Funksjonshemmede

TT-transport: Impulsivitet mulig, hvis den er godt planlagt

TT-transport: Impulsivitet, hvis den er godt planlagtImpusivitet er mulig, men den skal være godt planlagt. Det er vel essensen i Byrådets svar på spørsmål om TT-transport etter 1. januar.

Og når brukerne spør: Vil samkjøring (som kan bety inntil en times lenger reisevei både morgen og ettermiddag) resultere i at funksjonshemmede blir mindre forutsigbar arbeidskraft, da har ikke byråd Sylvi Listhaug et eneste svar.

Integrering av funksjonshemmede i arbeidslivet forblir ofte bare honnørord.

Fortell medlemmene i bystyrets samferdsels- og miljøkomite hva du mener


Til: Finanskomiteen
Fra: Byråden for helse og eldreomsorg

Dato: 15.11.2010


SAMKJØRING I TT-TJENESTEN

Jeg viser til brev fra Ivar Johansen (SV) datert 03.11.2010 med følgende spørsmål til besvarelse:

”Fra brukermiljøene får jeg følgende spørsmål:

"Det er nå mindre enn to måneder til prinsippet om samkjøring skal tres nedover ørene på funksjonshemmede arbeidstakere i Oslo i langt større grad enn tidligere.

Vi vet at Norgestaxi skal ha 75% av disse turene, mens Oslotaxi skal ha 25%.

Vi vet at et svensk selskap skal stå for koordinering av turene - Konsentra med sin erfaring gjennom flere tiår er ute av bildet fra 1.1.11.

Mer enn dette vet vi ikke.

Noen viktige spørsmål å avklare før 1.1.11 er:

1) Hvordan blir funksjonshemmede arbeidstakere som ikke kan kjøre spesialbil behandlet? Hvordan skal dette meldes inn? Hvilket selskap skal denne gruppen kjøre med?

2) Skal funksjonshemmede arbeidstakere som har førerhund kjøre spesialbil? Må da andre arbeidstakere melde fra om de har allergi eller ikke? Hvor mange førerhunder kan man påregne at skal samkjøre i spesialbil?

3) Mange arbeidstakere har fleksibel arbeidstid - så også funksjonshemmede. Hvordan skal arbeidstakere som idag har kunnet reise til og fra jobb tilpasset den jobben de utfører forholde seg fra 1.1.11? Må arbeidsgivere påregne mindre fleksibilitet?

Funksjonshemmedes organisasjoner MÅ få en skikkelig orientering.

Vi kan samkjøre og GJØR det allerede - men samkjøringen må være forutsigbar - med de samme menneskene, med den samme sjåføren, med de samme rutinene. Kabal for hver ny dag betyr det komplette kaos."

Jeg gjør spørsmålene til mine, og ber om at byrådet besvarer dette overfor bystyret."

Svar:

Spørsmål 1. Hvordan blir funksjonshemmede arbeidstakere som ikke kan kjøre spesialbil behandlet? Hvordan skal dette meldes inn? Hvilket selskap skal denne gruppen kjøre med?

I utgangspunket skal alle TT-brukere, som benytter TT til arbeid eller utdanning, transporteres i spesialbil. Videre er det et krav for å få TT-kort at man kan kjøre sammen med andre. Dette går frem av § 2 i forskrift for transport av funksjonshemmede, Oslo kommune som lyder slik: ”For å bli godkjent som TT-bruker må en søker ha evne til å reise sammen med andre.”

Noen få TT-brukere har grunnet adferd med seg ledsagere. I spesialbiltransporten i dag plasseres disse unna andre brukere. Dette vil fortsatt praktiseres i nye kontrakter. Hvis det er spesielle helsemessige årsaker eller andre grunner til at en bruker ikke kan kjøre spesialbil sammen med
andre, må brukeren ta dette opp med bydelen. Det er bydelen som etter en vurdering kan gi beskjed til kjørekontoret. Deretter vil kjørekontoret i planlegging av transporten ta hensyn til dette.

Hvis det er spesialbiler tilgjengelig, blir brukere som ikke kan kjøre sammen med andre transportert alene i spesialbilene. Dersom det ikke er kapasitet i spesialbilene, eller at brukere av ulike grunner ikke kan kjøre spesialbil, vil kjørekontoret formidle reisene til leverandører av ordinær drosjetransport som det er inngått kontrakt med.

Spørsmål 2. Skal funksjonshemmede arbeidstakere som har førerhund kjøre spesialbil? Må da andre arbeidstakere melde fra om de har allergi eller ikke? Hvor mange førerhunder kan man påregne at skal samkjøre i spesialbil?

Ja, også funksjonshemmede arbeidstakere som har førehund skal i utgangspunktet kjøre spesialbil til arbeid eller utdanning. TT-brukere som har allergi må melde fra om det, slik at kjørekontoret kan legge opp transporten i forhold til dette. Det er ikke satt noe øvre tak for hvor mange
førerhunder som kan plasseres i spesialbilene. Det opplyses imidlertid om at det er mindretall av TT- brukere som har førehund.

Spørsmål 3. ) Mange arbeidstakere har fleksibel arbeidstid - så også funksjonshemmede. Hvordan skal arbeidstakere som idag har kunnet reise til og fra jobb tilpasset den jobben de utfører forholde seg fra 1.1.11? Må arbeidsgivere påregne mindre fleksibilitet?

Som i dag skal reiser til arbeid og utdanning som hovedregel bestilles senest siste virkedag før reisen skal gjennomføres. Det er mulig å bestille og gjøre endringer i bestillinger samme dag som reisen skal gjennomføres. TT-bruker kontakter da kjørekontoret, for eksempel via e-post, og kan
få transport en time senere. Transport en time før bestillingstidspunktet er mulig, men det avhenger av at det er biler tilgjengelig.

Med vennlig hilsen

Sylvi Listhaug
byråd

Kommentarer   

#1 Berit Berntsen 17-11-2010 22:06
Haha, veldig godt sagt, Ivar!! :o)
#2 Åsne 17-11-2010 23:15
Sylvi Listhaug - jeg forstår ikke hva du sier, annet en blablaba...!
#3 Vigdis Berglund 18-11-2010 00:51
Vi har vel ikke noe ut å gjøre? Skal vi til byen, tar det 10 min med bil. Nå må vi regne med 1 time!, på grunn av samkjøring. I tillegg må vi beregne alle forsinkelsene det har vært i alle år, UTEN samkjøring. ÅÅ som jeg ønsker at jeg kunne ta offentlig transport (som TTkjøring er en erstatning for. Så TT-transport: impulsivt mulig, hvis den er godt planlagt.
#4 Geir Arne Bjørklund 19-11-2010 15:06
Jeg har en muskelsykdom som gjør at jeg må ha litt assistanse ut og inn av bilen spesielt på vinterstid. Dessuten blir det veldig vanskelig for meg å klatre opp i en spesialbil og hvis jeg faller trengs det 2 personer for å få meg opp i stående stilling igjen. Dessuten kjenner jeg mange hyggelige personer i Oslo Taxi som har kjørt meg til og fra jobb i 7 år nå. Mange av disse vil nærmest miste levebrødet sitt, fordi de baserer seg mye på fastkjøring.

Dessuten lurer jeg på hvem som fortsatt skal kjøre med Oslo Taxi. De har fått en 25% av turene.

You have no rights to post comments