Funksjonshemmede
Funksjonshemmede må påregne inntil 2 timers reisetid til jobb eller skole, hver dag
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert søndag 04. juli 2010 03:04
"Byrådet legger opp til at en skal ha en økt grad av samkjøring, altså at flere personer deler den samme spesialbil til arbeid, utdanning og annen fastkjøring, uavhengig om de har blått eller rødt TT- kort. (...)
Bystyret fastsetter reglene i Forskrift for transport av funksjonshemmede og de årlige reiser til brukerne. Byrådet har ansvaret for å følge opp forskriften og kontrakter knyttet til tilrettelagt transport. Dette innebærer et ansvar for en effektiv ressursbruk og rasjonell utnyttelse av denne transporten. Det er vurdert og konkludert med at en innenfor bestemmelsene i ovennevnte forskrift kan gjennomføre økt grad av samkjøring av faste reiser. Ved å utnytte tilgjengelig teknologi er det vurdert at samkjøring ikke vil medføre vesentlige ulemper for brukerne."
Det er denne paragrafen i forskriften Byrådet nå vil skjerpe inn praktiseringen av : "En TT-reise er en kollektivreise og felles transport med andre må påregnes. Bydelen kan avtale reisetidspunkt som fraviker fra brukerens bestilling for å tilpasse fellestransport. Henting kan avvike med +/- 15 minutter fra avtalt hentetidspunkt og brukerens tid i bilen må normalt ikke overstige 1 time. I rushtid morgen og kveld må lengre tid i bil påregnes."
Og mens funksjonshemmede nå altså skal måtte påregne inntil 2 timers reisetid hver dag for å komme til og fra jobb eller skole kan oss andre "glede oss" over 5-minutters ruter på trikken i indre by, og 7,5-minutters ruter på T-banen i rushtrafikken. Tror Byrådet at foreleseren venter inntil en time før han starter undervisningen på byens utdanningssteder?
(Aftenposten Aften 10. aug. 2010)
Les byrådets notat
Kommentarer
"tror byrådet at foreleseren vil vente en time med å starte"
Jeg spør:
Tror byrådet at arbeisgiver godtar at funksjonshemmed e ikke passer arbeidstiden sin og aldri kan gjøre en avtale på begynnelesn eller slutten av en arbeidsdag fordi ingen kan vite om de er på plass eller ikke? Tror byrådet funksjonshemmed e arbeidstakere på denne måten blir MER eller MINDRE attraktive arbeidstakere?
Eller: Tror byrådet at arbeidsgiver vil betale overtid for den tiden ekstra per dag en arbedistaker må være på jobb som følge av tidlig oppmøte eller sen avreise fra arbeidsplassen?
Skal byrådet dekke tapte arbeidsinntekte r for funksjonshemmed e når de ikke kan møte presis på jobb eller må dra før arbeidstidens slutt pa grunn av samkjøring?
Jeg har i utgangspunktet ikke imot samkjøring. MEN: Da må den være forutsigbar og til å stole på. Det betyr igjen: Samkjøring - heltst med samme sjåfør og i alle fall "alltid" med de samme passasjerene på ruten.
På barne- og ungdomsskoletri nnet samkjørte jeg hver eneste dag i ni år - som regel med de samme personene. Vi kom som regel alltid presis til skolen. Avvikene skjedde kun - når sjåføren
hadde forsovet seg eller bilen hadde fått problemer underveis.
En av passasjerene hadde det alltid med å somle med å stå klar. Han fikk beskjed av alle de andre på ruten om at dette gikk ut over oss alle, og skjerpet seg etterhvert.
Samkjøring er altså mulig - men den må da være sturkturert, forutsigbar og til å stole på, og ikke planlegges fra dag til dag for den som er i fast arbeid eller har andre faste rutiner som skal følges opp daglig.
Jeg har ikke sjekket, men det vil ikke overraske meg hvis dette enstemmig ble vedtatt. Det er jo ikke samkjøring som prinsipp som er ille. Jeg "samkjører" på T-banen hver dag. Men det er som John skriver over: kravet om forutsigbarhet. Og jeg tror man ved behandlingen dengang forholdt seg til det daværende nivå/praktiseri ng av samkjøring.
Angelique spør også: "Gis det rom inenfor forskriftens bestemmelser for at Byråden kan skjerpe praktiseringen av transport ordningen?"
Ja, dessverre. Det ble gitt en - trolig for høy - ramme for hva som var akseptabel reisetid/samkjø ring. Og det er denne øvrige rammen nå Byrådet vil utnytte maksimalt.
Så vil jeg legge til: Jeg tror ikke jeg vil gjøre diskusjonen om TT til en partipolitisk sak, da skillene nok ikke først og fremst følger partipolitiske linjer. Også innen mitt parti strever jeg av og til med tilstrekkelig forståelse for betydningen av dette. Men har da i alle fall så langt klart å holde skansene. Sånn er dette nok også i andre partier. Enkeltpersoners engasjement avgjør sakene.
Hvis den nye TT-ordningen blir slik, gidder jeg ikke være i arbeidslivet. Dvs. motsatte av at myndighetene ønsker flere funksjonshemmed e i arbeid. I dag bruker jeg ca. 1 time tur retur arbedisplassen.
Det tar fra individet friheten til å reise hvor man vil og når man vil, ved siden av problemene med å rekke jobb, møter etc. Det er et nedverdigende syn på individer med nedsatt funksjonsevne som ligger til grunn.
Skal man la brukerne forholde seg til en ordning hvor reisetiden kan vare i timevis, innenfor samme by? Dette blir som å behandle folk som sauer.... :sad:
Vekk med dem !!!!!!
Det virker som dette regelverket er laget for mennesker som ikke lever vanlige familieliv - det kommer kanskje som en overraskelse for medlemmer av Byrådet, men funksjonshemmed e sjonglerer også barn og jobb - TT-ordningen har vært noe av det som har gjort dette mulig.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.