Funksjonshemmede

Stines hverdag

Stines hverdagStine Machlar er ei aktiv dame:

Dagene er travle, og Stine trives i Tigerstaden. Men ikke alt i møtet med Oslo har vært positivt. For en tid tilbake var hjulene på rullestolen til Stine så slitte at hun gjentatte ganger satte seg fast. Beskjeden fra Hjelpemiddelteknisk enhet var at de bare bytta hjul om det var hull i dem. - Helt alvorlig talt, så kan jeg fortelle at det var umulig å kjøre på dem selv om det ikke var hull. Og for meg, er jo rullestolen mine bein, så avhengigheten er stor.

Så da kan det tenkes at det plutselig blei hull i dem, for å si det sånn, ler hun.  Da kunne Stine ringe å si hun trengte nye hjul, ettersom det nå var et stort hull i det ene. Men mannen på akuttsentralen sa at de ikke hadde dekkene tilgjengelig. Dagen etter forklarte de at det ville ta  syv dager å skaffe hjulene til Stines stol. - Dette godtok jeg ikke, så jeg tok taxi til Hjelpemiddelteknisk enhet å Økern. De skifta dekkene mine på ti minutter. Så de hadde tydeligvis dekkene allikevel! Og ikke for å peke ut noen, men reparatøren smilte da han så meg og sa: Du gir deg aldri, du.

Sikkert med de beste intensjoner, men jeg syns det sier noe om holdningen til folk. Det er jo mine bein det er snakk om! Du får bedre service om du ringer tv-selskapet ditt. Når noen har monopol på et marked og kundene er helt avhengig av varen, blir dette misbrukt. De veit at om de behandler oss dårlig, er vi fortsatt like forbanna avhengig av å komme tilbake til dem! Folk mangler respekt og forståelse for at funksjonshemmede også ønsker å ha et aktivt liv. Vi er ikke alle passive trygdemottakere som kan sitte stille i syv dager og vente  på beina sine, nærmest roper Stine, før hun smiler og lener seg tilbake. Fornøyd med argumentasjonen, ivrig etter å endre folks holdninger, men også rimelig fornøyd med hvordan hun fikk ordna nye hjul til stolen, sier hun bl.a. i et intervju med Handikapforbundet i Oslos blad Quarten.

Les intervjuet med Stine i Quarten (pdf)