Funksjonshemmede

Ekskluderende billettsystem godkjent av politikerne

Ekskluderende billettsystem godkjent av politikerneDen nye billettsystemet til Oslo Sporveier er diskriminerende. Det mener Norges Blindeforbund og Synshemmede Akademikeres Forening. Blindeforbundet meldte saken inn for Likestillings– og diskrimineringsombudet allerede i august. Oslo-politikerne finansierer systemet, uten å stille krav om universell utforming. Slik situasjonen er i dag, risikerer svært mange mennesker å bli gjort til kriminelle, fordi det er umulig å bruke systemet dersom man har nedsatt syn, og dermed mangler billett når man går ombord på trikken i hovedstaden.

Les mer hos Selvsagt!

Kommentarer   

#1 Torstein Winger 23-12-2009 10:18
Dette må det gjøres noe med, i en tid da vi i enhver sammenheng snakker om universell utforming. Jeg har personlig problemer med å se hva som i det hele tatt er en fordel med det nye billettsystemet . Utstyrt med et papp-månedskort kan jeg småløpe rett inn på T-banen og eventuelt vise det frem når det kommer en kontrollør. Skulle jeg hatt det nye kortet, hadde jeg måttet stå foran "blippern", funnet kortet fram fra lommeboka, blippet og puttet kortet tilbake igjen. Praktisk?
#2 Rudolph Brynn 23-12-2009 11:53
Dette er kritisk og viser (noen) politikeres mangel på interesse for å sette seg inn i de rimelig enkle prinsippene for universell utforming og hvilke kostnader man sparer ved å ta det med fra begynnelsen. I stedet for en ettertanke fordi noen "maste". Dette er også brudd på lov om offentlige anskaffelser fra 2007 som krever at man tar hensyn til universell utformingen i planlegging av innkjøp.
#3 Hanne Lyssand 23-12-2009 14:44
Prøv å gjør samme prossess med elendig balanse og dårlig håndmotorikk. Jeg har prøvd å få svar om det kan lages untak men ingen svar mottatt. De får riktignok mye bedre reisestatistikk av dette.
#4 Bård Arild Sørum 23-12-2009 14:44
Lengter tilbake til dagene hvor menneskene møtte deg i t-banesperra og på trikken. Hvem vet, det kunne blitt en del jobber av det også........... .
#5 Johannes Wilm 23-12-2009 14:45
Tydeligvis klarer Oslo ikke det der med biletter. mest enkle løsning: avskaff biletter. gratis kollektivtransp ort. Så få penger inn via skattesystemet eller bomring.
#6 Ståle Hagen 23-12-2009 17:04
Oslo bevilger nesten 1,5 milliarder til Ruter hvert år. Vil du øke skatten så mye? I tillegg ville nettet brutt sammen og det bli et fullkomment kaos hvis det var gratis. Uansett måtte man ha ansatt mange flere og bygget nye linjer og kjøpt inn nytt materiell for det mangedobbelte. Kanskje vi kan legge ned noen sykehjem eller barnehager for å finansiere det?
#7 Johannes Wilm 23-12-2009 17:09
De totale omkostninger til reise for å komme til jobb og diverse gjøremål for Oslos befolkning vil matematisk sett helt klart være lavere hvis ingen arbeidskraft gikk på billetttrykk, salg og kontroll og trikkene ville kjøre så fulle som mulig. Den mengde mer-skatt man betaler for å holde det gående vil derfor være lavere enn gjennomsnittsut giften på biletter man har nå. Det er det vel neppe noen tvil om.
Spørsmålet blir derfor mer om man klarer skattlegge på en slik måte at ingen utsatte grupper til å betale esktremt mye mer i forhold til dagens ordning. Du har kommet frem til at det ville koste 1,5 milliarder mer å gjøre det helt gratis virker det som. Det er første gang jeg har hørt noen beregning på det. Det tilsvarer altså da 3000 kr per Oslo-innbygger? Det virker som mange penger men det tilsvarer altså noe som 6 månedskort -- dvs en halvering ift dagens ordning? Det virker som en veldig bra ide. Hvis man så i tillegg regner med at skattebyrden ikke helt ens, vil det for størstedelen av de som tenger det mest ha en mye bedre ordning enn hav de har idag.
#8 Thomas F. H. Torjusen 25-12-2009 23:41
Tanken om "gratis" kollektivtrafik k er slett ikke dum, den har da også vært tenkt før. Når jeg skriver gratis i hermetegn, er det selvsagt fordi den ikke er det, jamfør diskusjonen om skattetrykket over her. Men realpolitisk er det lite som taler for at det vil bli en realitet uansett.
Derfor er det ekstra irriterende at politikere nok en gang viser total mangel på handlekraft. Det er tross alt mange år siden funksjonshemmed es organisasjoner gjorde oppmerksom på kravet til universell utforming, også hva disse bilettsystemene angår. Hadde man fulgt de kloke råd fra den gang da, hadde man i dag hatt et slikt system og i tillegg spart merkostnadene ved å innføre det på et senere tidspunkt. Det er med Flexus som med andre krav til universell utforming; jo tidligere de blir iverksatt, jo rimligere blir de, og jo flere vil bruke kollektivtrafik ken som fremkomstmiddel . Mer miljøvennlig er det også. Og som jeg har sagt før; det som er godt for funksjonshemmed e er godt for alle andre; med andre ord, også såkalte funksjonsfriske vil lettere kunne bruke offentlig kommunikasjon dersom de blir universelt tilrettelagt. Totalt sett vil det antagelig føre til større inntekter og bedre økonomi for transportøren. Men såpass markedsorienter t er altså ikke de blå partiene i byrådet?

You have no rights to post comments