Funksjonshemmede

Ressurskrevende funksjonshemmede: Boligtilbudet ditt på anbud hvert 8. år

Ressurskrevende funksjonshemmede: Boligtilbudet ditt på anbud hvert 8. årBydel Frogner har nå levert en redegjørelse for den saken jeg omtalte forleden dag: Ressurskrevende funksjonshemmede ønskes tvangsflyttet fordi boligtilbudet deres har vært ute på anbud. 3 av 5 beboere nekter å flytte, og sloss for å bli værende i sin nåværende bolig.

Bydelen omtaler det som  "et problem for det offentlige at den forretningsmessige beslutningen utsettes og at man over tid må betale en langt høyere pris for tjenestene enn det markedet etter konkurransen har vist at er riktig kvalitativt og prismessig nivå.". Bydelen mener de har ivaretatt "brukernes interesser og sikre behovet for stabile, langsiktige og trygge avtalepartnere" gjennom at "nye avtaler er gitt et 8 års perspektiv, vesentlig lenger enn hva som er vanlig etter gjeldende konkurranseregler."

Konsekvensen av dette betyr altså at er du ressurskrevende funksjonshemmede og trenger kommunal bolig risikerer du altså at boligtilbudet ditt blir satt ut på anbud hvert 8. år. Jeg mener dette er en uverdig politikk, og jeg ba i gårsdagens møte i bystyrets finanskomite byrådet sende fram en redegjørelse til komiteen slik at dette kan drøftes nærmere.

Les bydelens redegjørelse under.


Til orientering

Bydel Frogner har gjennomført og avsluttet anbudskonkurranse i 2009 knyttet til enkeltstående private tjenester til fem ressurskrevende brukere. For  nærmere opplysninger om det anskaffelsesfaglige vises det til anskaffelsesprotokoll og vårt arkiv med omfattende informasjon om  forarbeid, begrunnelser ,klagesaksbehandling og oppfølgingsarbeid.

Bakgrunn:

Anbudskonkurransen ble utlyst i januar 2009 etter forberedende markedsundersøkelser og tilsynsbesøk hos daværende private leverandører høsten 2008. Beslutning om iverksetting av konkurranse ble tatt av  Bydelsutvalget, basert på bystyret og kommunerevisjonens anbefalinger om bruk av konkurranse på alle relevante tjenesteområder.

Tjenester til ressurskrevende brukere har tidligere ikke vært konkurranseeksponert og avtaleinngåelse m.m. har vært preget av direkteanskaffelser i markedet. Dette er det etter gjeldende regler (Lov om offentlige anskaffelser, Forskrift om offentlige anskaffelser, Oslo kommunes interne regelverk) ikke anledning til og slike ulovlige direkteanskaffelser kan etter 1.1.2008 bli straffet med overtredelsesgebyr gjennom Klagenemda for offentlige anskaffelser (KOFA). Vår sak har til fulle vist at det kan oppnås betydelige økonomiske og kvalitative gevinster ved å gjennomføre konkurranse på dette "nye" tjenesteområdet. Nye avtaler, basert på kvalitetssikret og kommunalt utarbeidet kontrakt, gir brukerne og det offentlige bedre sikkerhet og betingelser for oppfølging og styring, både økonomisk og kvalitetsmessig. Nye avtaler er gitt et 8 års perspektiv, vesentlig lenger enn hva som er vanlig etter gjeldende konkurranseregler. Dette er gjort for å ivareta brukernes interesser og sikre behovet for stabile, langsiktige og trygge avtalepartnere. 

Status:

Etter at konkurransen om levering av bolig- og tjenestetilbud til 5 brukere ble avsluttet i juni 2009 (inkl. opsjon på ytterligere 5 fremtidige tjenestemottakere) har 2 brukere p.t. flyttet til nye tilbud. 3 brukere venter fortsatt på overføring til nye leverandører fordi pårørende på brukernes vegne har motsatt seg flytting. For begge brukere som har flyttet har ny tjenesteleverandør gitt et kvalitetsmessig løft. Felles for de tre gjenstående brukerne som har motsatt seg flytting er at disse får tjenestene fra samme leverandørsfære, dvs. fra leverandør som tapte kontraktene i
anbudskonkurransen, både på kvalitet og pris. Klagesaksbehandling etter forskrift om off. anskaffelser er avsluttet, men gjennomføring av
bydelens forretningsmessige beslutning er satt på vent pga. pårørendes klager.

Videre oppfølging:

Bydelen har så langt avventet situasjonen og unnlatt å legge press på gjennomføring av flytting inntil det fastslås om pårørende har anledning til å klage på beslutningen om bytte av tjenesteleverandører etter anbudskonkurranse. Våre initiativ til samarbeid omkring planlegging og gjennomføring av flytting med pårørende, eksisternede leverandør og ny leverandør har i disse sakene ikke gitt ønsket resultat. Ingen klagesaker er så langt avgjort av overordnet klageinstans.

Det oppfattes som uheldig at brukerne ikke kan flytte til et kvalitetsmessig bedre tilbud enn de har i dag. Det er likeledes et problem for det offentlige at den forretningsmessige beslutningen utsettes og at man over tid må betale en langt høyere pris for tjenestene enn det markedet etter konkurransen har vist at er riktig kvalitativt og prismessig nivå. Dette går ut over andre brukeres behov for tjenester innen pleie- og omsorgssekstoren. Videre gir det eksisterende, private tjenesteleverandører anledning til å på ubestemt tid å holde kommunen fast i etablerte tjenestetilbud til en kostnad som kan være  vesentlig høyere enn nødvendig.

Det har vært av avgjørende betydning for bydelen at de nye tjenesteavtalene oppfyller vilkårene om å være kvlitetsmessig bedre enn tidligere og med riktig pris. Det er videre av interesse at Kontrollutvalget behandlet KRVs rapport 1/2010  om anskaffelser i 16 virksomheter i sitt møte 26.1.2010 hvor det anbefales særskilt at det fastsettes retningslinjer for kjøp av pleie og omsorgstjenester for å sikre at også slike tjenester gjøres i tråd med regelsverket for fremtiden.

Med vennlig hilsen

Wenche Ørstavik, bydelsdirektør

3. februar 2010