at medisinske forhold tilsier at en søker bør få TT-kort, så bør dette i all hovedsak være tilstrekkelig.

Et tredje flertall, medlemmene fra H, F, SV og V vil videre peke på at byrådet i notat datert den 27.04.2009 fremholder at overføringen av ansvaret for myndighetsutøvelse til bydelene har gitt kvalitetsgevinster knyttet til saksbehandlingen om tildeling av TT-kort. Byrådet fremholder at bydelene har etablert gode systemer i forhold til regnskap og økonomi, og at de har en ryddig og oversiktlig saksbehandling. Videre fremheves det at bydelene har god kjennskap til brukerne og at disse i stor grad er fornøyd med saksbehandlingen.

Økonomi

Komiteen ønsker ikke en TT-ordning hvor brukerne får tildelt et fast kronebeløp for kjøp av turer hos flere transportselskaper.

Komiteens medlemmer fra A, SV og R mener at egenandelen på en TT-tur skal være den samme som en forhåndskjøpt sporveisbillett.

Prøveprosjekt med samkjøring

Komiteens flertall, medlemmene fra A, H, SV, V og R merker seg at byrådssaken mangler anslag på økonomiske besparelser og miljømessige gevinster ved samordnet dør-til-dørtransport. Et vesentlig spørsmål er om eksisterende minibusspark i Oslo og Akershus vil ha kapasitet til å ta unna de bestillingene som forventes innenfor forsøksordningen i rushtidene. Dersom transportørene må gå til innkjøp av nye busser, kan det stilles spørsmål om økt samkjøring samlet sett gir en miljømessig gevinst. Det kan også stilles spørsmål om forsøksordningens lengde på 3 år er for kort for å få avskrevet innkjøpskostnadene hvis nye busser blir stående tomme store deler av dagen.

Flertallet viser til at hva brukerne vil oppleve i form av økt tidsbruk ved dør-til-dør-transport innenfor samkjøringsordningen ikke er belyst i byrådssaken. Dette er uheldig, da nettopp høy tidsbruk ved reiser ofte er det som setter begrensning for full samfunnsdeltakelse for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Et annet flertall, medlemmene fra A, SV, V og R vil peke på at flere brukerorganisasjoner mener at en samkjøringsordning, slik som foreslått fra byrådet, vil føre til økt tidsbruk for mange reisende. Organisasjonene mener dette er uheldig og bidrar til å sette begrensninger for full samfunnsdeltakelse for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Disse medlemmer vil derfor fastholde at samkjøringsordninger skal være et supplement til eksisterende ordning.

Et tredje flertall, medlemmene fra A, H, F og V har registrert at byrådet mener dagens TTordning er god, men at det er et stort potensial for å få flere turer innenfor samme økonomiske ramme. Byrådet anbefaler å gjennomføre et prøveprosjekt etter en ny modell som er basert på forhåndsbestilling og samkjøring i maxitaxi/minibusser knyttet til TT-fritidsreiser.

Dette flertallet vil understreke at byrådets forslag om et prøveprosjekt basert på forhåndsbestilling og samkjøring, må skje som et supplement til og ikke som erstatning for dagens TT-ordning. Eksisterende ordning med individuell TT-transport må opprettholdes for alle som ikke kan eller vil delta i en forsøksordning.

Et fjerde flertall, medlemmene fra H, F og V er positive til å igangsette prøveprosjekt med samordnet dør-til-dør-transport innenfor noen bydeler og disse medlemmer merker seg med særlig tilfredshet at byrådets formål med prøveprosjektet ikke er å redusere totalrammen som avsettes til TT, men å gi tilbud om flere TT-turer innenfor dagens økonomiske ramme.

Komiteens medlemmer fra A, SV og R mener det vil være fornuftig å vurdere hvorvidt både felleskjøring og servicelinjer kan bidra til å gi et bedre tilbud til mange av dagens TT-brukere og ber derfor om at dette vurderes i sammenheng med den organisatoriske plasseringen.

Disse medlemmer mener det er naturlig å se helhetlig på transporttilbudet og ber om at byrådet foretar en vurdering av ulike samordningsløsninger med kollektivtilbudet, og om det kan opprettes tilbud knyttet til tilrettelagt transport som andre grupper også kan ha glede av. Byrådet bes også se på muligheten for å samordne og eventuelt styrke transporttilbudet ved byens ulike eldresentra.

Disse medlemmer har merket seg at byrådets eneste konkrete forslag i tilknytning til evalueringen av TT-ordningen er et prøveprosjekt knyttet til samordning og bestillingstransport av fritidsreiser knyttet til TT-transport i to bydeler. Disse medlemmer mener forslaget fremstår som svært byråkratisk og formalistisk. Brukerorganisasjonene har tilsynelatende ikke vært med i planleggingen av det foreslåtte prosjektet, og disse medlemmer finner det vanskelig å identifisere både målgruppe og tydelig prosjektbeskrivelse i byrådets fremstilling. 

Disse medlemmer mener det fremgår klart av brukernes tilbakemeldinger at det allerede er for mange transportører innenfor det samme geografiske området. Disse medlemmer viser til Rambøll-rapportens anbefalinger når det gjelder bedre samhandling mellom bydel, HEV og VST og et helt nytt IT- system som kan effektivisere og forbedre dagens TT-ordning. Så lenge det grunnleggende systemet ikke fungerer optimalt, er disse medlemmer sterkt skeptiske til et prøveprosjekt innefor et system som fremstår som utilfredsstillende.

Disse medlemmer er skeptisk til å omdisponere midler innenfor nåværende økonomiske ramme for TT-ordningen, til et nytt prosjekt som er så dårlig forankret blant brukerne og brukerorganisasjonene. Disse medlemmer vil derfor gå imot byrådets foreslåtte forsøksprosjekt, men forutsetter at byrådet vil finne anvendelse for de statlige forsøksmidlene gjennom prosjekter basert på brukermedvirking og samarbeid med brukerorganisasjoner og
bydelene også i planleggingsfasen.

Komiteens medlemmer fra A og SV mener også at dagens regelverk må endres slik at flere TTbrukere må kunne reise sammen i én drosje fra ett sted til et annet ved bruk av ett TT-kort.

Komiteens medlemmer fra F og viser til at samkjøringsordningen med forhåndsbestilling brukes i dag når det gjelder arbeids- skole-, utdannings, og spesialbiltransportreiser. Derfor antas det at fritidsreiser også for en stor del kan gjennomføres gjennom forhåndsbestilling og samkjøring. Videre viser disse medlemmer til tilgjengelig data som viser at eldre har et annet reisemønster enn de som er i arbeid/ungdom og at det er i større grad behov for et tilbud midt på dagen, for å kunne gjøre hverdagslige oppgaver som innkjøp av mat, legebesøk osv. Det antas at når en ikke er i arbeid har en bedre tid og en litt lengre reisetid dermed ikke alltid er like problematisk.

Brukere under 7 og over 67 år

Komiteens flertall, medlemmene fra A, SV, V og R, mener byrådet bør vurdere tildeling av flere TT-fritidsreiser til barn under 7 år med nedsatt funksjonsevne, og videre også vurdere å øke tildelingen av TT-fritidsreiser til mennesker over 67 år med nedsatt funksjonsevne. Flertallet er opptatt av at barn og unge med nedsatt funksjonsevne skal kunne delta på aktiviteter på lik linje med andre barn og unge.

Reiser for barn til avlastning

Komiteens medlemmer fra A, SV og R viser til at mange familier med sterkt funksjonshemmede, hjemmeboende barn har store daglige utfordringer knyttet til transport.

Disse medlemmer viser til at disse barna har lovlig rett til transport til og fra avlastning, og at denne transporten ikke skal anses som fritidsreiser. Disse medlemmer vil derfor be byrådet gjennomgå praksis ved alle bestillerkontorene, slik at transport til og fra avlastning blir dekket på samme vilkår som skole og arbeidsreiser.

Transportører

Komiteen er grunnleggende opptatt av å sikre at TT-ordningen er et transporttilbud med høy kvalitet. Det er derfor avgjørende at det stilles tydelige og målbare kvalitetskrav til de transportørene som etter anbud utfører kjøreoppdragene.

Komiteens medlemmer fra A, SV og R har merket seg at det i dag er etablert flere transporttjenester for funksjonshemmede, med ulike administratorer og transportører, innenfor samme geografiske område (fritidsreiser, spesialtransport, behandlingsreiser, skoletransport, dagsentertransport og ortopedi). Dette medfører at forskjellige bestillere og transportører administrerer og driver en form for parallell transport. Med dette som utgangspunkt savnes et scenario i byrådssaken hvor samme transportør tildeles flere ulike kjøringer for de brukerne som bor innenfor ett geografisk område.

Tilleggsreiser

Komiteens medlem fra R viser til at de fleste TT-brukerne ikke bruker opp tildelte turer. Det er ulike grunner til det, både at de sparer turene i redsel for å være tomme hvis de trenger turer på slutten av året, men også fordi mange ikke har behov for dem. Samtidig er det TT-brukere som gjerne skulle hatt flere TT-turer, og som må gjennom en langvarig søke- og eventuelt kageprosess for å få dette. Dette medlem mener derfor at en bedre løsning ville være å lage n ubyråkratisk ordning der godkjente TT-brukere kan få så mange turer som de ønsker.

Universell utforming

Komiteen viser til at bystyret har vedtatt strategisk plan for universell utforming, der målsettingen er at Oslo kommune i alt sitt virke skal fremme likeverdig tilgjengelighet for alle. Manglende tilgjengelighet er diskriminerende, og hensikten med universell utforming er å sikre løsninger som ivaretar alle, med eller uten nedsatt funksjonsevne. Komiteen vil understreke at inkludering av mennesker med nedsatt funksjonsevne er avgjørende på alle ssamfunnsarenaer og av stor betydning for den enkelte, men også avgjørende viktig for samfunnet. Funksjonshemmede skal ikke bare kunne utløse sine rettigheter, men også være i stand til å utøve sin plikt som likeverdige og likestilte samfunnsborgere.

Komiteen vil understreke viktigheten av kommunens tilgjengelighetsarbeid. Alle kommunens virksomheter skal ha en egen strategi for universell utforming. Kravene til universell utforming skal være førende for planleggings- og gjennomføringsarbeid i forbindelse med nybygging og rehabiliteringsprosjekter.

Komiteen vil peke på at universell utforming også skal være førende og legges til grunn for prosjekter innen samferdselssektoren. Målsettingen må være at kollektive transportmidler og holdeplasser/stasjonsområder skal være universelt utformet og ha høy kvalitet slik at det ordinære kollektivtransporttilbudet skal kunne benyttes av så mange som overhodet mulig.

FORSLAG:

Forslagene ble fremmet av Rune Gerhardsen på vegne av A, Heidi Rømming på vegne av SV, Audun Rødningsby på vegne av V og Hans Petter de Fine på vegne av R.

Organisatorisk plassering:

SV foreslo:

Byrådet bes snarlig fremme sak om den organisatoriske plasseringen av TT-ordningen, herunder en særskilt vurdering av overføring av ansvar til Ruter AS.

R foreslo:

TT-ordningen flyttes fra bydelene og Helse- og velferdsetaten til en byomfattende enhet.

V foreslo:

Byrådet bes fremme sak der overføring av sentrale støttefunksjoner knyttet til TT-ordningen, herunder inngåelse av rammeavtaler med transportører m.v., fra Helse- og velferdsetaten til Ruter AS blir vurdert.

Prøveprosjektet:

SV foreslo:

Byrådet bes fremme forslag til hvordan et samordnet tilpasset transporttilbud konkret gjennomføres. Samkjøringsordninger må være et supplement til dagens TT-ordning, og ha som mål at den enkelte TT-bruker i større grad får dekket sitt transportbehov. Planleggingen av et slikt prosjekt må skje i nær dialog med brukerorganisasjoner, bydeler og transportører.
Byrådet bes gå i dialog med Helse SørØst og NAV ang. samordning av tilrettelagt transport.

Andre forslag:

V foreslo:

Byrådet bes vurdere ulike muligheter og modeller for å øke tildelingen av TT-fritidsreiser til henholdsvis barn under 7 år med nedsatt funksjonsevne og mennesker over 67 år med nedsatt funksjonsevne.

R foreslo:

1. Brukere over 67 år skal ha rett på like mange turer som brukere under 67 år.
2. Egenandelen for en TT-tur settes tilsvarende forhåndskjøpt kollektivtransportbillett.
3. Byrådet bes finne en praktisk løsning som gjør at ordningen omfatter muligheten til å reise
ut over Oslo kommunes grenser, og tilbake, i hvert fall til nærliggende kommuner.

Votering:

Organisatorisk plassering:

SVs forslag fikk 5 stemmer (A, SV og R)
Rs forslag fikk 5 stemmer (A, SV og R)
Vs forslag ble enstemmig tiltrådt.

Prøveprosjektet:

SVs forslag fikk 5 stemmer (A, SV og R).

Andre forslag:

Vs forslag ble tiltrådt mot 5 stemmer (H og F)
Rs forslag 1 fikk 1 stemme (R)
Rs forslag 2 og 3 fikk 5 stemmer (A, SV og R).

Byrådets forslag:

Byrådets forslag 1 og 2 ble enstemmig tiltrådt
Byrådets forslag 3 ble tiltrådt mot 5 stemmer (A, SV og R).

Etter dette er samferdsels- og miljøkomiteens innstilling:

1.
Evalueringen av TT-ordningen tas til orientering.

2.
Det gjennomføres åpen anbudskonkurranse om ordinær TT-transport.

3.
Byrådet gjennomfører i samarbeid med Ruter AS, aktuelle bydeler og brukerorganisasjoner
prøveprosjekter med samordning og bestillingstransport av fritidsreiser knyttet til TTtransport.
Prosjektet skal pågå i tre år hvorav 2009 skal brukes til å forberede prøveprosjektet.

4.
Byrådet bes fremme sak der overføring av sentrale støttefunksjoner knyttet til TT-ordningen,
herunder inngåelse av rammeavtaler med transportører m.v., fra Helse- og velferdsetaten til
Ruter AS blir vurdert.

5.
Byrådet bes vurdere ulike muligheter og modeller for å øke tildelingen av TT-fritidsreiser til
henholdsvis barn under 7 år med nedsatt funksjonsevne og mennesker over 67 år med nedsatt
funksjonsevne.

Bystyret sluttebehandler saken onsdag 10. juni 2008

Kommentarer   

#1 Thomas F. H. Torjusen 08-06-2009 17:14
Det er verken vi - stemmekveget - eller mediene som sørger for politikerforakt , men tvert om politikerne selv. Det er håndteringen av TT-saken et bevis for. Helt siden undertegnede involverte seg i saken sommeren 2003, har funksjonshemmed es rett til lik kollektivtransp ort som funksjonsfriske vært under konstant press. Det virker nesten som en besettelse for byrådets politikere å rasere ordningen som, dersom de lykkes med å stoppe den, vil medføre en dramatisk økning i helsebudsjetten e på litt lengre sikt, det vil nemlig sosial isolasjon uvegerlig føre til dersom funksjonshemmed e blir fratatt retten til å fungere i hverdagslivet.
Den stadige usikkerheten rundt dette spørsmålet har ridd funksjonshemmed e i år etter år, enten det har vært snakk om begrensninger i antall turer, eller om ordningen i det hele tatt skal fortsette, eller i form av usikkerhet rundt hvem som taper eller vinner anbudskonkurran ser om å utføre tjenestene. Situasjonen er uverdig og tjener bare ett formål; å ydmyke en gruppe medborgere som har et langt dårligere utgangspunkt for å være aktiv samfunnsborger enn de fleste politikere.
Bli kvitt forakten, skjær gjennom og skap (i det minste) forutsigbare rammer for funksjonshemmed e. Oppfordringen går til byrådspolitiker e i såvel posisjon som oposisjon! Ingen av dem har talt overbevisende i favør av funksjonshemmed es rettigheter i denne saken siden undertegnede ble redaktør av Oslo Lydavis for Norges Blindeforbund sommeren 2003. "Hva fanden nøler I efter!"
#2 Ole Johan Beck 08-06-2009 17:21
Som pårørende til ei jente med multifunksjonsh emning gjennom 17 år, kan jeg ikke få understrekt sterkt nok hvor viktig det er at transporten-tje nesten for funksjonshemmed e er pålitelig, stabil og sikker.
Det er av avgjørende betydning at det i størst mulig grad er faste sjåfører som kjører de daglige kjøringene som tilsvarer kjøring til og fra bolig til skole/SFO eller arbeidsplass/da gtilbud. Og det er av avgjørende betydning at kjøringen er organisert slik at man kan regne med det bestemte klokkeslettet som er avtalt for kjøring og henting og levering.

Dette er en tjeneste som er til for mennesker som er 100% avhengige av denne hjelpen, og det er like selvsagt for dem som for alle oss andre, at transporten fungerer slik at man er på plass til avtalt tid.

Det skulle ikke engang være nødvendig å vise til den nye Diskriminerings og tilgjengelighetsloven,
jfr: lovdata.no/.../... og* tilgjengelighetslov*

Jeg ønsker at politikerne på rådhuset har alle disse momentene i bakhodet når organiseringen av TT-transporten for funksjonshemmed e evalueres og vurderes.

Med vennlig hilsen Ole Johan Beck
#3 Ole Johan Beck 08-06-2009 17:45
Jeg føyer til det jeg glemte i innlegget over:

Med hensyn til fritidsreiser er det like viktig som ved de reisene jeg nevner ovenfor, at tilbudet er pålitelig. Det skal ikke være slik at man må påregne inntil en halvtimes ventedtid i uvisshet uavhenig av vær-og føreforhold, fordi det "bare" er en fritidsreise. Som skissert i et av forslagene, blir transport mellom hjem og avlsastningsbol ig regnet som fritidsreise, og likeledes ofte transport til og fra lege eller annet offentlig kontor.

Og om det så er en hyggelig tur for å gå med venner på kino, så er det likefullt påkrevd med nøyaktighet i tid for resien til og fra.

Mvh Ole Johan Beck
#4 Tove Bolstad 08-06-2009 21:32
Jeg undrer meg på: " Hva blir det neste"
Nei til samkjøring for TT brukerene er min bastante mening.
Nå er nok nok for oss funksjonshemmed e, finn andre måter å spare på. Ikke all innsparing skal vel ramme de som er svakest i samfunnet! Jeg sier som Røkke: " Nå er je forbanna"
#5 åshild fitje 11-06-2009 15:40
Syke folk kan ikke utsettes for unødig venting eller for lang kjøring. Det må som et minimum gjøres en individuell vurdering av hva den enkelte bruker kan klare. Men i prinsipp bør det være likt for alle og transporten være fleksibel og tilgjengelig som for folk som bruker ordinære transportmidler.

Åshild Fitje

You have no rights to post comments