Funksjonshemmede
Flexus: ikke krav til universell utforming
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert torsdag 17. desember 2009 03:29
Oslo bystyre 16. desember 2009
Ivar Johansen, SV
Sak Kommunal garanti for lån til Ruter AS – Anskaffelse av nytt billett- og betalingssystem
Ordfører;
Flexus går inn i rekken av skandaleprosjekter hvor Høyre/Fremskrittsparti-byrådet har sløst bort hundrevis av millioner på grunn av elendig planlegging og gjennomføring. Og et byråd som under Venstres beskyttende vinger helt arrogant neglisjerer bystyrets klare forutsetninger for prosjektet, slik vi presist formulerte det da vi forrige gang behandlet lånegarantien. Det skulle bygge på kjente datateknologiske løsninger og være utprøvd med gode erfaringer andre steder, sa en enstemmig finanskomite. Det man i folkelig språk kaller hyllevare.
Men Fr.P.-byråd Myhre ga regelrett blaffen i hva bystyret hadde sagt, og sløste bort hundrevis av millioner av fellesskapets midler, eller skattebetalernes penger som vel er Fr.P-sjargongen.
Nok, om det.
Bystyret satte også som forutsetning at det nye billettsystemet skulle være tilpasset funksjonshemmede, og det gjorde vi altså i 2003 – det året daværende Bondevikregjeringen la fram stortingsmeldingen som banket inn kravet om ”universell utforming”. Og hva betyr så det? Den offisielle definisjon av begrepet er: "Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming.”
Og her svikter Byrådet fullstendig. Samferdselsbyråden skriver i et notat til bystyret: ”Blindeforbundet påpekte at billettautomatene på t- banestasjonene ikke i tilstrekkelig grad er brukervennlige for synshemmede. Dette er isolert sett riktig, men det betyr ikke at billettsystemet som helhet ikke er og vil være tilpasset alle kundegrupper når det er ferdig utrullet.”
Og så sier han: ”Tilgangen til billetter for denne gruppen skal først og fremst ivaretas gjennom et bredt kommisjonærnettverk og hos Trafikanten.
”Beklager, ordfører, men jo må da virkelig håpe at byråden vet bedre. Billettsystemet er selvsagt ikke universelt utformet dersom en blind eller synshemmet som skal på T-banen fra Hellerud stasjon ikke kan kjøpe billett der, men i beste fall – om det er riktig tid på døgnet – må reise til Tveita for å skaffe seg billett. T-banesystemet er ikke universelt uformet når en rullestolbruker aldri kan vite om han vil kunne komme av på perrongen ved den stasjon han ønsker. Jeg minner igjen om at "Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker”.
En enstemmig komite har formulert det særs vasne; ”understreker behovet for at det legges til rette for universelt utformede løsninger.” Jo da, man kan ønske god jul og godt nytt år på det siste bystyremøtet før jul. Men når vi vet at Sporveien og Ruter så langt ikke har vist vilje og evne, og byråden ikke engang skjønner hva dette dreier seg om, hva betyr en slik uttalelse da?
Fra SV og Aps side stiller vi som en forutsetning for lånegaranti at Flexus-systemet ivaretar hensynet til universell utforming. Bare på den måte kan bystyret at dette ikke bare blir en uforpliktende meningsytring.
Kommentarer
Vi setter denne saken på dagsorden på vårt første møte på nyåret. Så får vi vudere hva slags "action" vi kan gjøre.Det er fortsatt mangler i forhold til universell utforming og standarder på offentlige transportmidler . Holdeplasser er ikke gjort tilgjengelig, avstand mellom perrong og T-bane er for stor, og informasjonssys temene er ikke gode nok i Oslo.
Verre er det at de borgerlige med vedtaket gjør seg til lovbrytere - overfor diskriminerings - og tilgjengelighet sloven av 2009 og lov om offentlige anskaffelser av 2007, samt EU-direktiver som krever universell utforming av offentlig transport. Bravo!
Dette har ikke bare med svaksynte og blinde å gjøre, men de stemmer rett og slett i mot at flere tusen eldre mennesker enkelt skal kunne bruke de offentlige transportmidlen e i Oslo. "Få sykehjemsplass Ja, reise med T-banen NEI" Det er meldingen til eldre passasjerer. Hvor er eldrerørsla? Har de valgt politisk side?
Så er det vel uinteressant å vite hvorfor før man dømmer, da..
Som sagt her, det er mange grupper som kan rammes.
Eneste fordelen jeg kan se av de nevnte partiers valg av ståsted i denne saken er at mitt valg blir enklere ved neste korsvei.
Ja, klart det blir fordyrende når H/Fr.P-byråder ikke har evne eller vilje til å gjennomføre bystyrets vedtak vedrørende tilgjengelighet for funksjonshemmed e straks bystyrets vedtak var fattet, og så må rydde opp i ettertid. Men dette er jo da igjen bare en, av mange, eksempler på manglende styringsevne fra de to partiers byråder.
Men jeg ber deg dokumentere/und erbygge at om vi nå skal tilfredsstille kravet om universell utforming så må hele det gamle systemet skrotes. Og altså at det ikke finnes tilleggsmoduler /tilleggsutstyr som kan oppfylle dette kravet. Hva er kilden for det?
Ellers kan det kan være greit å sjekke om den nye lovgivningen gir et grunnlag for å prøve saken hos diskriminerings ombudet. Som sagt, så mener jeg det kan være fruktbart både med dialog med Ruter, samt å se om det er et lovmessig grunnlag for "omkamp" dersom det ikke fører fram.
Du sier at dokumentasjon for denne påstanden finnes i komiteens og bystyrets behandling av forslaget. Den mer presise henvisning for dette er her: kurl.no/opnO
Der finnes ikke så mye som et bittelitte spor av antydning i retning av det du sier. Betyr det at det kanskje ikke er dekning for å si at å legge til rette for universell utforming "vil være det samme som å skrote det vi nå - tilslutt - begynner å få på plass, og begynne enda en gang på nytt"?
Selv er jeg vokst opp med en sterkt funksjonshemmet lillebror og er meget opptatt av dette også ut fra egne erfaringer.
Du skriver nå at "det er en allmen oppslutning om å gjøre offentlige rom tilgjengelige og legge universelle kriterier til grunn som hovedprinsipp". Men hva hjelper det å ha "hovedprinsippe r" når disse brytes når man kommer til de konkrete handlinger, angivelig fordi det vil påløpe noen kostnader?
Med din (og Høyres) stemmegivning i bystyret har du sviktet de mange blinde og svaksynte i denne byen.
Bestemmelsen pålegger både privat og offentlig virksomhet å *sikre universell utforming* av virksomhetens alminnelige funksjon, så fremt det ikke innebærer en uforholdsmessig byrde. (Et liknende forbehold ligger også i definisjonen av universell utforming, ref. formuleringen "i så stor utstrekning som mulig").
Lå det mer i forslaget enn hva loven krever?
Legger byrådet opp til å utfordre loven - legge seg helt på grensa mot lovkravet? Det er i så fall risikabelt, man risikerer tape søksmål, med plikt til dyrere lappverk i ettertid. Erfaringsmessig er det vesentlig dyrere å gjøre tilpasninger i ettertid, enn hvis man på planleggingstid spunktet tar høyde for universell utforming.
Se loven på lovdata.no/.../...
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.