Funksjonshemmede

Kollektivtrafikken: Universiell utforming ikke så viktig?

Kollektivtrafikken: Universiell utforming ikke så viktig?Enstemmig stilte bystyret som forutsetning for lånegaranti til Sporveiens nye billett- og betalingssystem, at det "er tilpasset funksjonshemmede.” Etter min oppfatning burde et minimum da være at systemet tilfredsstiller det lovmessige kravet om universell utforming: "Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming," heter det i den offisielle, autoriserte definisjonen av begrepet.

Sporveien/Ruter har ikke oppfylt denne forutsetning og når bystyret onsdag skal behandle nye garantistillelser for Flexus foreslår jeg at forutsetningen for at Oslo kommune stiller slik garanti er at "billett- og betalingssystemet ivaretar hensynet til universell utforming, slik at funksjonshemmede kan betjenes på samme sted som øvrige trafikanter."

Det ser ut til at bystyreflertallet (Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre) ikke ser dette som viktig nok, og vil stemme ned forslaget.

Les dokumentet "Universell utforming - begrepsavklaring" fra Miljøverndepartementet


Dette er finanskomiteens innstilling overfor bystyret:

Sak 141 Kommunal garanti for lån til Ruter AS - Anskaffelse av nytt billett- og betalingssystem - Byrådssak 236 av 26.11.2009

Sendt til bystyret.

Finanskomiteen har behandlet saken i møtet 02.12.2009 sak 141

Følgende representanter deltok under behandlingen av saken:

Eirik Lae Solberg (H), Trond Jensrud (A), Janne Kristin Svegården (A), Ahmed Ali Wais (A), Brit Andreassen (H), Per Trygve Hoff (H), Anette Wiig Bryn (F), Kristian Norheim (F), Ivar Johansen (SV), Olaf Thommessen (V), Gro Bratteli Jamholt (A)

MERKNADER:

Komiteen viser til at bystyret ved vedtak 27. august 2003 garanterte for et lån på 163 millioner kroner til anskaffelse av nytt billett- og betalingssystem.

En enstemmig finanskomité understreket at lånegarantien ble stilt på følgende forutsetninger:

”Finanskomiteen forutsetter at det nye billett- og betalingssystemet bl.a.

- bygger på kjente datateknologiske løsninge
- er moderne og framdriftsrettet
- er utprøvd med gode erfaringer andre steder
- har tilstrekkelig fleksibilitet for framtidige endringer i billett- og betalingsstruktur, både lokalt og i samarbeid med andre transportselskaper
- passer til Sporveiens organisasjon
- er tilpasset funksjonshemmede.”

Komiteens flertall, medlemmene fra A, SV og V viser til at bystyrets forutsetning for lånegarantien om at systemet ”bygger på kjente datateknologiske løsninger” og ”er utprøvd med gode erfaringer andre steder” er brutt. Når forutsetning for lånegarantien brytes kan garantien trekkes tilbake.

For bystyrets del er det byrådet som har ansvaret for å sikre oppfølging av bystyrets vedtak.

Å trekke tilbake garantien vil ha betydelige negative konsekvenser for kollektivtrafikken i Oslo, og disse medlemmer vil ikke foreslå dette.

Komiteen understreker behovet for at det legges til rette for universelt utformede løsninger.

Komiteens mindretall, medlemmene fra A og SV viser til at bystyret også forutsatte at billettsystemet ”er tilpasset funksjonshemmede”, forstått som at billettsystemet skal være universelt utformet ved at for eksempel blinde og svaksynte skal betjenes av terminaler på samme sted som den øvrige befolkning. Flexus-systemet bryter med denne forutsetning, og trolig derfor også intensjonene i Nasjonal transportplan 2006 – 2015 og Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.

Byråden argumenterer i notat til Samferdsels- og miljøkomiteen av 17.6.2009 for at universell-utforming-hensynet er ivaretatt ved at blinde- og svaksynte rett nok ikke kan benytte de ordinære billettautomater, men kan kjøpe billetter hos kommisjonærer og Trafikanten. Dette er å sammenligne med at rullestolsbrukere pga. manglende tilgjengelighet ikke kan slippe til et sosialkontor eller helsestasjon, men blir henvist til særordninger, særskilte løsninger og spesielle saksbehandlere i nabobygget.

Disse medlemmer vil stille som forutsetning for videre garantier til nytt billett- og betalingssystem at dette oppfylle intensjonene for universell utforming.
 

Disse medlemmer viser til at det er flere år siden Flexus-systemet skulle vært innfaset og i full drift. Syv år senere har systemet fortsatt store problemer med å fungere på en skikkelig måte. Innkjøpet av systemet og byrådets håndtering av oppfølgingen er under enhver kritikk. Det er
ikke akseptabelt at et system som i utgangspunktet skal være standardisert har så store overskridelser og mangler. Disse medlemmer mener byrådet har påført kommunen et stort omdømmetap og et stort økonomisk tap i håndteringen av dette systemet.

Disse medlemmer konstaterer at det, til tross for at systemet nå i hovedsak skal fungere, fortsatt ikke er innført i stor skala og at Ruter ønsker å ta innføring svært gradvis på grunn av usikkerhet. Dette er bekymringsverdig. Da bystyret godkjente lånegarantien i 2003 var forutsetningen at Flexus-systemet skulle redusere snikingen så mye at systemet slik sett finansierte seg selv. Nå vet vi at kollektivtransporten har gjort en svært god jobb i arbeidet mot sniking og at denne beregnede gevinsten allerede er tatt ut. Dermed fremstår innkjøpet av dette systemet som en ren utgift for
kommunen, og det er uklart på hvilken måte systemet vil forbedre tilbudet til byens mange kollektivreisende.

Komiteen forutsetter at den praksis Ruter hadde planlagt når det gjelder håndtering av personopplysninger er skrinlagt. Komiteen forutsetter at bruk av elektroniske reisekort ikke vil medføre en registrering av personlige opplysninger i strid med Datatilsynets krav til systemet i fremtiden.

Komiteens mindretall, medlemmene fra A og SV oppfatter at bystyret ikke har annet valg enn å godkjenne nok en lånegaranti, men vil påpeke at implementeringen av elektronisk billettering, som skulle være en forbedring av kommunens kollektivtilbud, har på grunn av byrådets håndtering et problem for kommunen. Noe disse medlemmer mener er svært uheldig og lite ønskelig. Byrådet må ta ansvaret for at dette har blitt en fiasko så langt for kommunen.

Komiteen understreker behovet for at det legges til rette for universelt utformede løsninger.

Komiteens mindretall, medlemmene fra H og F slutter seg til byrådets forslag om kommunal garanti for lån til Ruter AS.

FORSLAG:

Trond Jensrud på vegne av A og Ivar Johansen på vegne av SV fremmet nytt forslag til vedtakspunkt 2, hvoretter vedtakspunkt 2 blir nr. 3:

Forutsetning for lånegarantien er at billett- og betalingssystemet ivaretar hensynet til universell utforming, slik at funksjonshemmede kan betjenes på samme sted som øvrige trafikanter.

Votering:

A og SVs forslag fikk 5 stemmer (A og SV).

Byrådets innstilling ble enstemmig tiltrådt.

Etter dette er finanskomiteens innstilling:

1. Oslo kommune garanterer ved simpel kausjon for lån til Ruter AS på inntil kr 30 122 520,- pluss renter og omkostninger, dog maksimalt kr 36 147 024,- til finansiering av nytt billett- og betalingssystem. Lånet forutsettes tatt opp som serielån med maksimal avdragstid på 15 år. Garantiansvaret gjelder inntil lånet er nedbetalt, dog ikke utover 15 år.

2. Bystyrets vedtak om å stille garanti sendes Fylkesmannen i Oslo og Akershus til godkjenning.