Funksjonshemmede
Nytt anbud TT-tjenestens spesialbiltransport
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert mandag 03. oktober 2011 01:53

Jeg legger ut anbudspapirene nedenfor, slik at brukerne kan kontrollere om Byrådet/kommunen har stilt de krav som er opplagt at man bør stille.
En ting er det absolutt grunn til å merke seg: anbudsperioden er kun 9 måneder! Transporttjenesten for funksjonshemmede og brukerne trenger første og fremst stabile og forutsigbare tjenester. Da er selvsagt ikke de stadige skifter av transportører og driftsvilkår svaret.
Ta gjerne kontakt med meg dersom det er innspill til dette.
Les tilbudsinnbydelsen
Les kravspesifikasjonen
Kommentarer
Jeg har f.eks inntrykk av at noe av det som fungerer utilfredstillend e i dag er den urealistiske forventningen til hvor mange transportturer en sjåfør forventes å kunne gjennomføre pr tidsenhet og hvor fort en sjåfør forventes å klare å forflytte seg fra den ene sia av byen til den andre for å hente nye kunder etter en transport.
Når en sjåfør får beskjed om at han skal hente noen i oslo sentrum kl 15.00 som deretter skal kjøres til Vestli for så og skulle rekke en ny tur fra Sinsen til Vestli 15.30, midt i rushen, så sier det seg selv at det blir litt stress.
Hovedproblemet er mao at de som organiserer kjøringen har veldig urealistiske mål mht hvor fort en sjåfør klarer å bevege seg fra a til b.
Foreslår at det utarbeides klare regler for godkjennelse av TT-sjåfører. De bør ha vandelsattest fra politiet (det burde være en selvfølge at alle som skal jobbe med utviklingshemme de har det), og de bør ha gjennomgått og bestått opplæring og vurdering av egnethet som er organisert og evaluert på helt uavhengig basis og altså ikke av selskapet selv. For å delta i tilbudskonkurra nser bør det kreves av et selskap at det har et bestemt minimum av sjåfører som oppfyller disse kravene, og alle sjåfører som skal ta TT-oppdrag må ha bestått en slik opplæring.
At kontrakten er på kun 9 mndr skyldes at det er satt igang et prosjekt som skal munne ut i en ny TT - forskrift som skal være klar 01.01.13.
Fordelingen av kjøretøyene er 25 til Oslo Taxi, 25 til Persontransport og 10 til Goe Busser.
Hvem har gitt ruter ansvar for bestilling/orga nisering av TT-kjøring?
Dette er katastofe ikke noe mindre. manglende sikkerhet både i kjøring og festing etter over 1 måned. et bestillerkontor som ikke fungerer, hva gjør dere politikere i sånne saker?
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.