Funksjonshemmede
Ekskluderende billettsystem godkjent av politikerne
- Detaljer
-
Overordnet kategori: Temaer
-
Kategori: Funksjonshemmede
-
Publisert onsdag 23. desember 2009 03:02
Den nye billettsystemet til Oslo Sporveier er diskriminerende. Det mener Norges Blindeforbund og Synshemmede Akademikeres Forening. Blindeforbundet meldte saken inn for Likestillings– og diskrimineringsombudet allerede i august. Oslo-politikerne finansierer systemet, uten å stille krav om universell utforming. Slik situasjonen er i dag, risikerer svært mange mennesker å bli gjort til kriminelle, fordi det er umulig å bruke systemet dersom man har nedsatt syn, og dermed mangler billett når man går ombord på trikken i hovedstaden.
Les mer hos Selvsagt!
You have no rights to post comments
Kommentarer
Spørsmålet blir derfor mer om man klarer skattlegge på en slik måte at ingen utsatte grupper til å betale esktremt mye mer i forhold til dagens ordning. Du har kommet frem til at det ville koste 1,5 milliarder mer å gjøre det helt gratis virker det som. Det er første gang jeg har hørt noen beregning på det. Det tilsvarer altså da 3000 kr per Oslo-innbygger? Det virker som mange penger men det tilsvarer altså noe som 6 månedskort -- dvs en halvering ift dagens ordning? Det virker som en veldig bra ide. Hvis man så i tillegg regner med at skattebyrden ikke helt ens, vil det for størstedelen av de som tenger det mest ha en mye bedre ordning enn hav de har idag.
Derfor er det ekstra irriterende at politikere nok en gang viser total mangel på handlekraft. Det er tross alt mange år siden funksjonshemmed es organisasjoner gjorde oppmerksom på kravet til universell utforming, også hva disse bilettsystemene angår. Hadde man fulgt de kloke råd fra den gang da, hadde man i dag hatt et slikt system og i tillegg spart merkostnadene ved å innføre det på et senere tidspunkt. Det er med Flexus som med andre krav til universell utforming; jo tidligere de blir iverksatt, jo rimligere blir de, og jo flere vil bruke kollektivtrafik ken som fremkomstmiddel . Mer miljøvennlig er det også. Og som jeg har sagt før; det som er godt for funksjonshemmed e er godt for alle andre; med andre ord, også såkalte funksjonsfriske vil lettere kunne bruke offentlig kommunikasjon dersom de blir universelt tilrettelagt. Totalt sett vil det antagelig føre til større inntekter og bedre økonomi for transportøren. Men såpass markedsorienter t er altså ikke de blå partiene i byrådet?
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.