Funksjonshemmede

Sviktende transport for funksjonshemmede skolebarn

Sviktende transport for funksjonshemmede skolebarnLise, bosatt på Sinsen, skriver bl.a. til meg;

"Jeg er mor til en 9 år gammel gutt, som har store ressurser, men også store helseproblemer og funksjonsnedsettelser, og dermed konsentrasjons- og lærevansker. Koordinering og oppfølging av tiltakene rundt barna, ikke minst det å sørge for at tilrettelagt opplæring faktisk blir en realitet, er et stort arbeid. I denne situasjonen - og dersom foreldrene (les: mor) skal ha noen slags mulighet til å bli værende i arbeidslivet, er det helt nødvendig at logistikken fungerer sånn nogenlunde. Når Oslo taxi, som på oppdrag fra Oslo kommune står for all skoletransport i kommunen, ikke klarer å levere punktlig og trygg transport av barna til og fra skolen  - da går det for alvor over styr i hverdagen.

Nylig fikk jeg en beskjed på min mobilsvar om endret henting for gutten min, med virkning fra morgenen etter: Oslo taxi krever at en 9 år gammel gutt med funksjonsnedsettelser og lærevansker skal taes opp en time før om morgenen for å kjøre bil fra kl 07.15 til kl. 08.30 da skolen begynner (turen tar 20 min). Uverdig for ethvert barn, og for barn som allerede har lærevansker, er det grotesk, med tanke på alle de ressursene vi og skolen bruker for å få til et god og lærerik skoledag.

Hver eneste uke skjer store forsinkelser og feil. Barn blir sågar levert til feil adresse på annen kant av byen og forlatt av sjåføren! Må vi vente på en tragedie før det blir tatt tak i dette?"

Jeg tok saken opp med Byrådet, som svarte som under. Ta gjerne kontakt om du har andre erfaringer eller innspill.


Lises henvendelse:

Jeg er mor til en 9 år gammel gutt, som har store ressurser, men også store helseproblemer og funksjonsnedsettelser, og dermed konsentrasjons-
og lærevansker. Jeg kjenner til ditt engasjement for funksjonshemmede i Oslo, og vi har vært i kontakt tidligere.

Koordinering og oppfølging av tiltakene rundt barna, ikke minst det å sørge for at tilrettelagt opplæring faktisk blir en realitet, er et stort arbeid (jfr også SINTEFs dokumentasjon).  I denne situasjonen - og dersom foreldrene (les: mor) skal ha noen slags mulighet til å bli værende i arbeidslivet, er det helt nødvendig at logistikken fungerer sånn nogenlunde.

Når Oslo taxi, som på oppdrag fra Oslo kommune står for all skoletransport i kommunen, ikke klarer å levere punktlig og trygg transport av barna til og fra skolen  - da går det for alvor over styr i hverdagen.

Nylig fikk jeg en beskjed på min mobilsvar om endret henting for gutten min, med virkning fra morgenen etter: Oslo taxi krever at en 9 år gammel gutt med funksjonsnedsettelser og lærevansker skal taes opp en time før om morgenen for å kjøre bil fra kl 07.15 til kl. 08.30 da skolen begynner (turen tar 20 min). Uverdig for ethvert barn, og for barn som allerede har lærevansker, er det grotesk, med tanke på alle de ressursene vi og skolen bruker for å få til et god og lærerik skoledag.

Hver eneste uke skjer store forsinkelser og feil. Barn blir sågar levert til feil adresse på annen kant av byen og forlatt av sjåføren! Må vi vente på en tragedie før det blir tatt tak i dette?

Ved en rekke anledninger har jeg tatt saken opp med Oslo taxi. Forklaringen er alltid - for vår del i 3 1/2 år - datasystemet!

Erfaringsmessig er trygg levering av funksjonshemmede barn helt avhengig av at faste sjåfører, med personlig egnethet, settes inn på disse
oppdragene. Mange av barna har behov for at personer som er ansvarlig for dem kjenner dem litt slik at de kan kommunisere.

Jeg har for en tid siden tatt saken opp med varaordfører Aud Kvalbein. Hun var allerede klar over at mange familier sliter med problemene rundt
skolekjøringen. Man kan lett regne seg fram til at denne kjøringen må representere en stor utgift for kommunen.  Jeg oppforder nå engasjerte
politikere i Oslo til å vurdere å stille kvalitetskrav til leveringen av denne tjenesten. Tjenesten er tross alt satt ut til et privat firma som kun bedriver persontransport. Kanskje var det en mulighet å åpne for andre taxiselskap - så lenge de garanterer fast oppdrag til egnet sjåfør.  Dette kan ikke være umulig å få til, om en så må belønne de sjåførene litt ekstra som tar på seg og gjennomfører slike faste oppdrag på en god måte. For samfunnet kan gevinsten faktisk være stor.

Takk for hjelpen, og god helg!

Følg meg på Twitter eller Facebook.


Og dette ble byrådens svar:

Til: Finanskomiteen
Fra: Byråden for kultur og utdanning

24.11.2010

TRANSPORT AV SKOLEBARN MED FUNKSJONSHEMNINGER

Jeg viser til brev av 08.11.2010 fra representanten Ivar Johansen (SV).

Brevet har vært forelagt Utdanningsetaten som kan opplyse at kravspesifikasjonen som ligger til
grunn for kontrakten mellom Utdanningsetaten og Oslo Taxi regulerer tidsrammene for elevenes
reisetid samt hente- og bringetider.

Elevenes reisetid skal være kortest mulig og maksimalt en time.

Hente-/ bringetider avtales med bakgrunn i den oppgitte skoletiden, og kan avtales slik at eleven
kommer til skolen inntil 15 minutter før skoletiden begynner. Reiser fra skolen kan avtales inntil 15
minutter etter skoletidens slutt.

Utdanningsetaten har for øvrig tatt opp henvendelsen til representanten Ivar Johansen med Oslo Taxi.
Oslo Taxi har informert Utdanningsetaten om at nevnte forhold ble løst samme dag.

Det er viktig at all transport for denne elevgruppen gjennomføres som avtalt. For å sikre at det skjer,
har bl.a. Utdanningsetaten jevnlige oppfølgingsmøter med Oslo Taxi. Siste møtet var 10.11.2010.

Torger Ødegaard

Kommentarer   

#1 Terje 08-11-2010 09:53
Dette er bra at du tar opp. Denne virkeligheten vil også bli en realitet for alle funksjonshemmed e med utdannings- og arbeidsreiser fra nyttår. Nå er jo dette voksne mennesker, som i større grad er forventet å kunne takle dette bedre.

Det skrives støtt om at funksjonshemmin ger er et resultat av at samfunnet ikke er tilrettelagt. Det som gjøres nå med arbeids- og utdanningsreise r må synes. Det er sjelden man har en så god anledning til å se en funksjonshemmin g blir skapt (av Oslo kommune) for mange mennesker som ønsker å være aktive.

Samkjøring koster en person som er avhengig av tilrettelgat transport til arbeidet to timer lengre arbeidsdag enn for en som tar kollektivtransp ort eller egen bil. En del av de som er avhgengige av denne transporten her redusert arbeidstid som følge av at de av helsemessige årsaker ikke kan klare å jobbe mer. En time ekstra reisetid pr. dag hver vei utgjør 10 timer pr. uke. Kostnaden for denne ordningen er: dårligere livskvalitet, redusert arbeidsstyrke, lavere skatteinntekter og høyere kostnader til uførepensjon eller andre ordninger for å kompensere for manglende inntekt.

Hva sparer Oslo kommune som rettferdiggjør dette?
#2 Tore Bareksten 08-11-2010 12:17
Det er veldig forskjell på sjafører. Vi søkte opprinnelig Aslak inn på Lutvann som var det nærmeste spesialtilbudet . Oslo Kommune beste seg for å sende ham tvers over byen til Korsvoll i stedet. Vår faste sjafør hentet Aslak på Tveita omkring 7.30 og kjørte ham tvers over byen til Korsvoll. Nå er han sykmeldt og vikaren kommer i stedet 7.55. Dermed kommer jeg 25 minutter senere på jobben hver dag. Håper den faste snart blir frisk.


You have no rights to post comments