Funksjonshemmede

Ansvarsreformen for psykisk utviklingshemmede: Byrådet vil ikke vite

Meldingene fra pårørende, brukere og ansatte innenfor tilbudet til de psykisk utviklingshemmede i Oslo har vært tydelige: I mange år var ansvarsreformen en vellykket boligreform, men utviklingshemmedes rett til egen bolig er nå svekket. Både når det gjelder bolig, skole og sysselsetting kommer det bekymringsmeldinger. Derfor har jeg fremmet forslag i bystyret om en evaluering. Nå foreligger Byrådets uttallelse: de ser intet behov for å skaffe seg mer kunnskap. De vil ikke vite. Svaret gjengis under.

Bystyrets helse- og sosialkomite skal nå sluttbehandle saken og fremme sin innstilling til bystyret. Dersom pårørende, brukere og ansatte ønsker en evaluering bør de derfor sende mail til eller ta kontakt med medlemmene av komiteen. For kontaktinformasjon; se under.

Les forslaget
Kontaktinformasjon til medlemmene av bystyrets helse- og sosialkomite


Til: Helse- og sosialkomiteen
Fra: Byråden for velferd og sosiale tjenester
24. august 2009

KOMMENTAR TIL IVAR JOHANSENS (SV) PRIVATE FORSLAG OM EVALUERING AV ANSVARSREFORMEN FOR PSYKISK UTVIKLINGSHEMMEDE I OSLO

Bystyret vedtok i sitt møte 13.05.2009, sak 138 å oversende til helse- og sosialkomiteen følgende private forslag fremmet av Ivar Johansen (SV).

”Det foretas en evaluering av ansvarsreformen for psykisk utviklingshemmede i Oslo, og de utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet. Særlig skal det legges vekt på botilbudene, herunder om den faglige kompetansen hos de ansatte er tilstrekkelig. Evalueringen skal skje i tett samarbeid med de utviklingshemmede selv, de pårørende og deres interesseorganisasjoner.”

Helse- og sosialkomiteens arbeidsutvalg oversendte 25.05.2009 forslaget til byråden for velferd og sosiale tjenester der de ber om byrådens kommentarer til det private forslaget.

Svar:

Ansvarsreformen for mennesker med psykisk utviklingshemming trådte i kraft 01.01.1991, og innebar at bydelene overtok ansvaret for tiltak og tjenester til personer med utviklingshemming. Hovedformålet med reformen var å gi tilbud om tiltak og tjenester på samme måte som for alle
andre brukere av pleie-og omsorgstjenester.

Bystyret vedtok i 1995 at det skulle gjennomføres en evaluering av ansvarsreformen og i møte 23.09.1998 sak 694, behandlet bystyret saken om evaluering av ansvarsreformen.

Staten evaluerte reformen i rapporten "Vi vil, vi vil, men får vi det til” Levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet for personer med utviklingshemning" (Sosial- og helsedirektoratet 2007). Rapporten søker å gi et bilde over dagens situasjon på viktige områder for ansvarsreformen, og
vurderingene er basert på tall og informasjon fra alle kommunene, offentlige utredninger, meldinger fra Helsetilsynet mm.. Rapporten vil gi kommunene bedre grunnlag for prioriteringer og utvikling av tiltak og tjenester for personer med utviklingshemming, og i denne sammenheng også gode innspill til diskusjoner og prioriteringer.

Norsk institutt for by- og regionforskning og SINTEF byggforsk gjennomførte i 2007 prosjektet "Utviklingshemmedes bo- og tjenestesituasjon 10 år etter HVPU-reformen”. Formålet med denne rapporten var å legge frem empirisk dokumentasjon knyttet til boforhold og tjenestetilbud. I tillegg har man undersøkt og drøftet i hvilken grad kommunene har utviklet boformer og tjenester i tråd med ansvarsreformens prinsipper og mål om normalisering og integrering.

Fylkesmannen og Helsetilsynet foretar med jevne mellomrom tilsyn med tilbud og tjenester til utviklingshemmede. Disse tilsyn legger vekt på å etterse at rettighetene brukerne har oppfylles og etterleves av bydelene, og at deres rettssikkerhet ivaretas. Tilsynsrapportene benyttes også som et
nyttig verktøy for å forbedre av tjenestene.

Jeg er opptatt av at det må arbeides kontinuerlig med forbedringer og vurderinger av tjenestetilbudene, og mener at de dokumentene som er nevnt over gir tilstrekkelig grunnlag for dette arbeidet, også i Oslo. Jeg vurderer ut fra dette at det ikke er nødvendig å foreta en ny særskilt
evaluering av ansvarsreformen i Oslo.

Med vennlig hilsen

Sylvi Listhaug
byråd

Kommentarer   

#1 Jens Petter Gitlesen 31-08-2009 10:28
I behandlingen av ansvarsreformen la et enstemmig Storting til grunn at det ikke skulle etableres en kommunal særomsorg. Jeg ser ikke annet enn at Oslo nettopp har etablert en slik kommunal særomsorg. Personer med utviklingshemni ng er isolert fra resten av samfunnet.

Byråd Sylvi Listhaug kan umulig ha lest rapportene fra Sosial- og helsedirektorat et eller SINTEF byggforsk. Problemene som omtales her, er slike som Oslo er hovedeksponent for.

I Oslo er personer med utviklingshemni ng isolert fra resten av samfunnet fra de begynner på skolen, til de dør.
#2 Unni Hegle 31-08-2009 11:03
Det er jo ikke bare i Oslo en kunne trenge en evaluering, men Oslo skulle jo være utstillingsvind uet for høyresiden. At byrådet ikke vil vite forundrer meg ikke!
#3 Ida Sohlberg 31-08-2009 15:07
Ansvarsreform og ansvarsreform fru blom.
Det skal legges vekt på botilbud, tjenestetilbud og rettsikkerhet.
Dere burde dra ut i bolig på Bygdøy i regi av Bydel Frogner.
Der esisterer det ikke innhold, omsorg eller rettsikkerhet.
Kan jeg bli fortalt hvor rettsikkerheten er for denne gruppe mennesker i vårt samfunn - bortsett fra oss pårørende.
Hvis byrådet hadde gjort seg den umake å jobbe i denne boligen en uke - ville dere kanskje villet vite.
Dette er en skam i helse Norge.
#4 Lisbeth Furu 31-08-2009 15:48
Helt siden HVPU reformen kom har det vel vært diskutert fordeler og ulemper med den. Problemet har vært å skaffe boliger som er tilpasset hvert enkelt menneske med behov.
Håper ikke at Oslo kommune skal komme i samme situasjoner som mange andre kommuner hvor man i enkelte tilfeller plasserer mennesker på sykehjem når man ikke kan skaffe en tilrettelagt bolig.
#5 Ole Johan Beck 31-08-2009 17:36
Oslo er vel der allerede, i det minste som midlertidig tiltak. Jeg synes det er å gjøre som strutsen, og stikke hodet i jorda og tro det ikke er noe i veien, når de ikke vil ta en gjennomgang av hvordan situasjonen er i dag. De tør nok ikke se alvoret nå rett før et valg...
#6 Åsne Norendal 31-08-2009 21:38
Det trengs også mer fagfolk og flere stillinger!
#7 Alf Sigurd Anvedsen 31-08-2009 21:39
Forslaget fra Ivar Johansen om evaluering støttes fullt ut. Behovet er innlysende for den som vil se. Mye tyder på at byrådet ikke vil se, og heller ikke vite. Oslo er ikke noe utstillingsvind u. Faren er at politikere og administrasjon kommer til Oslo og lærer unoter. Man bør velge sine forbilder med omhu, og ikke dem som farer med strutsepolitikk .
#8 Hans Blundell 31-08-2009 23:56
Oppfordringen til Ivar er videresendt til flere av interesseforeni ngene i Oslo, så som Ups & Downs og NFU. Vi får håpe at deres medlemmer vet å si i fra hvordan situasjonen for utviklingshemme de og deres pårørende oppleves i Oslo og hvordan de ønsker situasjonen skal være. I det minste burde alle støtte opp om behovet for en evaluering av hva målsettingen med ansvarsreformen var og hvordan Oslo kommune har lykkes med å innfri denne målsettingen. Personlig tror jeg BYSTYRET vil bli rimelig avkledd av en slik evaluering. Hva tror dere?
#9 Cato Brunvand Ellingsen 04-09-2009 22:47
Det er et svært interessant svar fra Listhaug, og det kan jo være hun har et lite poeng. Dokumentene hun viser til bekrefter jo med all tydelighet at situasjonen for personer med utviklingshemni ng er svært bekymringsfull. Blant annet fant helsetilsynet lovbrudd i alle bydelene som det ble ført tilsyn med i 2007 ang tvang og makt. Jeg er helt enig i Ivar Johansens ønske om en helhetlig evaluering, men det trengs også konkrete tiltak. Nå! Det Listhaug sier er: "Vi trenger ikke evaluering for vi vet at situasjonen er svært dårlig og at vi bryter loven hele tiden.So what!" Her må Listhaug i det minste avkreves svar på hva hun faktisk har tenkt å gjøre med situasjonen.

You have no rights to post comments