Funksjonshemmede

Hva er det som skjer? Politikk og funksjonshemmede i Oslo

Hva er det som skjer? Politikk og funksjonshemmede i Oslo"Norge skal ha en inkluderende skole, men det som skjer i Osloskolen er alvorlig. Oslo har den høyeste andel i % av elever i spesialskoler. Foreldre som kommer med sitt funksjonshemmede barn til den lokale skolen blir ofte møtt av en skoleledelse som stiller følgende spørsmål. ”Hadde ikke spesialskole vært det beste?” Dette til tross for at vi har en lov om en inkluderende og ikke diskriminerende skole", skriver Bjørn Hansen fra Handikapforbundet i Oslo ii en gjennomgang av det som skjer i Oslo-politikken hva gjelder funksjonshemmede-spørsmål.


Hva er det som skjer? Politikk og funksjonshemmede i Oslo

Av Bjørn Hansen, Norges Handikapforbund i Oslo


Det har vært valg og vi er midtveis i kommunevalgperioden. Hvordan er situasjonen og hva har forgår i forhold til kommunale tiltak og funksjonshemmede. Først skal vi ta for oss det mest positive. Merete Agerbakk Jensen la frem og fikk vedtatt en strategisk plan for universell utforming i Oslo kommune. Det har ikke bare blitt med vedtaket. Det er nå og satt ned en gruppe på tvers av fagetatene i kommunen som skal sikre at kunnskap og kompetanse på universell utforming bli blir utviklet og forstått hos de ansatte i Oslo kommune.  Dette viser at vedtak følges opp.

Går vi til Handlingsplanen for funksjonshemmede som skulle revideres kan vi dessverre ikke si det samme. Hele planens kunnskapsmessige premiss var svakt fundert. Den tok ikke utgangspunkt i livssituasjon eller levekår for funksjonshemmede i Oslo. I levekårsundersøkelsen for Oslo som kom for 2 år siden er det heller ikke mulig å lese noe om dette. På den måten er utgangspunktet for undersøkelsen feil og byrådet legger frem en handlingsplan for funksjonshemmede som ikke omhandler viktige livsområder for funksjonshemmede. Eksempelet er bolig, arbeid, kultur, deltagelse i kultur og organisasjonsliv, utesteniging fra det sivile samfunn osv. På denne måten unngikk byrådet å få på bordet et instrument som kunne brukes til å handle aktivt i forhold til funksjonshemmede borgere i Oslo.

I 2008 vedtok bystyret at Holmekolbanen skulle være fult tilgjengelig og universelt utformet. Nå viser det seg at bare en stasjon blir tilgjengelig og i overensstemmelse med bystyrets vedtak nemlig Holmekollen stasjon. Da konstaterer vi at utestengin av forflyttningshemmede fortsetter, men samtidig kan vi konstatere at demokratiet ikke er viktig når enstemmige vedtak i bystyret ikke blir fulgt opp.

Man renoverte Tøyenbadet, men la man opp til skikkelig tilretteleggingen for funksjonshemmede brukere. Nei! Dette er ren og aktiv diskriminering. Man kan ikke skylde på ubetenksomhet. Det er dårlig planlegging, dårlig prosjektering, dårlig kvalitetssikring, og som det nå viser seg dårlig håndverk. 
Vi kan gå videre med ulike infrastruktur installasjoner og hva som gikk galt der, men det vil føre for langt. Det må vi se på er en del underliggende strømninger som ikke kommer så tydelig frem i dagen, men som på sikt vil ha alvorlige konsekvenser.

Norge skal ha en inkluderende skole, men det som skjer i Osloskolen er alvårlig. Oslo har den høyeste andel i % av elever i spesialskoler. Foreldre som kommer med sitt funksjonshemmede barn til den lokale skolen blir ofte møtt av en skoleledelse som stiller følgende spørsmål. ”Hadde ikke spesialskole vært det beste?” Dette til tross for at vi har en lov om en inkluderende og ikke diskriminerende skole. Videre vet vi at kvaliteten på de assistentene som tas inn ikke er tilfredsstillende. De mangler utdanning, de får dårlig eller ingen opplæring, veiledning er det så som så med og målet med deres arbeid er ofte uklart i forhold til den funksjonshemmede elvens behov og de mål som skolen setter. Vi vet at det skjer eksklusjon fra deltagelse på ekskursjoner, utflukter, leirskoler og det er manglende tilrettelegging av uteområder i skolen.

Norges Handikapforbund Oslo gjennom flere år påpekt av for at vi skal få en fullverdig skole for alle, er det nødvendig at det tilføres ytterligere 120 millioner i året. Dette skal styrke veiledningstjenesten i PP- tjenesten, opplæring av skoleledelse og lærerstab i arbeidet med funksjonshemmede og til opplæring av assistenter og aktivt integreringsarbeid i skolen. For den funksjonshemmede elven som har utenlandsk bakgrunn er situasjonen ennå verre.

Skolen er det viktigste instrumentet vi har for å ivareta demokratiet. Professor Frank Aarebrot sier at noe av det underligste som er med skolen i dag er at når man for eksempel kjemper for å bevare skolen sin eller stå mot nedskjæringer, så sendes foreldre og elver i front, mens lærerne gjemmer seg bak gardinene i lojalitet mot sin arbeidsgiver, kommunen ved skolesjefen. Hva er dette? Hvordan skal elevene og foreldrene forstå dette i et demokrati? Det er det samme i Osloskolen. Frykten for og den misforståtte respekten for områdesjef (budsjettkontrollør) og skolesjefens kontor blant lærere og skoleledelse gjør at vi ikke kan få til den nødvendige endring til det bedre for skolen for de elevene som trenger det. Sakene kommer alltid til overflaten som enkeltsaker og ikke som det gjennomgripende problem det er og blir derfor ikke synlig og kommer opp til debatt i samfunnet. 

Sykehjem har vært fremme i valgkampen, men et problem har ikke vært diskutert. Også funksjonshemmede skal på sykehjem. Disse kommer ikke bare med aldersdomsvekkelse, men med en kroniker diagnose som krever spesiell oppmerksomhet og kompetanse på sykehjemmet for at de skal kunne få en fullverdig livssituasjon på sykehjemmet. Det samme kan vi si om hjemmetjenestene. Det krever en helt annen innsikt arbeidet hos en eldre person med CP eller polio som trenger tjenester fra bydelen. Dette er det ikke tatt høyde for. Vi ser det blant annet på nedskjæringen av ergoterapeuter som er helt nødvendig kompetanse om man skal kunne får en kvalitetsmessig god eldreomsorg. Som skolen er dette en annen underliggende strøm.

Endringer som gjennomføres fører til tilbudet til disse gruppene forverres uten at noen er klar over det eller det kommer førstesideoppslag før en sønn eller helst, en datter slår alarm. Samtidig underinvesterer man i hjelpeutstyr for de ansatte i sykehjemmene derved øker belastningen på de ansatte, alt blir mer tidkrevende for pasienter og ansatte og til slutt har man spart seg til en kvalitet på pleie og omsorg som er direkte nedverdigende.

Sykefraværet med påfølgende uførepensjon er resultatet for den enkelte ansatte. Uverdighet, forringelse av dagliglivet og innskrenkinger i deltagelse resultatet for pasientene.

Jeg tror at skal vi få tak i det som foregår av underliggende strømninger som kommer til å ramme oss sterkt som borgere, er det nødvendig at vi går dypere inn i materien og bruker kreftene våre på få opp disse underliggende strømninger slik at vi kan forholdene opp i det offentlige rom til debatt.