Funksjonshemmede

De blinde og svaksynte ble sviktet

De funksjonshemmede ble sviktet2009 ble avsluttet med at bystyreflertallet sviktet byens funksjonshemmede. 

Bystyret har tidligere satt som en uttrykkelig forutsetning at det nye billett- og betalingssystemet for Oslo Sporveier/Ruter skal være tilpasset funksjonshemmede. Og det gjorde bystyret allerede i 2003 – det året daværende Bondevikregjeringen la fram stortingsmeldingen som banket inn kravet om ”universell utforming”. Den offisielle definisjon av begrepet er: "Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming.”

Men Sporveien/Ruter – og Byrådet – har totalt neglisjert bystyrets krystallklare beskjed. Og i siste bystyremøtet sviktet bystyreflertallet (Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti) som ikke ønsket å stille noe krav om universell utforming, skriver jeg i en debattartikkel i Aften.


De funksjonshemmede ble sviktet


2009 ble avsluttet med at bystyreflertallet sviktet byens funksjonshemmede.

Bystyret har tidligere satt som en uttrykkelig forutsetning at det nye billett- og betalingssystemet for Oslo Sporveier/Ruter skal være tilpasset funksjonshemmede. Og det gjorde bystyret allerede i 2003 – det året daværende Bondevikregjeringen la fram stortingsmeldingen som banket inn kravet om ”universell utforming”. Den offisielle definisjon av begrepet er: "Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming.

”Men Sporveien/Ruter – og Byrådet – har totalt neglisjert bystyrets krystallklare beskjed.  Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr skriver i et notat til bystyret: ”Blindeforbundet påpekte at billettautomatene på t- banestasjonene ikke i tilstrekkelig grad er brukervennlige for synshemmede. Dette er isolert sett riktig, men det betyr ikke at billettsystemet som helhet ikke er og vil være tilpasset alle kundegrupper når det er ferdig utrullet.

”Og så sier han: ”Tilgangen til billetter for denne gruppen skal først og fremst ivaretas gjennom et bredt kommisjonærnettverk og hos Trafikanten.”

Jeg håper virkelig at byråden vet bedre. Billettsystemet er selvsagt ikke universelt utformet dersom en blind eller synshemmet som skal på T-banen fra Hellerud stasjon ikke kan kjøpe billett der, men i beste fall – om det er riktig tid på døgnet – må reise til Tveita for å skaffe seg billett. T-banesystemet er ikke universelt uformet når en rullestolbruker aldri kan vite om han vil kunne komme av på perrongen ved den stasjon han ønsker. Jeg minner om at "Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker”.

En enstemmig finanskomite i bystyret formulerte det særs vasne; ”understreker behovet for at det legges til rette for universelt utformede løsninger.” Jo da, man kan ønske god jul og godt nytt år. Men når vi vet at Sporveien og Ruter så langt verken har vist vilje eller evne, og byråden ikke engang skjønner hva dette dreier seg om, hva betyr en slik uforpliktende uttalelse da?

Fra SV og Aps side stilte vi som en forutsetning for videre lånegarantier til Flexus-systemet at det ivaretar hensynet til universell utforming. Bare på den måte kunne bystyret vise at det mener alvor. Men bystyreflertallet (Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti) sviktet, og ønsket ikke å stille noe slikt krav.

Ivar Johansen, bystyremedlem (SV)

Aften 13. januar 2009

Kommentarer   

#1 Ragnhild Aasland Sekne 14-01-2010 15:55
Bra at du tar opp dette, Ivar! Å ta seg fram i Oslo for blinde og svaksynte var fra før av mer enn vanskelig. Med dårlig snømåking blir det jo rene ekstremsporten. Husker et fantastisk bilde av Leif Juster hengende i en kum fra en kampanje jeg var med og laget i 1986. Ingen grunn til at blinde og svaksynte skal betale på trikken før forholdene er tilrettelagt, er mitt personlige syn på saken!
#2 Øyvind Michelsen 15-01-2010 00:08
Kollektive transportmidler har aldri vært tilpasset funksjonshemmed e dessverre. De må vel ty til TT-kjøring med spesialbiler. Med litt lyd og visuelle midler kunne blinde, svaksynte og hørselshemmede sluppet TT-kjøring som det jo er begrensninger på! De nye T-bane vognene er i alle fall tusen ganger bedre enn de gamle i så måte! Selv for oss som hører og ser vet jeg nå om jeg har kommet på rett bane når jeg kjører nye trikker, busser og nye T-banevogner. Det går litt fremover, men dette har vært et tema i bystyret i minst 30 år uten at verden har gått noe særlig mye fremover av den grunn!!

You have no rights to post comments