Funksjonshemmede

TT: Krevende for seniorklubben i Blindeforbundet


Blindeforbundet i Oslo har er flott tilbud til eldre blinde. Hver uke møtes 50 blinde og svaksynte hver uke. Mange av disse er veldig ensomme og isolerte og trenger sårt og komme seg ut.

Men nå rakner det, på grunn av TT-ordningen. De store TT-bussene er veldig vanskelig å gå ut og inn av når du i tillegg har både dårlig syn, hørsel og i mange tilfeller dårlige ben, hofter og slike ting som kommer i alderdommen.

Bussene TT-tjenesten bruker har veldig vonde seter å sitte i, det ligger seler og masse ting rundt om på gulvene som de ikke ser og har lett for og snuble i. Det er mange som har store sår på leggene etter og ha dunket bort i noe i bussen. Mange av brukerne har nå sagt at de snart ikke orker å komme på klubben lenger p.g.a disse bussene.

Bydelene kunne løst dette ved at disse blinde eldre slipper å bruke bussene, men i stedet benytte drosje fra det som ble etablert som en overgangsordning. De fleste bydeler er fleksible, men ikke alle. Jeg tar saken opp med Byrådet.


Aud Stenberg skriver til meg som ansatt aktivitør for en seniorklubb på Norges Blindeforbund:

Hun har 50 blinde og svaksynte eldre mennesker som kommer til seniorklubben  hver uke. Men siden Samres tok over TT-kjøringen  har hun hatt store problemer med transporten. Enten kommer de fryktelig for sent, de glemmer å hente dem både inn til klubben og i retur hjem. Dette er naturligvis fryktelig frustrerende. De gamle blir veldig usikre av dette. Og som hun sier:

"De henter også en og en i hver sin store buss, så dette er ikke mye samkjøring. Dette må bli dyrt for kommunen!

De store bussene er veldig vanskelig å gå ut og inn av når du i tillegg har både dårlig syn, hørsel og i mange tilfeller dårlige ben, hofter og slike ting som kommer i alderdommen. Bussene har  veldig vonde seter å sitte i, det ligger seler og masse ting rundt om på gulvene som de ikke ser og har lett for og snuble i. Det er mange som har store sår på leggene etter og ha dunket bort i noe i bussen. Mange av brukerne har nå sagt at de snart ikke orker å komme på klubben lenger p.g.a disse bussene. Dette et er fryktelig leit. Klubben er det eneste de ser frem til, mange er veldig ensomme og isolerte og trenger sårt og komme seg ut.

Nå har noen bydeler åpnet for at de gamle kan benytte seg av overgangsordningen. Men bydel Nordstrand er helt urokkelig,. Hun har sendt to søknader, hun har ringt, og to av hennes brukere har ringt, men de vil ikke la noen benytte seg av den ordningen. Hun spør: "Hvordan er det mulig at noen bydeler er behjelpelig og Nordstrand rett og slett nekter? Skal det ikke være likt for alle bydeler? Byråden har jo også sagt at de skulle kontakte bydelene og informere om at det skulle være lettere å få være med i overgangsordningen."

Jeg tar spørsmålet opp med Byrådet.

Kommentarer   

#1 Aina Kaupang, fylkessekretær Norges Blindeforbund Oslo 17-08-2011 09:57
Norges Blindeforbund har gjentatte ganger påpekt problemet ovenfor byråd Brein, nå også byråd Listhaug.

Seniorklubben hadde et system med transport. Det fungerte med tre faste sjåfører og fulle biler på faste ruter. Alle var fornøyd. Nå er ingen fornøyd. Vi har en stund sett at seniorene våre bruker fritidsreiser for å komme hit. Det viser hvor stor betydning seniorklubben har, men med tanke på at de har tre turer pr uke er det trist å vite at de bruker to på klubben. Det betyr at de annenhver uke kan ta en tur til butikken,frisør en eller besøke en venn/venninne. Det betyr økt isolasjon.

Norges Blindeforbund Oslo er, som resten av handicapbevegel sen i Oslo, opptatt at av samkjøring kun skal brukes der det er effektivt og ikke gir store forsinkelser. I seniorklubben er samkjøring nettopp det. Det er sågar trivelig og svært velkomment. Men ikke i de store bussene. Flere har skadet seg. Vi har feks ei med brukket rygg og nakke, nesten blind. Det forlanges av henne at for å være med i seniorklubben må hun være villig til å ta nedslag fra stor buss!

Seniorklubben vår har et system som står klart til bruk. Effektivt og en suksess på alle måter. Men vi har så langt ikke fått lov til å bruke det.

Det er forøvrig en skam at ikke flere bydeler godkjenner bruk av lave biler til eldre. Man skulle tro de drev rekruttering til hopplandslaget. Jeg hadde en bisarr samtale med en tt-ansvarlig i en bydel. Hun mente (som mange) at så lenge blinde med bevegelseshemmi ng fikk hjelp inn rullestolrampen så var det ikke noen problemer. "Da foreslår jeg du setter på deg bind for øynene, legger på dårlig balanse og en bevegelseshemmi ng og forsøker selv" sa jeg. "På dette nivået vil jeg ikke snakke" svarte hun. "Det er jeg helt enig med deg i" sa jeg. Og vårt medlem fikk lav bil. Men hun var ingen senior, hun skulle på arbeid. Det ser ut til at ting er vanskeligere å forstå når det kommer til gamle. Men for oss er seniorene viktig. Psykisk helse blant eldre er viktig. Nå må kommunen i praksis vise resultater på at de har hørt det vi har sagt!
#2 Haakon 17-08-2011 11:45
Da legger vi til bedre TT liste på listen over Ivars utgifter. Venter i spenning på hvordan han skal finansiere listen over utgifter.
#3 Ivar J 17-08-2011 17:23
Haakon: det er trolig BILLIGERE å følge Blindeforbundet s ønske over, enn dagens løsning. De ber om MER samkjøring, som er billigere for kommunen, enn å bli transport i enkeltbiler. De de ber om at det brukes biler som ikke utsetter de transporterte for helseskader.

Men du har kanskje ikke lest hva de skriver over?
#4 Haakon 18-08-2011 16:20
Joa - jeg husker også det du skrev tidligere om hvor dårlig det er at TT brukere ikke kan reise når de selv vil. Samkjøring gjør jo at folk må tilpasse seg, ikke kunne velge som de vil.
#5 Ivar J 18-08-2011 18:22
Haakon: Samkjøring er ofte vanskelig når folk BÅDE bor langt fra hverandre eller ikke skal til omtrent samme sted. Eller i alle fall ligger på samme rute.

Men som Blindeforbundet sier; passer bra når passasjerne skal til samme adresse: Blindeforbundet s seniorklubb
#6 Petter 01-09-2011 21:22
Men Ivar, TT - bilene har jo kommunen allerede betalt for så det er jo et rent tap for bydelene hvis de da må la de som skal til blindeforbundet kjøre liten bil. Hver tur koster bydelen 210NOK. T/R blir det da en ekstra utgift for bydelen på 420NOK pr bruker.
Se for deg følgende regnskap: 50 ukentlige brukere med 2 turer hver blir 100 turer i uka X 420.- X 40 uker i året= 840000.- ekstra fordi blindeforbundet s medlemmer ikke vil kjøre minubuss.
I tillegg er 75% av spesialbilene som kjører i ordningen ikke eldre en 2 år og har meget god komfort. Det er ikke værre å gå opp rampen i en minibuss med hjelp av sjåføren, en å gå opp f eks en rullestolrampe på et kjøpesenter. At blindeforbundet s medlemmer opplever det som et statusfall å måtte kjøre minibuss i stedet for en fin Mercedes taxi er jo en annen sak.
Blindeforbundets medlemmer burde jo være glade for at de slipper å bruke av sine fritidsturer når de skal på eldreklubben. Alle andre TT - brukere som drar på eldreklubber rundt om i byen må bruke en fritidstur, mens blindeforbundet s medlemmer har presset gjennom at det er et dagsentertilbud og dermed blir ikke turen trukket av kvoten fritidsturer.Ur ettferdig vil mange si, og du Ivar er jo inkarnasjonen på rettferdighet så her har du en jobb å gjøre!

You have no rights to post comments