Funksjonshemmede

Rett til spesialundervisning, også i privatskoler

Rett til spesialundervisning, også i privatskolerEn mail fra en fortvilet mor: "Grunnet min sønns sammensatte funksjonsnedsettelser og hans sterke sider tross alt, valgte jeg xx skole for ham. (Prinsippielt støtter jeg den offentlige enhetsskolen, men situasjonen var spesiell her, og disse skolene får nå en gang offentlig støtte)
 
Gutten går nå i 3. klasse, og har fått gode venner ved skolen. Men læresituasjonen blir dårligere og dårligere, og jeg opplever at skolens ledelse opptrer uærlig. Fylkesmannen sier at barna ikke har de samme rettigheter i privatskolene og råder meg til å bytte skole. Dette er drastisk for en liten gutt som han. Skolens ledelse avviser nå møter med faginstanser om gutten, og jeg føler jeg må gjøre noe. Det er i tillegg sløsing med offentlige ressurser at dyktige fagfolk ved Ullevål og ulike stadped-sentra bruker tid på grundige utredninger, som ikke blir fulgt opp i skolen som er den viktigste lærearenaen.
 
Er det hensikten at privatskolene ikke skal være et tilbud for barn med lærevansker / funksjonsnedsettelser?"

Jeg tok saken opp med den politiske ledelse i Kunnskapsdepartementet, og deres svar følger under.


Fra Kunnskapsdepartementet 30. okt. 2009:

Det har tatt litt tid, men her kommer svar på spørsmålet ditt om hva elever i private skoler har rett til når det gjelder spesialundervisning:
Elever i privatskoler har et godt rettighetsvern. På samme måte som i den offentlige skolen har elever som ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet rett til spesialundervisning. Dette følger av privatskoleloven § 3-6.  

Eleven eller foreldrene til eleven kan tilsvarende kreve at skolen foretar nødvendig undersøkelser for å finne ut om eleven trenger spesialundervisning. Dersom det så søkes om spesialundervisning for en elev i en privat grunnskole, skal hjemkommunen til eleven sørge for at det blir utarbeidet en sakkyndig vurdering før den fatter vedtak om spesialundervisning.

Opplæringsloven kapittel 9a om elevene sitt skolemiljø gjelder også for elever i privatskoler, jf. privatskoleloven § 2-4. Det innebærer blant annet at funksjonshemmede elever har rett til en tilpasset arbeidsplass, og rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse trivsel og læring.

I privatskoleloven §3-6 heter det at ”Heimkommunen eller heimfylket til eleven sørgjer for at det blir utarbeidd sakkunnig vurdering, gjer vedtak om spesialundervisning og dekkjer utgiftene til slik opplæring.” Dette innebærer altså at det er kommunen som utreder behovet og bestemmer hvilket tilbud som skal gis, samt at det er kommunen som betaler regningen.

Det er nok behov for å se nærmere på hvordan dette følges opp i praksis. Som du kanskje vet, har vi nylig fått en NOU om oppfølgingen av elever med særlige behov – Midtlyngutvalget. Denne problemstillingen er ikke tatt opp av utvalget, men vi kommer til å følge opp dette når vi går i gang med den politiske oppfølgingen av utredningen. Ved et trangt kommunebudsjett er det kanskje enklere å være restriktiv med midler til spesialundervisning til en privatskole, enn til spesialundervisning ved en offentlig skole, men det er viktig å holde fast ved at innsats i.f.m. spesialundervisning ikke kan utmåles på bakgrunn av budsjetter, men er rettighetstyrt.

Det er viktig at barn med lærevansker/funksjonshemning skal ha et likeverdig og tilpasset opplæringstilbud i norsk skole. Dette gjelder naturligvis også de barna som går i private skoler.

Hilsen

Lisbet Rugtvedt
statssekretær

Kommentarer   

#1 Gry Karlsen 02-11-2009 08:54
Uff, dette er ikke lett, og heller ikke når det gjelder en kommunal skole. Det er en ting hva de sier, men noe helt annet hva de følger opp, av det som blir sagt! Man kan ikke være en flue på veggen heller, for å følge med............ ..
#2 Anne Kathrine Eckbo 02-11-2009 09:25
Det er samme rettigheter i private som offentlige skoler! Og som regel vil jo de private skolene gjøre det meste for å beholde sine elever, så de stiller opp for sine elever mer enn de er lovpålagt. Men det finnes sikkert unntak her som ellers, men nettopp derfor litt kjedelig at dette innlegget synes å dra alle private skoler over en kam... Er agendaen her å få hjelp til gutten...eller å avvikle private skoler???
#3 Lisbeth Furu 02-11-2009 10:10
Man vet at skolene for en pot med timer til spesialundrervi sning. Så er det opp til hver enkelt skole å gjøre hva de vil med pengene. Ofte sier privatskolene nei til å ta inn elver med ned nedsatt funksjonshemnin ger fordi at de mener at de får for liten støtte til å drive optimal undervisnin Man bør heller fokusere på de tiltak som må til i skolen for å hjelpe barn/ unge med spesefikke problemer enn om man skal nedlegge privat skoler.
#4 Ole Petter Olsen 02-11-2009 10:40
Spesialundervis ning, for de som har et dokumentert behov (sakkyndig vurdering), er en rettighet - og IKKE en rasjonert ytelse.
Lisbeth Furu: Din påstand om at skolene får en pott til spesialundervis ning er basert på feil lovforståelse. I forarbeidene til opplæringsloven på dette punktet ble det understreket at retten til spesialundervin ing IKKE er avgrenset av om det er avsatt midler. Det er den enkeltes behov etter opplæringsloven s kap 5 som styrer dette.
Og retten gjelder selvsagt elever både i offentlige og private skoler. Kap 5 i opplæringsloven gjelder fullt ut også for barn som er elever i private skoler.

Tilsynene med opplæringsområd et i skole-Norge avdekker år etter år svært manglende forståelse av og etterlevelse av opplæringsbeste mmelsene fra skoleeierne sin side. Når er nok nok?
#5 Arild Gn 02-11-2009 19:55
Det er ingen grunn til å tro at situasjonen blir noe som helst bedre i den offentlige skolen. Den ansvarsløse oppsplintringen av spesialskolene har gjort at den normale situasjonen er at barn med særskilte behov IKKE får disse oppfylt; det er kun tilfeldighetene som avgjør, fordi ingen enkeltskole har råd til å bygge opp et FAGMILJØ. Dermed er det bare de skolene som er så heldig å ha en dedikert spesialpedagog som kan vise LITT utbytte.

Jeg vil anbefale at du prøver å anskaffe en privatlærer som kan supplementere din sønns læring, istedet for å rykke ham opp fra det vennemiljøet han tross alt har fått.
#6 Gry Karlsen 02-11-2009 19:56
Kampen ER SVÆRT krevende!!!! I alle fall når hverken BUP, PPT eller skole følger opp det de skal!!! Dette gjelder jo uansett privat/kommunal skole!
#7 Jens Petter Gitlesen 02-11-2009 19:58
Retten til spesialundervis ning er den samme. Vi erfarer til stadighet at elever ikke få det de har rett til. En kan grøre krav på den brukermedvirkni ngen som lovverket åpner for. En kan forsøke å komme i dialog med skole, ppt og/eller skoleforvaltnin gen. En kan benytte klageretten på vedtak.

Hvis ikke noe av dette fører frem, bør en prøve å få politiske løsninger.

Kampen kan være krevende. Det kan være hjelp å få gjennom aktuelle interesseorgani sasjoner.

You have no rights to post comments