Funksjonshemmede

Hørselshemmede skolebarn som ikke får tilstrekkelig bistand...

Hørselshemmede skolebarn som ikke får tilstrekkelig bistand...Linn er mor til en gutt som ikke får tilstrekkelig tegnspråkstøtte på skolen. Og har utfordret statssekretæren i Kunnskapsdepartementet. Statssekretæren spør: hva bør endres i regelverket. Her er Linns hovedpunkter:

- Det sies at det er tette bånd mellom Fylkesmannen og Utdanningsetaten i Oslo kommune. Dette svekker fylkesmannens funksjon slik jeg opplever det. Kanskje det er mulig å ha et kritisk fokus på dette.

- Tillit og dialog kan spare mange timer på kontor (som her hvor det nå skal skrives flere sakkyndige vurderinger i året - for å imøtekomme kommunens behov, er min påstand).

- Fokus på flytting av kompetanse fra møter og papirarbeid til undervisningssituasjonen og nærmere barna. Det er den motsatte tendensen vi ser.

- Er § 2.6 oppdatert siden "CI-revolusjonen"? Kanskje kunne en lage versjoner av denne paragrafen, til beskyttelse av barn i friskoler, og hørselshemmede som har andre sammensatte lærevansker eller av andre årsaker ikke passer helt inn i kommunens spesialskoler, men som likevel trenger tegnspråk.

- Såvidt jeg forstår skal statens skoler for døve, med unntak av den i Trondheim, nedlegges fra 2014. Kan midlene som spares ved nedleggelse av disse spesialskolene gå til styrking av kompetanse nær de hørselshemmede barna som blir/er integrert med hørende i vanlige skoler?

- Er du obs på at kommunens støtte til friskoler avgrenses til de ukene i året det er undervisning? Lærere og assistenter med spesialkompetanse rundt barn med lærevansker skal mao ikke ha lønn i skolens ferier? Er det rart det blir gjennomtrekk av personale? Dette bør endres snarest.

Les hele svaret under.


Hei igjen, Lisbeth Rugtvedt.

Beklager oppholdet i dialogen fra min side.

Takk for grundig og godt svar! Det er godt å høre at barna likevel har rett til tegnspråkopplæring når de har behov for det. Men hva betyr denne rettigheten i praksis for barnet?

Jeg har ikke bedt om oppfyllelse av noe annet i §2.6 enn tegnspråk-støtte. Jeg er jo klar over at jeg har valgt en liten skole for ham, og at det er grenser for hva som er realistisk å få til.  PPT sier i sin sakkyndige vurdering (som er svært grundig og oppdatert i mai i år) at gutten må ha støtte av personale som kan tegnspråk gjennom hele undervisningsdagen. Tildelingen fra etaten tar ikke høyde for det lønnskrav dette medfører, og skolen kan i realiteten derfor ikke tilsette. Derfor har jeg klaget. Fylkesmannen svarer med å be om en ny sakkyndig, for å spesifisere hvor mange    timer pedagog og hvor mange timer assistent med tegnspråk som behøves. Dette vil føre til at skolen kan tilby stillingsbrøker som det er helt urealistisk at noen vil gå inn i. Resultatet vil bli at    denne kompetansen forsvinner i sin helhet fra skolen. Tilbudet vil bli litt billigere for kommunen, men rasert for barnet. Dyrt og dårlig istedenfor dyrt og bra.  Hva kan vi da gjøre med denne retten til spesialundervisning som delvis består av tegnsråk?

Det som behøves, etter hva jeg kan forstå, er fleksbilitet fra etatens side, tuftet på en dialog med skolen og brukeren, slik at de med utgangspunkt i det personale som skolen har greid å finne (tegnspråkkompetanse er etterspurt, så dette har vært en stor jobb for skolen) kan tilsettes, og en pakke syes sammen som gjør at gutten kan nyttiggjøre seg skolefag. Hvorfor er dette så umulig å få    til?

 Dette barnet bruker (av grunner jeg ikke skal bruke tid på her)  tegnspråk med norsk syntaks.  Han ville falle helt utenfor miljøet    av døve som bruker døves tegnspråk på Vetland skole, og dermed hverken lære muntlig norsk eller døves tegnspråk, og bli sosialt isolert. Bl a derfor har PPT aldri anbefalt Vetland. Likevel bruker etaten og fylkesmannen nå dette som argument mot å støtte oppdekning av tegnspråk ved skolen han har gått i 5 år - at han kunne ha gått på Vetland. Gjør de dette mot bedre vitende? Eller er det et nyttig argument å ha i bakhånd overfor en elev som ikke passer  helt inn i  skjemaet deres?

 Hva skal foreldre gjøre når kommunen bruker spesialskoler som argument mot støtte i annen brukervalgt skole? Jeg håper departementet vil være ekstra obs på slike situasjoner i kommuner som velger å kjøre på med spesialskoler.

Du spør hva som bør endres etter mitt syn - og det frister jo til en  mindre avhandling ;-)
Men her er et par tanker:

- Det sies at det er tette bånd mellom Fylkesmannen og Utdanningsetaten i Oslo kommune. Dette svekker fylkesmannens funksjon slik jeg opplever det. Kanskje det er mulig å ha et  kritisk fokus på dette.

- Tillit og dialog kan spare mange timer på kontor (som her hvor det nå skal skrives flere sakkyndige vurderinger i året - for å  imøtekomme kommunens behov, er min påstand).

- Fokus på flytting av kompetanse fra møter og papirarbeid til undervisningssituasjonen og nærmere barna. Det er den motsatte tendensen vi ser.

- Er § 2.6 oppdatert siden "CI-revolusjonen"? Kanskje kunne en lage versjoner av denne paragrafen, til beskyttelse av barn i   friskoler, og hørselshemmede som har andre sammensatte lærevansker eller av andre årsaker ikke passer helt inn i kommunens spesialskoler, men som likevel trenger tegnspråk.

- Såvidt jeg forstår skal statens skoler for døve, med unntak av  den i Trondheim, nedlegges fra 2014. Kan midlene som spares ved nedleggelse av disse spesialskolene gå til styrking av kompetanse nær de hørselshemmede barna som blir/er integrert med hørende i vanlige skoler?

- Er du obs på at kommunens støtte til friskoler avgrenses til de ukene i året det er undervisning? Lærere og assistenter med  spesialkompetanse rundt barn med lærevansker skal mao ikke ha  lønn i skolens ferier? Er det rart det blir gjennomtrekk av  personale? Dette bør endres snarest.

Følg Ivar Johansen på Twitter eller Facebook

Kommentarer   

#1 Inger Seim 19-11-2011 15:28
det er ikke bare denne gruppen barn som ikke får den nødvendige skolegangen - vet om flere med diagnose som befinner seg i Den Norske skolen uten tilpasset undervisning - dette er hjerteskjærende - først og fremst for ungene og ikke minst for foreldrene ......

You have no rights to post comments